לראשונה בישראל: לב מלאכותי הושתל במקום ליבו של חולה

במערך לניתוחי לב וחזה בבי"ח בילינסון הושתל, לראשונה בישראל, לב מלאכותי, במקום ליבו של אדם שסבל מאי ספיקת לב קשה

במערך לניתוחי לב וחזה בבי"ח בילינסון הושתל, לראשונה בישראל, לב מלאכותי, במקום ליבו של אדם שסבל מאי ספיקת לב קשה.

החולה, גבר בן 63, הועבר לבילינסון מבי"ח אחר במצב של קריסת מערכות שנגרמה עקב דלקת נגיפית של שריר הלב. לאחר 5 ימים איבחנו הרופאים כי הנזק שנגרם לליבו בלתי הפיך, וקבעו כי הפתרון היחידי להצלתו הוא השתלת לב.

בשל מצבו הקריטי, הרופאים העריכו כי גופו לא יוכל לעמוד בניתוח השתלת לב ולכן הוחלט להשתיל בגופו לב מלאכותי כגשר ארוך טווח עד להשתלת לב עתידית.

השתלת הלב המלאכותי בוצעה על ידי צוות של מנתחי חזה ולב, קרדיולוג, מרדימים, אחות ומתאמת לב מלאכותי שהתלמדו במרכז רפואי בפריז המתמחה בהשתלות מסוג זה. הניתוח התבצע בסיועו של ד"ר ג'ק קופלנד אשר הגיע במיוחד מארה"ב.

הניתוח הייחודי בוצע בראשותו של ד"ר בנימין מדליון, מנהל יחידת השתלות לב וריאה במערך ניתוחי לב חזה בבילינסון. "הלב המלאכותי שהושתל בגופו של הגבר, Total Artificial Heart של חברת Syncardia, משמש תחליף ללב שכשל", ציין ד"ר מדליון.

"זאת בשונה מהלבבות המלאכותיים בהם השתמשו עד היום בישראל, הנותנים תמיכה בלבד ומיועדים לסיוע בעיקר לחדר שמאל מערכת זו מחליפה את כל פעולת הלב אשר מורחק מגופו של החולה".

ד"ר אייל פורת, מנהל מערך לב וחזה בבילינסון: "ההתארגנות להשתלת הלב המלאכותי נעשתה תוך פרק זמן קצר ביותר שהצריך תיאום רב בין גופים רבים בארץ ובחו"ל בסיוע החברה הוטסו חלקי המערכת השונים מארה"ב ומגרמניה. מנתח הלב מסן דייגו הובהל בדרכו מארה"ב לאירופה לסייע בביצוע הניתוח. אין ספק כי התארגנות וביצוע מרשים זה מוכיח שוב כי בי"ח בילינסון הוא מרכז הלב המוביל במדינת ישראל".