שטייניץ: מי שרוצה לרסק את הבנקים כדי לנקום, ירסק את כלכלת ישראל; תקציב 2013 - לא יהיה קל

שטייניץ על ממשלת האחדות: "זו ברכה לכלכלה; אירופה מתרסקת בשל חוסר יציבות פוליטית" ■ לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחצו כאן

האם אזרחי ישראל בדרך לספוג גל נוסף של קיצוצים והעלאות מסים? שר האוצר יובל שטייניץ נושא היום (ד') דברים בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט, בנאום הראשון שלו לאחר הקמת ממשלת האחדות אתמול, וזאת על רקע ההערכות כי הממשלה החדשה תציג תקציב חירום לשנת 2013 שיכלול העלאות מסים וקיצוצים. (לסיפור המלא)

לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחצו כאן

בראיון לגלובס TV הוסיף שטייניץ: "יהיו קיצוצים בתחומים מסוימים". עם זאת, בנאומו בוועידה עצמה היה השר יותר אופטימי: "אני חושב שקואליציה רחבה היא ברכה לכלכלה. אין דבר שיותר חשוב לכלכלה, במיוחד בתקופה של משבר, מאשר יציבות שלטונית. אירופה מתרסקת בין היתר בשל חוסר יציבות פוליטית. המשבר הכלכלי מכה באירופה ובארה"ב עם השלכות לעשרות שנים קדימה".

שטייניץ ניצל את הבמה כדי להכין את הציבור לגל של העלאות מסים וקיצוצים בתקציב: "אנחנו מתחילים באוצר בהכנת התקציב ל-2013 ואולי גם ל-2014. התקציב הזה יהיה לא קל". בהמשך הוא הזהיר: "אחריות כלכלית ומשמעת תקציבית הן תנאי הכרחי להמשך היכולת שלנו לשמור על צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה. יש סימנים מדאיגים בעולם: סכנת התרסקות גוש האירו, חוסר משילות באירופה שמחריפה, התאוששות איטית מהצפוי בחלק מהמשקים המרכזיים בעולם ועוד".

אחד הנוכחים בקהל צעק לעבר שטייניץ שהממשלה תפסיק להעלות מסים, ואילו שר האוצר השיב לו: "אל תפריע לי".

באוצר צופים צמיחה של 3.2% במשק השנה ושטייניץ אמר כי "נעשה הכל כדי שזה יהיה גבוה יותר". לדבריו, ישראל צמחה הכי גבוה מכל מדינות המערב ב-2011 בשל עלייה בהשקעות הזרות.

שר האוצר המשיך ואמר כי "בעולם יש קרב נגד אבטלת המונים שפוגעת בעשרות מיליונים אם לא מאות מיליונים. אנחנו רואים כי למרות המשבר נשמר גידול בהשתתפות בכוח העבודה, אך מאז שיא המשבר אנחנו רואים ירידה באבטלה. שיטת המדידה פחות חשובה - בכל מקרה ישראל היא אחת הבודדות בה שיעור האבטלה היום נמוך ממה שהיה טרם המשבר".

בהתייחס לדירוג האשראי של סוכנות S&P אמר שטייניץ כי "המדינה היחידה במערב שדירוג האשראי שלה עלה ב-3 השנים האחרונות היא ישראל. למה זה חשוב? זה קריטי כי יש תחושה בקרב משקיעים בעולם שישראל נוהגת באחריות, ולא נכנסה לפאניקה במשבר על ידי הזרמות כספים מאסיביות".

כזכור, מודי'ס הורידה אמש את תחזית הדירוג של הבנקים בישראל, ושטייניץ אמר כי מדובר ב"סימן אזהרה שצריך להזכיר לכולנו על משמעת. עלינו לבלום הצעות חוק פופוליסטיות", אם כי הוא הדגיש כי "הבנקים שלנו יציבים".

בהקשר זה הוסיף שטייניץ: "אני שומע את ההצעה לפרק את הבנקים הגדולים. זה מזכיר לי חבר כנסת שהציע לי לבטל לחלוטין את כל עמלות הבנקים. אם תתמוך, אנו נתגבר על ההתנגדות של פישר. אני אומר: מי שרוצה לרסק את הבנקים כדי לנקום ירסק את כלכלת ישראל. מהר מאוד נהיה במצב של ספרד".

שטייניץ דיבר רבות על התקציב והקיצוץ הנדרש ואמר כי "כדי לשמור על הכלכלה ועל הציבור, אנחנו חייבים לגלות אחריות ושיקול דעת. כפי שאמרתי עומד להיות תקציב לא פשוט וכרגע אנחנו רק מעבדים את הנתונים הראשוניים שקשורים לתקציב. לפעמים אני נדהם מה התקשורת יודעת שבאוצר לא יודעים אודות נתוני התקציב - התקציב הבא יחייב ריסון כדי לעמוד במסגרת הפיסקאלית של ישראל".

שר האוצר סיכם ואמר: "אפשר להסתכל אחורה בגאווה וקדימה באופטימיות זהירה. זה הכל תלוי בנו - בממשלה ובאווירה שהתקשורת יוצרת. מדינות שמתפרקות מהמשמעת - סופגות מכות קשות".