רשות המסים נגד מסקנות ועדת זליכה: "הבעיה בשוק הרכב אינה רמת התחרות"

בדוח השנתי על ענף הרכב שוללת הרשות את הבסיס למתן הטבות נרחבות לענף הייבוא האישי * עוד נקבע: אין התאמת מחירים מאורגנת בשוק הרכב

רשות המסים שוללת את רוב ממצאי הבסיס והמלצות היסוד של ועדת זליכה, שמונתה ע"י שר התחבורה להגברת התחרותיות במשק. היום פרסמה הרשות את הדוח השנתי על ענף הרכב ובו ממצאים המבוססים על נתונים עדכניים מתוך המאגר הממשלתי בנושא התפלגות הייבוא, נתוני המכס ומס הכנסה ועוד. על רמת התחרות נכתב: "הבעיה המרכזית בשוק הרכב בשנים האחרונות אינה בתחום רמת התחרות בין היבואנים אלא הייתה (ועודנה, אם כי במידה פחותה) כוחם העודף של ציי רכב".

לדברי אנשי הרשות, כיום "שוק הרכב חוזר בהדרגה למבנה שפוי יותר, עם ירידה הדרגתית במשקל הרכישות של ציי רכב". לפי נתוני הרשות, ב-2011 הגיע המשקל היחסי של רכישות ציי רכב לכ-44% בלבד, לאחר שעמד על כ-60% בשיא. "ירידה עקבית ומשמעותית של משקל ציי הרכב הוא סימן ברור להבראת השוק". מנתוני הרשות עולה כי מספר כלי הרכב הצמודים בסוף 2011 מוערך בכ-320 אלף (12.2% מכלי הרכב הפעילים), מהם כ-207 אלף כלי רכב בבעלות חברות ליסינג.

רשות המסים שוללת גם את קביעת ועדת זליכה ולפיה קיימת בשוק הרכב התאמת מחירים מאורגנת. בדוח נכתב כי "הנתונים מצביעים על כך שכיום, בשונה מהעבר הלא רחוק, יש הרבה יותר דרגות חופש בקביעת מחירי המחירון של הרכב. גם לפני הנהגת שיטת שווי השימוש הליניארי בשנת 2010 המניע ל'תיאום' המחירים היה לאו דווקא הסכם כזה או אחר בין היבואנים אלא השפעת הרגולטור. כיום נראה כי עדיין שוק הרכב לא הסתגל באופן מלא למציאות של חופש בקביעת המחירים, אך כבר עתה התפלגות מחירי הרכב נראית 'בריאה' לאין ערוך".

ברשות מדגישים כי "קביעת מחירים דומים לדגמים דומים איננה מעידה בהכרח על תחרות נמוכה אלא להיפך - שוק תחרותי. אין לאף סוחר בודד יכולת לסטות ממחיר השוק ולכן הגיוני לצפות שכלי רכב דומים יתומחרו באופן דומה".

ייבוא אישי: מקלט מס למבוססים

ברשות תוקפים בחריפות את הייבוא האישי - מוקד לרבות מההמלצות של ועדת זליכה, שאת חלקן שר התחבורה כבר החל לממש בשטח. ברשות ביצעו הצלבה בין הצהרות מס ההכנסה של רוכשי הרכב לבין נתוני הרכישות הפרטיות של כלי רכב וגילו אוכלוסיית רוכשי רכב בייבוא אישי בולטת, שהכנסתה החודשית הממוצעת עמדה על כ-23.2 אלף שקל, לעומת הכנסה חודשית ממוצעת של כ-17 אלף שקל בקרב רוכשי רכב מייבוא סדיר. לפי הרשות, הנתונים מצביעים על כך ששוק הרכב החדש ושוק הייבוא האישי הם שוק קטן יחסית של אנשים מבוססים יחסית. הרשות גילתה גם כי כ-20% מכלל המייבאים רכב בייבוא אישי לא דיווחו על מקור הכנסה כלשהו בשנים 2009 ו-2010 וכי "סביר להניח שבחלק מהמקרים מדובר ב'אנשי קש' שעל שמם נרשם הרכב כדי לעקוף את המגבלה של ייבוא עד שני כלי רכב בשנתיים".

גם פילוח כלי הרכב מייבוא אישי תואם את טענות הרשות - הוא כלל השנה כמעט רק רכבי יוקרה. "שוב אנו רואים עדות לכך שהייבוא האישי, שמטרתו לאפשר לאזרח רכישת מגוון רחב של כלי רכב לשימושו האישי, לאו דווקא מתוך הדגמים שניתנים לרכישה במסגרת ייבוא סדיר, בפועל משמש לא פעם כמקלט/תכנון מס למעמד המבוסס", נכתב בדוח.

לטענת הרשות, הנתונים מראים כי "השנה בולטת עוד יותר תופעה של 'מסחריזציה' בייבוא האישי, כלומר השתלטות גורמים מסחריים על תחום שמיועד להתנהל באופן אישי... אנו רואים כי הייבוא האישי מתרכז בעיקר במספר דגמים מובילים, שרובם קיימים גם בייבוא סדיר. מצב שבו רבע מהמכוניות הנו רכב מנהלים של טויוטה והרבע הנוסף הנו מרצדס לסוגיו, מעיד על פעולת מכוונת של גורמים מסחריים".

בשורה התחתונה, נכתב בדוח כי "המציאות מוכיחה כי אין בסיס כלכלי לייבוא רכב חדש מחו"ל שלא בצורה של ייבוא סדיר - הן מבחינת מחירי הרכישה הנמוכים שיכול לקבל יבואן סדיר אצל יצרן הרכב, והן בשל הצורך לקנות דרך סוכני המשנה ('הדילרים') שמגלגלים למחיר את עלויות התפעול והרווחים הגלומים שלהם. גם הטענה כי היבואנים הסדירים מקבלים רווח 'עודף' בתחום מכוניות היוקרה ובכך הופכים את הייבוא האישי לכדאי במיוחד אינה נתמכת בנתונים".

9.15 מיליארד שקל לקופת האוצר

מהדוח של רשות המסים עולה גם כי הכנסות המדינה ממיסוי רכב רשמו ירידה ריאלית קלה ב-2011, אך עדיין הסתכמו בכ-9.151 מיליארד שקל. עוד עולה מהנתונים כי הרפורמה במס הירוק הורידה באופן משמעותי את שיעור המס הריאלי הממוצע על כלי רכב חדשים והביאה לעלייה חדה במכירות של כלי רכב "ירוקים", גם ללקוחות פרטיים וגם ללקוחות מוסדיים.