משרד האוצר התחיל להכין את תקציב 2013: "נעלה מסים"

התקציב יהיה חד-שנתי בשל הבחירות ■ בכיר באוצר: "גם אם ראש הממשלה יגדיל את המסגרות ויגדיל את הגירעון לרמה סבירה, יהיו חייבים להעלות מסים"

אגף התקציבים במשרד האוצר החל היום (א') בעבודת ההכנה לתקציב המדינה ל-2013, וכבר כעת עולה תמונה מדאיגה: "יהיה צורך לבצע קיצוצים רבים, אך לא יהיה מנוס גם מלהעלות מסים. גם אם ראש הממשלה יגדיל את המסגרות ויגדיל את הגירעון לרמה סבירה, יהיו חייבים להעלות מסים", אומר בכיר מאוד באוצר. "הפערים שצצים כבר היום הם עצומים", הוסיף.

תחזית הגירעון ל-2012 עומדת עתה על כ-3.5% תמ''ג לעומת יעד של 2% תמ''ג בלבד - חריגה הנאמדת בכ-18 מיליארד שקל. אלא שהבעיה האמיתית צפויה לצוץ ב-2013: כפי שנחשף ב"גלובס", מניתוחים פנימיים של בנק ישראל המבוססים על נתוני האוצר, במצב ההתחייבויות הקיים והמחסור הצפוי בהכנסות בעקבות קצב הצמיחה האיטי (כ-2.5% בממוצע לשנה בשנתיים הקרובות), יטפס הגירעון הממשלתי ב-2013 ל-5% תמ''ג (כ-46 מיליארד שקל) וב-2014 הוא עלול להגיע ל-5.5% יחידות תמ''ג (כ-52 מיליארד שקל). זאת, לעומת יעד של 1.5% תמ''ג (כ-14 מיליארד שקל) ו-1% תמ''ג (כ-10 מיליארד שקל) בהתאמה. בבנק ישראל מסבירים כי אותן התחייבויות נובעות בעיקר מהתוספות הנובעות מהמלצות ועדת טרכטנברג, התוספות לביטחון ותוספות השכר הרבות במגזר הציבורי.

בתוך כך נודע כי שר האוצר, יובל שטייניץ, יגיש עד מחר דוח בכתב בדבר המתכונת לתקציב המדינה ל-2013, כמתחייב בחוק. בכירים באוצר דיווחו כי המשרד הציע שינויים דרמטיים במתכונת התקציב, למשל שהתקציב ימשיך להיות דו-שנתי למעט בשנת בחירות, כדי להעניק לממשלה החדשה האפשרות לגבש סדר עדיפויות לאומי. משמעות הדבר היא כי תקציב המדינה ל-2013 יהיה חד-שנתי.