האוזר: "רשות ני"ע שוקלת דה-רגולציה"

יו"ר רשות ני"ע: "נהיה קשובים לטענות של רגולציה לא מאוזנת" ■ בין הצעדים הנשקלים: הבחנה בין תאגידים גדולים וקטנים, הצבעות באינטרנט, קיצור הדיווח ולו"ז מרווח ליישום הרגולציה

שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע, דחה היום (ד') את הטענות בדבר עודף רגולציה בשוק ההון, אולם באותה נשימה אמר כי ייתכן שהרשות תפעל להפחתת הרגולציה. דבריו מגיעים על רקע המשבר בבורסה והירידה החדה במחזורי המסחר.

"עלינו לחשוב במונחים של עלות מול תועלת ובמקרים של עלות רגולציה גבוהה מדי, לחשוב גם על דה-רגולציה. על הרשות להיות קשובה גם לטענות של רגולציה לא מאוזנת שמגלמת בתוכה עלויות גבוהות", אמר האוזר בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט.

האוזר אמר כי הרשות שוקלת מספר צעדים להפחתת הרגולציה, כמו למשל יצירת מודל לבחינת כל רגולציה חדשה במונחים של עלות מול תועלת, יצירת מדרג רגולציה (הבחנה בין תאגידים גדולים וקטנים), קיצור הדיווח, הצבעות באינטרנט ולו"ז מרווח ליישום הרגולציה.

בתחילת דבריו אמר האוזר כי "יש תחושה או אופנה חדשה שיש עודף רגולציה ושהרגולציה אשמה בהרבה חוליים של המשק; לא נכון ללכת שבי אחר סיסמאות. אני רוצה לטעון כי הרגולציה היא תנאי הכרחי ליציבות ולצמיחה. ברור כי שוק הון תקין הוא תנאי לצמיחה. איש לא יחלוק על העובדה כי תנאי הכרחי להקצאה יעילה בשוק ההון הוא אמון הציבור בשוק".

האוזר טען כי הרגולציה במדינות רבות בעולם הופכת דומה: "העולם הולך לקראת רגולציה מאוד דומה בין המדינות ורשות ני"ע שלנו קיבלה ציון גבוה מאוד מקרן המטבע הבינלאומית, שבדקה מדינות סביב הגלובוס. באירופה מקבלים את התשקיפים שלנו - המדינה היחידה מחוץ לאירופה".

האוזר אמר כי הירידה במחזורי המסחר בבורסה מאפיינת לא רק את השוק בישראל אלא שווקים נוספים בעולם המערבי, כמו גם רמה גבוהה של אי ודאות כלכלית. הוא ציין כי מ-2009 ירד חלקם של המשקיעים הזרים בבורסה בישראל לצד עלייה בהיקף ההשקעות של המוסדיים הישראלים בחו"ל על חשבון ההשקעות בבורסה בישראל.

"נתונים אלה ואחרים מעידים שאין בסיס לטענה שעודף רגולציה גרם להתפתחויות הכלכליות הללו, ושההתפתחויות הללו דומות ואופייניות לכלל שוקי ההון המערביים", אמר האוזר

האוזר שיגר מסר פייסני לשחקנים בשוק ואמר: "אנו ערים לכך שרגולציה יוצרת עלויות על הגורמים המפוקחים בשוק ההון (במונחי זמן, משאבים כספיים ומשאבי כוח אדם), ולכן יש להביאן בחשבון בעת שאנו מתקינים רגולציה. אני מאמין בגישה כלכלית שמבוססת על מודלים של עלות מול תועלת, ומשכך אני רואה חשיבות רבה שכל יוזמה להסדרה מהותית תיעשה לאחר שניתנה הזדמנות לגורמים המפוקחים להתייחס ולהגיב להשלכות האפשריות מבחינתם. לשם כך הרשות מקיימת ערוץ הידברות ישיר מול הגורמים המפוקחים והאיגודים שמייצגים אותם, ודלתנו פתוחה לקבל הערות ותגובות בכל עניין. הרגולציה חייבת להיות מאוזנת ומידתית, ויש לה מקום רק כאשר אנו משוכנעים כי התועלת המצרפית למשקיעים ולשוק ההון עולה על העלויות שכרוכות ביישומה".