המשבר באירופה: ספרד תזרים מיליארדי א' להלאמת בנק

ממשלת ספרד מתכננת להלאים את בנק Bankia, הבנק השלישי בגודלו במדינה מבחינת היקף הנכסים ■ ראש ממשלת ספרד, ראחוי: "שוקלים הזרמת כסף ציבורי לבנק"

ממשלת ספרד מתכננת להלאים את בנק Bankia, הבנק השלישי בגודלו במדינה מבחינת היקף הנכסים, תוך הזרמת מיליארדי אירו של כסף ציבורי לבנק. השבוע אישרה ממשלת ספרד, שכבר התחייבה בעבר כי לא תזרים יותר כספים לטובת המערכת הבנקאית, כי תלאים את הבנק לטובת הצלתו.

מיד לאחר ההודעה בנושא, רודריגו ראטו, יו"ר הבנק ולשעבר יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, התפטר מתפקידו מהבנק, שקם ב-2010 על בסיס מיזוגם של 7 בנקי חסכונות בספרד.

"נשקול להזרים כסף ציבורי לבנק, אם נידרש לכך", אמר ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי. "אם זה מה שיציל את המערכת הפיננסית, לא נפסול השקעה של כסף ציבורי, כמו שכל מדינות אירופה עשו".

בינתיים, אנליסטים באירופה מעריכים כי ספרד חייבת לפרוס מחדש את חובותיה בהקדם, ולאלץ את בעלי האג"ח הספרדיות לספוג "תספורת" על אחזקותיהם בהיקף של כ-50%, בכדי שהמדינה תוכל להמשיך ולשרת את חובותיה הנותרים.

"הבעיה בספרד היא שמובילי המדיניות שלה עוקבים אחר אותו מסלול כמו זה של יוון - בספרד מתעקשים על מדיניות צנע: קיצוצים, שינויים מבניים, ואז מקווים שכל זה יקרה בזמן כדי לייצר צמיחה מספקת", מסביר מתיו לין, מנהל השקעות ב-Strategy Economics.