אירופה מבעבעת: גל התאבדויות ביוון והפגנות סוערות בספרד

גל התאבדויות ביוון שהחל בתחילת החודש מעורר את זעמו של הציבור, ברקע לבחירות שייערכו ב-6 למאי ■ בספרד, עשרות אלפי אנשים יצאו להפגין כנגד תוכניות הצנע והעלאות המיסים שמתכננת הממשלה

המלחמה של מדינות אירופה במשבר החוב האירופי מתחילה לתת אותותיה בקרב אזרחי המדינות השקועות בחובות. הציבור של אותן מדינות קורס תחת הלחץ המופעל עליו על ידי הממשלות שהוציאו לפועל תוכניות צנע וקיצוצים מרחיקי לכת שפגעו ברמת החיים הגבוהה יחסית, ממנה נהנו אזרחי האיחוד האירופי עד כה.

כך למשל, יוון, שרק לפני כחודשיים זכתה לתוכנית חילוץ שנייה בהיקף של 130 מיליארד אירו, והתחייבה בתמורה לבצע קיצוצים כואבים וליזום תוכניות צנע מרחיקות לכת, סובלת לאחרונה מגל של התאבדויות שמסעירות את הציבור היווני ומוציאות אותו לרחובות.

רחובותיה של יוון החלו לבעור עוד בתחילת החודש, אז פנסיונר בן 77 שם קץ לחייו בכיכר המרכזית כמחאה על הקיצוצים בפנסיה שלו. גל ההתאבדויות נמשך, כאשר לפני כשבוע מרצה באוניברסיטה תלה את עצמו על עמוד רחוב באתונה ובאותו היום כומר בן 35 החליט לשים קץ לחייו וקפץ מהמרפסת שלו. יומיים לאחר מכן, סטודנט בן 23 התאבד ביריה ובמכתב ההתאבדות הסביר זאת בשל המצב הכלכלי הקשה אליו נקלע.

במדינה שנהנתה עד כה משיעור ההתאבדויות הנמוך בעולם, עלייה חדה במספר המתאבדים על רקע המצב הכלכלי זיעזעה את הציבור, התקשורת והמערכת הפוליטית, העומדת בפני הבחירות שאמורות להיערך ב-6 למאי.

ספרד בוערת ושיעור האבטלה בשחקים

הכלכלה הרביעית בגודלה ביבשת, ואחת המדינות שבהן משבר החוב האירופי היכה במלוא עוזו היא ספרד. בסוף השבוע המציאות הקשה היכתה בפניו של הציבור הספרדי כאשר התברר כי שיעור האבטלה במדינה הגיע לשיא חדש -24.4% והתברר כי מחצית מכל הצעירים מתחת לגיל 25 סובלים מאבטלה.

בעוד המיתון במדינה מעמיק לתוך הרבעון השני של 2012, עשרות אלפי ספרדים יצאו היום (א') לרחובות כדי למחות על הקיצוצים הנרחבים שעליהם הכריזה הממשלה בתחומי החינוך והבריאות בניסיון להילחם במשבר הכלכלי שהיכה בה.

מריאנו ראחוי, ראש ממשלת ספרד, הוסיף "שמן למדורה" כאשר הכריז בסוף השבוע על סבב העלאות מיסים חדש שיכביד עוד יותר על כיסו של הציבור הספרדי. ראחוי אמר גם שספרד זקוקה לשינוי מבני רציני ולא לכיסוי הפצעים באמצעות פלסטרים.

נזכיר כי בסוף השבוע כלכלני סוכנות הדירוג S&P הודיעו כי הם מורידים את דירוג האשראי של ספרד וכתבו כי: "הגרעון בתקציב של הממשלה צפוי להמשיך ולהדרדר על רקע צפי להמשך התכווצות הכלכלה", ועל רקע הדברים הללו חתכו בשתי דרגות את דירוג האשראי של ספרד, ל-"+BBB. במקביל, הממשלה תצטרך להמשיך להפנות משאבים לתמיכה במערכת הבנקאית כך שהחוב הכולל של ספרד צפוי להמשיך ולתפוח", נכתב בהודעת סוכנות הדירוג.