נתניהו ומופז מקימים ממשלת אחדות

מופז יקבל תפקיד של שר בלי תיק בתמורה לתמיכה בממשלה עד נובמבר 2013 ■ נתניהו: "סיכמנו עם מופז על תחליף לחוק טל עד סוף יולי, וחוק לשינוי שיטת הממשל עד סוף דצמבר" ■ יאיר לפיד: "פוליטיקה מכוערת"; יחימוביץ': "קומבינה"

דרמה בכנסת: זמן קצר לאחר שאישרה מליאת הכנסת את הקדמת הבחירות ל-4 בספטמבר בקריאה ראשונה, הגיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז, להסכמה על פיה קדימה תצטרף לממשלת אחדות בראשותו של נתניהו. בכך נבלם הניסיון להקדים את הבחירות. הבחירות הבאות יתקיימו כמתוכנן בנובמבר 2013, לאחר שבמסגרת ההבנות בין הצדדים סוכם כי מופז יעניק רשת ביטחון לנתניהו עד למועד הבחירות.

על פי ההסכם, שגובש בין האסטרטג ליאור חורב מטעם קדימה ונתן אשל, ראש הסגל לשעבר בלשכת ראש הממשלה, יכהן מופז כשר לי תיק, הוא ישמש המשנה לראש הממשלה ויהיה חבר בקבינט הביטחוני. בהמשך תקבל קדימה לידיה גם את תיק הרווחה. בנוסף, קדימה תחזיק בוועדות הכלכלה, החוץ והביטחון ובוועדה נוספת.

הלילה אחרי השעה 2:00 כינסו נתניהו ומופז את סיעותיהם בכנסת על מנת שאישרו את המהלך. נתניהו הודיע לחברי סיעתו כי נחתם הסכם קואליציוני שבמסגרתו תוגש הצעה חלופית לחוק טל עד סוף חודש יוני 2012, וייערכו שינויים בשיטת הממשל עד סוף דצמבר וכן תקציב המדינה יאושר. נתניהו אמר כי אביגדור ליברמן ואלי ישי בירכו על ההסכם.

"לא רציתי ללכת לבחירות אבל בגלל שזיהיתי פגמים החלטתי ללכת", הסביר נתניהו לשריו. "סיכמנו עם מופז על תחליף לחוק טל עד סוף יולי, וחוק לשינוי שיטת הממשל עד סוף דצמבר. דיברתי גם עם ש"ס ועם איווט והם הסכימו". שרים בכירים, גם כאלה המקורבים לראש הממשלה, אמרו: "לא היה לנו מושג".

בישיבת הסיעה סיפר נתניהו לח"כים כי לפני כמה ימים החלו מגעים שנועדו להשיג יעדים לאומיים. נתניהו הסביר כי המהלך יעניק ממשלה של למעלה מ-90 ח"כים: "זה ייתן יציבות. זה חשוב לכלכלה ולביטחון". השר סילבן שלום אמר כי "מי שמדבר על שינוי שיטת הממשל רוצה בעצם להחליף את הממשלה" ואילו השרים גדעון סער ויובל שטייניץ בירכו על המהלך.

מופז אמר לחברי סיעתו כי "עשינו דבר גדול למדינת ישראל. הסכם חסר תקדים שמאפשר את התיקון ויצירת שוויוניות בחלוקת הנטל. לא רוצה תיקים, גם לא לעצמי".

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', המפסידה העיקרית מהמהלך, אמרה כי מדובר בברית של פחדנים ובזיגזג המגוחך והנלעג ביותר בהיסטוריה הפוליטית של ישראל. "את הקומבינה הזאת איש לא ישכח, והדבר יסב למרבה הצער פגיעה עמוקה באמון הציבור בפוליטיקה. יחד עם זאת, נוכח קבורתה הסופית של קדימה קיבלה מפלגת העבודה הזדמנות נדירה וחשובה להוביל את האופוזיציה, והיא תעשה זאת באנרגיות ובאמונה. תקציב 2013 בהובלת נתניהו וגוויית קדימה יהיה תקציב קשה לאזרחי מדינת ישראל, ואנו נאבק בו".

יאיר לפיד כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מה שראיתם היום זו בדיוק הפוליטיקה הישנה, המסואבת והמכוערת, שהגיע הזמן להעיף מחיינו. פוליטיקה של כסאות במקום של עקרונות, של ג'ובים במקום של טובת הציבור, של אינטרסים של הקבוצה במקום של המדינה כולה. הם חושבים שעכשיו הם ימשכו זמן ואנחנו נשכח, אבל הם טועים. הברית הפוליטית המגעילה הזו תקבור תחתיה את כל משתתפיה".

ח"כ דני דנון (ליכוד) התנגד למהלך להקמת קואליציה משותפת עם מפלגת קדימה, ופנה לנתניהו בישיבת הסיעה: "המהלך ינציח את שריון ברק כשר ביטחון לשנה וחצי נוספות, ויצניח את מפלגה שמאלנית שנקראת קדימה לתוך הממשלה. זאת תהייה פגיעה בהתיישבות, פגיעה בערכי הליכוד ופגיעה בציבור הישראלי שבחר בליכוד להוביל את מדינת ישראל", אמר דנון והוסיף: "אסור לנטוש את השותפים הטבעיים של הליכוד, המהלך ייתן בלון חמצן לגוייה הפוליטית שנקראת קדימה ויסיט את הקואליציה מהימין לכיוון המרכז", אמר.