בדיקת "גלובס": איך לגבות הכי טוב את המידע האישי שלכם?

לגבות או לבכות: הדרך לגבות את המחשב, הטאבלט והסמארטפון מעולם לא הייתה וירטואלית יותר ■ "גלובס" השווה את שירותי האחסון של דרופבוקס גוגל ומיקרוסופט

אין מי שלא מודע לצורך לגבות את המידע ששמור על המחשב שלו, אך מעטים רוכשים כונן חיצוני ומעטים עוד יותר מקפידים לגבות את המידע בתדירות גבוהה. תמונות, קבצים ומוזיקה שמורים גם בסמארטפון ובטאבלט, כך שהצורך לגבות כפול ומכופל, והפתרון שהולך ותופס תאוצה הוא גיבוי בענן.

בזירה הזאת פעילות כמה חברות, כשאחת הבולטות היא Dropbox, אליה הצטרפו כבר יותר מ-50 מיליון משתמשים. לצדה פעילות גם שתי ענקיות הטכנולוגיה, גוגל ומיקרוסופט, שהשיקו בימים האחרונים שירותים חדשים המאפשרים לאחסן קבצים בענן, ולא סתם לאחסן, אלא לאחסן חינם.

שתי החברות החזיקו עד היום שירותי אחסון בשם גוגל Docs ומיקרוסופט SkyDrive. עד כה נועד השירות של גוגל לשמירת מסמכים שנוצרו ביישומים המשרדיים שלו, וניתן היה גם להעלות תמונות לאחסון, וכעת גם היא וגם מיקרוסופט החליטו לנער את האבק, להוסיף יכולות חדשות, ובמקרים מסוימים גם להוסיף נפח אחסון, כדי להשתלט על התחום הנוגע במשתמשים בכל מכשירי הקצה שלהם: סמארטפון, טאבלט ומחשב אישי.

שלוש החברות מאפשרות גם שיתוף של הקבצים, כך שבמקום לשלוח במייל תמונות וסרטי וידיאו בנפחים גדולים, פשוט משתפים את החברים.

"גלובס" בדק את העלויות של שירותי האחסון ואת נוחות השימוש. התחרות קשה, משום שהשירותים וקהל היעד אינם זהים. מיקרוסופט וגוגל מציעות שירותים מוצלחים, אבל משתמש אנדרואיד לא יכול לעבוד עם סקיידרייב של מיקרוסופט, ומשתמש אייפון לא יכול לעבוד עם דרייב של גוגל. השירות היחיד שמציע גישה לכל משתמשי מערכות ההפעלה האלו הוא דרופבוקס, אבל הוא יקר כאשר רוצים להגדיל את נפח האחסון הבסיסי. בסופו של דבר, רוב השירותים דומים מאוד ביכולות שלהם, ומיקרוסופט מציעה את המחירים הזולים ונפח האחסון הגדול ביותר.

דרופבוקס - יעיל ונוח, אך יקר

דרופבוקס הוא אחד השירותים הפופולריים והוותיקים, כאשר רוב המשתמשים אולי אם לנטוש אותו ולעבור למתחרים.

תכונות: התקנת תוכנה במחשב לגישה לקבצים ללא חיבור לאינטרנט והעברת קבצים בצורה נוחה; שיתוף תיקיות ושליחת לינק לחבר ללא גישה לשירות; העלאה אוטומטית של כל התמונות והסרטונים המצולמים מסמארטפונים וטאבלטים, כולל אפשרות לקבוע שהעלאה תתבצע רק בחיבור לאינטרנט אלחוטי. בחברה גם מציעים ממשק חדש לצפייה בתמונות באתר האינטרנט במחשב, כך שלא צריך לצפות בתמונות בתוכנה אחרת.

נפח מרבי: ניתן להעלות קובץ עד לנפח 2 ג'יגה.

מכשירים: חלונות, מק, אייפון, אייפד, בלקברי ואנדרואיד.

מחירים: 2 ג'יגה ברמה הבסיסית וחצי ג'יגה על צירוף כל חבר עד לנפח של 16 ג'יגה. יש תוספות דומות על התקנת התוכנה במחשב או ביצוע פועלות אחרות. עבור שירות התמונות החדש, דרופבוקס מציעה עוד 3 ג'יגה בביצוע פועלות שונות. 50 ג'יגה עולים 370 שקל ו-100 ג'יגה ב-750 שקל.

בשורה התחתונה: דרופבוקס אולי היה אחד השירותים המבוקשים אצל משתמשים, אבל העלויות הגבוהות שלו לעומת המתחרים ונפחי האחסון הלא גדולים ללא תשלום, הופכים אותו לבחירה הפחות מועדפת עלינו היום. מצד שני, צירוף חברים רבים, משנה את התמונה מבחינת הנפח.

