הבחירות ביוון הסתיימו ללא ניצחון מכריע

(עדכון) - שתי מפלגות המיינסטרים נפגעו מקריסה בתמיכת הבוחרים גם אם יקימו קואליציה, ייתכן שלא יהיה די בכך כדי להעביר את סבב קיצוצי התקציב הבא

יוון ניצבת בפני תסיסה פוליטית בעקבות הבחירות שנערכו אתמול (א') ולא הניבו ניצחון מכריע. שתי מפלגות המיינסטרים הפרו-אירופיות נפגעו מקריסה דרמטית בתמיכת הבוחרים בהן, והמפלגות המתנגדות לתוכנית הצנע הגדילו את מספר תומכיהן.

על בסיס ספירת 99% מהקולות, זכתה מפלגת "הדמוקרטיה החדשה"' ב-19.8% מקולות הבוחרים וב-111 מ-300 המושבים בפרלמנט. מפלגת השמאל הקיצוני, סיריזה, ניצבת במקום השני עם 16.23% מהקולות ו-50 מושבים בפרלמנט. התנועה הפאן-הלנית הסוציאליסטית (פאסוק) נדחקה למקום השלישי עם 13.64% מהקולות - הביצוע הגרוע ביותר שרשמה המפלגה אי-פעם - ו-42 מושבים.

מספר המושבים המשותף של "הדמוקרטיה החדשה" ופאסוק מסתכם ב-153 - מספר מספיק להקמת ממשלה אם יחדשו שתי המפלגות את הקואליציה הקודמת שלהן.

אבל מניסיון העבר עולה כי ייתכן שלא יהיה די בכך כדי להעביר בפרלמנט את סבב קיצוצי התקציב הבא שעליו הוסכם עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית בתמורה לחבילת ההצלה בסך 174 מיליארד אירו ליוון. חברי הפרלמנט היווני נוהגים לערוק מהצבעות קשות. בעקבות מסר כה חריף של אי-שביעות רצון מצד הבוחרים, ייתכן שממשלה חדשה לא תשרוד זמן רב.

הבורסה צנחה

שוק המניות היווני לא נותר אדיש לתוצאות חמורות ורשם הבוקר את הצניחה החדה ביותר שלו בשלוש וחצי השנים האחרונות. מדד המניות העיקרי ביוון, ASE, צנח במהלך היום ב-8.3% - הירידה החדה ביותר מאז אוקטובר 2008. מאוחר יותר התמתנו מעט הירידות . מתחילת השנה ירד המדד ב-5.4%, מכיוון שהמדינה עדיין לא נחלצה מהמיתון והאבטלה הגיעה לשיא.

מניית הבנק הלאומי של יוון, הבנק הגדול במדינה, צללה ב-15%. מניית פבליק פאואר קורפ, יצרנית החשמל הגדולה במדינה, איבדה 12% מערכה.

"יוון נכנסה לעידן של חוסר ודאות פוליטית", כתב מנוס גיאקומיס, מנהל מחקר ביורוקס סקיוריטיס באתונה, בעדכון ללקוחות החברה. "הימים הבאים יהיו קריטיים להתפתחויות הפוליטיות והקמתה הפוטנציאלית של קואליציה/ממשלת אחדות לאומית, או עריכת בחירות חדשות".

האירועים ביוון מעוררים תהיות גם לגבי נכונות הבוחרים במדינות אחרות בגוש האירו להמשיך ולתמוך בתוכניות הצנע הקשות של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

מפלגת הימין הקיצוני 'שחר זהוב', שבה חברים גם ניאו-נאצים, תיכנס לפרלמנט לראשונה בתולדותיה. הגאות בתמיכה במפלגות שוליות ממחישה את התנגדות הבוחרים לרפורמות הנוספות שיובאו לאישור הפרלמנט החדש בחודש הבא.

אבנגלוס וניזלוס, מנהיג פאסוק, קרא להקמת ממשלת איחוד לאומית כדי להמשיך ביישום הרפורמה. אנטוניס סמארס, מנהיג מפלגת "הדמוקרטיה החדשה", אמר כי יתמוך בהצעה כזו כשיקבל היום את המנדט שלו לכונן קואליציה, בעקבות פרסום התוצאות הסופיות.

קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי לא תהיה מוכנה לשחרר את תשלום כספי הסיוע הרבעוני הראשון שלה, שמועד ביצועו יחול הקיץ, אם יוון לא תיישם את הרפורמות שהבטיחה בעת ההסכמה על חבילת ההצלה בפברואר.

ללא הסיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית ממשלת יוון לא תוכל לשלם משכורות ופנסיות, או לממן את פעילותה השוטפת של הממשלה, והדבר עלול להחריף עוד את חוסר היציבות הפוליטית במדינה.