הזמני הפך לקבוע, ואני כורע תחת העומס

"זה כשלוש שנים שאני עובד כמהנדס תוכנה בחברת סטארט-אפ מצליחה, שנמצאת בתהליך צמיחה משמעותי.

"במסגרת שינויים פנים-ארגוניים שביצע המנכ"ל פוטרו באחרונה מספר עובדים. אחד מהמהנדסים המפוטרים היה עמית שאיתו עבדתי בצמידות על פרויקט גדול. סמוך לעזיבתו הבהיר לי המנכ"ל שהוא מצפה שאטפל בכל הנושאים שהיו על שולחנו של עמית זה, עד שימצא לו מחליף. הוא גם הבהיר לי שמדובר בהסדר זמני בלבד.

"מאז הזמני הפך לקבוע. החודשים עוברים ואני מרגיש איך אני כורע תחת העומס. גם לפני כן עבדתי סביב השעון, אבל עכשיו, כשאני מגיע הביתה רק אחרי שבני כבר ישן, אני מרגיש שאיבדתי לגמרי את הגבולות הסבירים. אני גם מוצא את עצמי לוקח איתי עבודה הביתה, בלילות ובסופי השבוע. אשתי אומרת שאני מסתובב בבית מתוסכל ועצבני. היא קובלת בפניי על כך שאני לא נמצא מספיק בבית לעזור בגידול בני, ושהעייפות המצטברת ותחושת התסכול יוצאות גם עליה.

"דבר נוסף שמטריד את מנוחתי הוא שבעצם נכונותי להירתם, יריתי לעצמי ברגל. אני משתדל לבצע את העבודה על היקפיה הבלתי-אנושיים על הצד הטוב ביותר, אבל שוב ושוב אני מרגיש שדברים מתפספסים לי ושהתוצרים לא יוצאים באיכות טובה מספיק. אני חושש שהמנכ"ל ישים לב לשינוי ויראה שאני לא מצליח לשמור על רמת העבודה הגבוהה שלה הוא רגיל ממני.

"כרגע אני מתלבט, האם שווה להציף את הנושא בפני המנכ"ל? בעיניי זה נתפס כסיכון כי משכורתי גבוהה, ואני לא יכול לסכן את מקום עבודתי כשעליי לפרנס משפחה ולשלם משכנתה. ועדיין זה לא משנה את העובדה שאני חש תשוש ומיואש".

יואב, 38, מהנדס תוכנה

"הבעיה היא הזדמנות להתפתחות מקצועית"

"יואב, התגובה האינסטינקטיבית תהיה לייעץ לך לקבל את המצב כפי שניחת עליך, לאור הזעזועים שהחברה עוברת. עם זאת, מומלץ לראות בבעיה שאתה חווה הזדמנות להתפתחות אישית ומקצועית. למעשה, יש חשיבות לכך שתגלה אסרטיביות מול המעסיק ושתדע להציב את גבולותיך, שכן להתנהלות שכזו, כשהיא מגובה בהסבר רציונלי, יש ערך רב בעיניי מעסיקים.

"תמונת המצב שאתה מתאר אמוציונלית וגדושה ברגשות ובתחושות שליליות. לכן, קיימת חשיבות גדולה להגיע ערוך ומאורגן לשיחה עם המעסיק ולהימנע מסחרור רגשי שינחה אותה ויפגע בעמדת המיקוח שלך. כחלק מתכנון השיחה חשוב שתבין את המצב הנוכחי בחברה, את המצב הכלכלי שמשפיע גם על קצב גיוס כוח האדם, תוך יציאה מנקודת הנחה שאת הנתון הכלכלי הזה לא תשנה בעקבות השיחה. עם זאת, בדיון עם המנהל עליך להיצמד לעובדות ולמספרים: לשקף לו את היקף המשימות שהיו מוטלות, את המשימות והפרויקטים שנוספו לך, ולתאר בפניו את העומס הקבוע לאורך זמן. חשוב להגיע לשיחה עם תיעדוף של כלל משימותייך לצד לו"ז ברור ומתוארך, כדי לקיים התייעצות משותפת אילו משימות להקדים ואילו ניתן לדחות.

"לסיום הייתי מציעה לך לנסות למנף תקופה קשה זו בחוכמה, ולנתב את עבודתך היתרה למטלות אסטרטגיות שמעורבותך בהן תוכל לקדם אותך בעתיד בחברה".

מיכל שטרנליב, יועצת קריירה בקודקס