"גרמניה תמצמץ ראשונה, תחלץ את יוון - והשווקים יזנקו"

הפרשן הכלכלי מת'יו לין: יוון לא תפרוש מגוש האירו; גרמניה לא תיתן לה; הסיכון גדול מדי

גרמניה לא תיתן ליוון לפרוש מגוש האירו ותשלוף "מגה-חילוץ" רגע לפני שזה יקרה - כך מעריך הפרשן הכלכלי מת'יו לין מאתר מרקטוואץ'.

מאז הבחירות ביוון גבר החשש בשווקים מפני יציאתה (מרצון או בכוח) של יוון מגוש האירו. ההכרזה של נשיא יוון אתמול על כך שלא הושגה הסכמה בין המפלגות השונות כדי להקים קואליציה ולפיכך תלך המדינה לבחירות נוספות בחודש הבא רק החריפה את החששות, כמו גם העובדה שאזרחי יוון משכו אתמול 700 מיליון אירו, מה שעלול להביא לפשיטת רגל של המערכת הפיננסית שלה.

בבחירות ביוון הצביעו האזרחים נגד תוכניות הצנע, אותן דורשת גרמניה מיוון כדי לקבל את כספי הסיוע שיאפשרו את המשך התנהלותה הכלכלית. כעת, לאחר עלייתן של המפלגות הקיצוניות, בבנק סיטי מעריכים שישנו סיכוי של 75% שיוון תצא מגוש האירו ובסוכנות ההימורים הבריטית וויליאם היל סבורים שהסיכוי לכך הוא 100%, ולכן הפסיקו לקבל הימורים בנושא.

"יש רק בעיה אחת עם הניתוח הזה; זה לא הולך לקרות", כותב לין. "גרמניה תבין את הסיכונים הכרוכים ביציאתה של יוון מגוש האירו, תבלע את הצפרדע הזו ותצא עם מגה-חילוץ. במקום יציאה של יוון מגוש האירו נקבל תוכנית מרשל ליוון שתאפשר את המשך קיומו של גוש האירו במתכונתו הנוכחית לכמה שנים נוספות".

ב-CNBC דווח כי הבחירות ביוון ייערכו ככל הנראה ב-17 ביוני, אולם לין טוען כי הבחירות הללו לא יניבו תוצאות אחרות, כלומר יוון תיקלע שוב לפלונטר פוליטי. "היוונים הצביעו נגד הצנע במאי, והם יעשו זאת שוב ביוני", הוא טוען. "שום דבר לא קרה מאז כדי לשנות את דעתם. ייתכן שבבחירות הבאות היוונים יפגינו אפילו עמדה יותר נוקשה נגד הצנע".

לין מציין כי לפתע העיתונים בגרמניה מלאים בכותרות וציטוטים של בכירים בממשל שמכינים את הקרקע לקראת יציאתה של יוון מגוש האירו וטוענים כי הכל תחת שליטה. "אבל זה לא יקרה", טוען שוב לין. "הגרמנים מדברים קשוח אבל כשזה יגיע לכדי ביצוע הם ימצמצו ראשונים, ישלפו תוכנית חילוץ גדולה וישאירו את יוון בגוש האירו. לתת ליוון לפרוש מהגוש זו אסטרטגיה מסוכנת מאוד".

מהו התרחיש המסוכן עליו מדבר לין? בשתי מילים: הלא-נודע. לדבריו, איש לא ניסה מעולם לפרק מטבע אחיד ואין לדעת מה יהיו ההשלכות. ייתכן שיחידים ומוסדות ימשכו כספים מבנקים באירופה מחשש ל"התפשטות" המשבר למדינות אחרות עמוסות בחובות, ומחשש ליציאתן מגוש האירו גם כן. הדבר עלול לפגוע קשות במערכת הפיננסית בכל אירופה - כולל בבנקים בגרמניה.

לין מציע אלטרנטיבה אחרת: "היוונים לא יכולים עוד לסבול את תוכניות הצנע שהביאו לצניחה של 7% בתמ"ג ואבטלה של יותר מ-50% בקרב הצעירים. יש אופציה אחרת: תוכנית מרשל שתשנה את יוון. עד כה, הכספים שהוזרמו ליוון כמעט לא הגיעו ליוונים, אלא לבנקים. תוכנית סיוע בהיקף 230 מיליארד אירו תקנה ליוון עוד זמן. נכון, יש פה סיכון. אבל מה עדיף - סיכון או קטסטרופה? עזבו אתכם מפרישה של יוון מגוש האירו; תהיה תוכנית חילוץ גדולה, וכשזה יקרה - השווקים יזנקו".