פסימיות בגולדמן זאקס: 125 אלף משרות חדשות באפריל

כלכלני בנק ההשקעות "דוביים" ביחס לשוק העבודה והצמיחה האמריקנית: מעריכים כי באפריל נוספו 125 אלף משרות בלבד וצופים המשך צמיחה חלשה ■ מטיחים ביקורת ב'פד' על חוסר הרצון להשיק תוכנית הקלה נוספת

כלכלני גולדמן זאקס לא צופים טובות לשוק העבודה האמריקני המדשדש, ומעריכים כי בחודש אפריל נוספו רק 125 אלף משרות חדשות, לעומת ממוצע של כ-177 אלף בחודשים דצמבר עד מרץ.

ביום רביעי יפורסם סקר התעסוקה (ADP) לחודש אפריל, כאשר הצפי בשוק הוא כי המשק האמריקני יוסיף כ-180 אלף משרות חדשות, מלבד מגזר החקלאות. זאת, לאחר שבחודש מארס המשק הוסיף 209 אלף משרות חדשות. ביום שישי יפורסמו נתוני האבטלה המרכזיים לחודש אפריל. נתון השינוי במגזר המועסקים לחודש מארס, ללא מגזר החקלאות, צפוי להצביע על כך שנוצרו בחודש זה כ-176 אלף משרות חדשות. תוצאה נמוכה כפי שצופים בגולדמן זאקס תהיה אכזבה קשה, כאשר גם ברק אובמה תלוי בהתאוששות שוק העבודה לקראת הבחירות לנשיאות בסתיו הקרוב.

לא רק ביחס לשוק העבודה מציג הבנק עמדה "דובית", אלא גם ביחס לצמיחת הכלכלה באופן כללי. ביום שישי האחרון התפרסם אומדן הצמיחה לרבעון הראשון בארה"ב, ממנו עולה כי התמ"ג צמח בקצב איטי מהתחזיות - 2.2% בלבד - ובגולדמן זאקס צופים שהחולשה תמשך. "הצמיחה בהכנסות ממשיכה להיות חלשה, גם בגלל מחירי האנרגיה העולים, בטחון הצרכנים שממשיך להיות בינוני, וגם בגלל שהמכירות החזקות בתקופה האחרונה משקפות את מזג האוויר הנוח", אמר יאן הציוס, אנליסט ארה"ב ראשי בבנק.

כל זה מוביל את הבנק למסקנה אחת - צורך בהקלה נוספת על ידי הפדרל ריזרב. בגולדמן זאקס מאמינים שיש צורך להרחיב את "אופריישן טוויסט" כשתוקפו יפוג ביוני הקרוב. במסגרת התוכנית, בהיקף 400 מיליארד דולר, רוכש ה'פד' אג"ח ממשלתיות ארוכות טווח ומוכר בטחונות לטווח קצר על מנת להוריד את שיעורי הריבית.

הציוס טוען כי חוסר ההיענות של ה'פד' לבצע הקלה מוניטרית נוספת עלול לגרום לקשיים בשווקים הפיננסים. יו"ר ה'פד', בן ברננקי, אמר בשבוע שעבר כי הוא לא מתכנן לצאת בתוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3), טענה שהציוס מעריך כמוקדמת מדי.

"ההפתעה מהאינפלציה הייתה מתונה, תחזית הצמיחה האמריקנית לא השתנתה הרבה מאז ינואר והסיכונים מהכלכלה הגלובאלית עדיין נראים ריאליים", אמר הציוס. "כך שתוכנית המשך לאופריישן טוויסט נראית לנו רעיון טוב, וחוסר הרצון של ועידת השוק הפתוח של ה'פד' לספק דבר כזה מדאיג".