קובידיאן רוכשת את פוליטאץ' תמורת 30-40 מיליון דולר

זו העסקה השלישית של החברה בישראל בחודשיים ההחזר: פי 23 על ההשקעה

שנתיים לאחר שהוקמה, וכארבע שנים בלבד לאחר שהוצגה לראשונה כרעיון בתחרות הסטארט אפים-Biztech 2007, נמכרה חברת פוליטאץ' לענקית המכשור הרפואי קובידיאן.

המכירה בוצעה כבר ב-2011, ולמעשה פתחה את גל הרכישות של קובידיאן בישראל, אך רק כעת דיווחו החברות על חתימתה. קובידיאן רכשה בחודשיים האחרונים את סופרדיימנשן תמורת 350 מיליון דולר ואת אורידיון עבור 346 מיליון דולר.

על-פי ההערכות בשוק, עסקת רכישת פוליטאץ' בוצעה לפי שווי של 30-40 מיליון דולר, לאחר שבחברה הושקעו כ-1.3 מיליון דולר בלבד, החזר של כ-23 על ההשקעה, תוך שנתיים וחצי כאמור. המשקיעים המובילים בחברה הם קבוצת טרנדליינס שהקימה את החברה בתוך חממת משגב, בתמיכת תוכנית החממות והמדען הראשי, וכן קבוצת Mass Medical Angels האמריקנית ומשקיעים פרטיים מישראל ומחו"ל.

"בעת המכירה חממת משגב והיזמים החזיקו ברוב המניות", אומר אופק לוין, אחד מיזמי החברה ומנכ"לה עד המכירה.

פוליטאץ' מפתחת התקן לשיפור הפריסה והמיקום של רשתות בניתוחי בקע. בשנים האחרונות ישנו מעבר לניתוחי בקע המבוצעים בשיטה לפרוסקופית, כאשר רשת מוחדרת באמצעות מכשירים דמויי מסרגות דרך הבקע עצמו, כשהיא עדיין מקופלת, ובתוך הגוף היא נפרשת על ידי ה"מסרגות", ומוצמדת לבקע מצידו הפנימי.

לוין מספר כי פוליטאץ' הוקמה לאחר שרעיון שלה לסגירת בקעים, שהיה גלגול מוקדם יותר של הרעיון שעמד בסופו של דבר בבסיס המוצר של החברה, זכה באחד המקומות הראשונים בתחרות הסטארט-אפים Biztech2007. מציגי הרעיון שהפכו ליזמי החברה הם אופק ולנה לוין, המגיעים מתחום ההנדסה ומנהל העסקים יחד עם אריק לוי, שמגיע מתחום ההנדסה הביו רפואית.

לאחר הבשלת הרעיון הוקמה החברה ב-2009 במסגרת חממת משגב. פוליטאץ' הצליח להביא את המוצר עוד בתקופת החממה לאישור FDA, ובמקביל להיערכות לשיווק המוצר בארה"ב, גייסה את בנק ההשקעות Morgan Keegan אשר עניין את קובידיאן במוצר. "כיוון שהפתרון שלנו היה עדיף על הפתרונות הקיימים, הייתה בנו התעניינות רבה. המו"מ היה מהיר", אומר לוין. בשיחה קודמת עם "גלובס" אמר לוין כי המוצר מסייע לקיצור זמן הניתוח ב-30%-50%.

מאז הרכישה כבר הספיקה קבוצת המייסדים להקים את חברת Via-surgical המפתחת פתרונות לשיפור הצמדת הרשתות לבקע (פוליטאץ' משפרת כאמור את פריסת הרשת בתוך הגוף, אך לא עוסקת בהצמדה). "אנחנו מזהים בתחום הזה הרבה פוטנציאל", אומר לוין. לדבריו, ויה סרג'יקל כבר גייסה סכום כסף משמעותי.

סטיב רודס, מנכ"ל ויו"ר משותף בקבוצת טרנדליינס, אמר כי " PolyTouch מצטרפת לסדרת ההישגים שטרנדליינס ממשיכה לרשום לעצמה. החברה עשתה כברת דרך משמעותית ביותר, מפיתוח טכנולוגיה, דרך גיוס משקיעים והשקעות המשך ועד לרכישתה על-ידי קובידיאן וכל זאת בתקופה קצרה של פחות משלוש שנים".