דרופבוקס
 דרופבוקס

מיקרוסופט - מחיר נמוך וסינכרון קבוע

עד לא מזמן איפשר SkyDrive של מיקרוסופט רק אחסון קבצים דרך דפדפן האינטרנט במחשב.

נפח מרבי: העלאת קבצים עד נפח של 2 ג'יגה.

תכונות: גישה לקבצים גם ללא חיבור לאינטרנט במחשב האישי, בזכות סינכרון קבוע של התוכן בתיקייה בענן עם זו שבכונן הקשיח במחשב. ניתן להגדיר תיקיות קבועות כמו מסמכים, תמונות ווידיאו, שישמרו את הקבצים בתיקייה המקומית של סקיידרייב, ויתעדכנו בשירות בענן. מיקרוסופט גם מחברת את המוצר הזה עם שירות Web App הלא מוצלח שלה, המאפשר ליצור מסמכי אופיס כמו וורד ואקסל ולשתף אותם עם חברים, שיכולים גם לערוך את אותם קבצים. באמצעות האפליקציה של סקיידרייב, ניתן להעלות תמונות מהטלפון.

מכשירים: חלונות של מיקרוסופט, מק של אפל, ווינדוס פון, אייפון ואייפד. אין גרסה למכשירי אנדרואיד.

מחירים: עד לאחרונה ניתן חינם נפח אחסון של 25 ג'יגה. כעת לקוחות חדשים מקבלים נפח אחסון של 7 ג'יגה, כאשר נפח אחסון של 20 ג'יגה עולה 40 שקל לשנה, 50 ג'יגה ב-95 שקל לשנה ו-100 ג'יגה ב-190 שקל לשנה. לקוחות ותיקים יצטרכו להיכנס לשירות בימים אלו, כדי שיוכלו להמשיך ליהנות מנפח האחסון הגדול שלהם.

בשורה התחתונה: השירות של מיקרוסופט מגיע עם נפח אחסון רב, הגדול ביותר למשתמשים ותיקים. החיסרון הגדול הוא שבעלי סמארטפוני וטאבלטי אנדרואיד לא יכולים לעבוד איתו.

מיקרוסופט
 מיקרוסופט

גוגל - נפח גדול במחיר לא נמוך

גוגל הוסיפה לשירות ה-Docs שלה את גוגל דרייב (כונן בעברית), שאליו ניתן לגשת ישירות משירות הדואר של החברה.

תכונות: גוגל בנתה את המוצר הזה עם שירות דוקס, מה שאומר שכל המסמכים שנוצרו במעבד התמלילים של החברה או ביישומים אחרים, זמינים עכשיו בדרייב, כולל אפשרות לערוך אותם או לשתף עם חברים. בדומה לסקיידרייב, ניתן להוריד יישום למחשב ולהעביר אליו באופן קבוע קבצים. כמו כן, ניתן לשתף קבצים עם חברים.

נפח מרבי: קובץ עד לנפח של 10 ג'יגה.

מכשירים: חלונות, מק, אנדרואיד ובעתיד גם אייפון ואייפד.

מחירים: 5 ג'יגה ברמה הבסיסית ללא עלות, 25 ג'יגה ב-120 שקל לשנה ו-100 ג'יגה ב-225 שקל לשנה.

גוגל גם צ'יפרה את המשתמשים המשלמים על ג'ימייל, שהגדילו את התיבה בשנים האחרונות. אותם משתמשים גילו שנפח התיבה של דרייב עודכן אוטומטית ל-25 ג'יגה, ללא שום תוספת תשלום. נפח האחסון של משתמשים לא משלמים בג'ימייל עודכן ל-10 ג'יגה, ללא קשר לדרייב.

בשורה התחתונה: שירות מוצלח עם מגוון יכולות ועם נפח אחסון גדול למשתמשים ותיקים. המחירים גבוהים יותר ממיקרוסופט, אבל זולים משמעותית מדרופבוקס.

גוגל
 גוגל

עלויות אחסון בענן
 עלויות אחסון בענן

מה הם שירותי ענן?

שירותי ענן (cloud) מאפשרים לשמור מידע פרטי באופן וירטואלי על גבי רשת האינטרנט, מבלי להזדקק לכונן קשיח פיזי. זאת בדומה לשירות הדואר ג'ימייל או הוטמייל, שמאפשרים לשמור את המיילים על שרתי החברה ולגשת אליהם מכל מקום ומכל מכשיר (מחשב, סמארטפון או טאבלט). בשנה האחרונה התפתחו שירותי הענן, ומאפשרים אחסון של תמונות, מוזיקה, מסמכים ואפילו תוכנות.