אירופה גועשת: מהומות וחובות בספרד, בחירות בצרפת ויוון

מנהיגי אירופה ישאפו להרגיע את המשקיעים במהלך שבוע המסחר שנפתח היום ביבשת ■ בינתיים: S&P חותכת דירוג ספרד, והאבטלה במדינה עולה ■ בהמשך השבוע - בחירות לנשיאות בצרפת

מנהיגי אירופה ישאפו להרגיע את המשקיעים במהלך שבוע המסחר שנפתח היום (ב') ביבשת, לאחר שבשבוע שעבר חתכה סוכנות S&P את דירוג האשראי של ספרד בשתי רמות, בעוד גרמניה מוסיפה לנסות ולהוביל מדיניות מעודדת צנע באירופה - על רקע הבחירות המתקרבות בצרפת וביוון.

בסוף השבוע האחרון התמודד ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, עם הפגנות ב-55 מוקדי ערים שונות, וזאת לאחר שבשבוע שעבר סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של ממשלתו בכ-2 רמות ל-"+BBB", בעוד דווח כי רמת האבטלה במדינה עלתה ל-24.4%. "אנו במאבק למנוע מספרד להיות המדינה הבאה שתדרוש חילוץ", ציין ראחוי אתמול.

"לצפות בספרד עכשיו זה כמו לצפות באירלנד באוקטובר 2010 - לפני שהיא אולצה לקבל תוכנית חילוץ", מסבירה מייגן גרין, מחברת הייעוץ רוביני גלובל של הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני. "הממשלה הספרדית לא תנצח את החובות - לא משנה מה תעשה".

בצרפת, הסיבוב השני (והאחרון) לבחירות לנשיאות יתקיים ב-6 במאי, כאשר הנשיא הנוכחי ניקולא סרקוזי צפוי יתמודד ראש בראש עם המועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד - אשר הביע זה מכבר התנגדות פומבית למדיניות הפיסקאלית שמוביל הנשיא הנוכחי יחד עם קנצלרית גרמניה מרקל.

גם ביוון צפויות להיערך בחירות ב-6 במאי, כאשר הסקרים המקדימים לא מצליחים להצביע על רוב מוחלט לאף אחת מהמפלגות המכהנות - מה שצפוי לפגוע במאמציה של יוון לכונן ממשלה יציבה, ולהמשיך ולדבוק בצעדי הצנע כנגד המשך קבלתו של סיוע חיצוני.

בינתיים, מנסה ממשלת גרמניה להוביל קו פיסקאלי אחיד בקרב מדינות האיחוד האירופי - תוך דבקות במדיניות הצנע לטובת רידוד החובות הממשלתיים, לצד ניסיון להשקתם של צעדים מעודדי צמיחה.

"לא נסכים למו"מ על האמנה הפיסקאלית", ציינה הקנצלרית מרקל בריאיון לעיתון גרמני, שלשום. "אנו זקוקים לרפורמות נוספות בשוק העבודה בכדי לעודד את הצמיחה".