תשואה של 1% בגמל באפריל; האם מאי יקטע את הרצף?

בדירוג הקופות של החודש החולף אין הרבה חדש, ואלטשולר שחם ממשיך להוביל ■ יאיר ספלטר, מנהל ההשקעות הראשי בדש גמל: "בשביל להשיג תשואה צריך לקחת סיכונים"

עליות שערים בכל האפיקים בחודש אפריל הביאו לתשואות חיוביות בענף קופות הגמל, שסיים את החודש החולף עם תשואה ממוצעת של כ-1%. שוקי המניות עלו ב-3.5%-6%, האג"ח הקונצרניות הוסיפו כ-1%, והאג"ח הממשלתיות עלו בממוצע ב-0.6%. בארה"ב ובאירופה, לעומת זאת, נרשמה מגמה מעורבת ונטייה לירידות קלות.

בסה"כ מתחילת השנה רשם ענף הגמל תשואה מצטברת של קרוב ל-5%, כך שהפסדי 2011 נמחקו לגמרי ברוב הענף. בחלק מקופות הגמל התשואה החיובית אף עלתה מתחילת השנה מעבר לכך, לכ-6.5%. אך כרגע נראה כי חודש מאי עלול לקטוע את רצף התשואות החיוביות - מתחילת החודש מדד המעו"ף נחתך בכ-6%, האג"ח הקונצרניות ירדו עד 2%, ורק האג"ח הממשלתיות טיפסו מעט. נתונים אלו יבואו לידי ביטוי בתשואות שיתפרסמו באמצע החודש הבא.

דירוג "גלובס" מציג את ביצועי קופות הגמל בשנה החולפת ובשלוש השנים האחרונות. כיוון שטווחי הזמן המוצגים הם ארוכים יחסית, קופות שהימרו על כיוון מסוים, ורשמו חודש טוב אחד או חודשיים טובים לא מתבלטות מיד בדירוג, אלא רק לאחר שיפור מתמשך יותר בתוצאות.

זה למשל המקרה עם קופות הגמל של דש, שבניהול דן פנחסי ובבעלות דש-איפקס שבשליטת אלי ברקת. קופות בית ההשקעות הציגו תמיד ביצועים טובים, ועל בסיסם הצליחו לגייס כספים ולצמוח אורגנית בקצב גבוה. אבל בסוף 2010 משהו השתנה שם - הגיוסים הואטו והביצועים נחלשו.

בחודשים האחרונים נראה כי התשואות של דש מתאוששות, ובדירוג הנוכחי הקופה דש גמל זהב השיגה את התשואה השלישית הטובה ביותר בין הקופות המדורגות. דש גמל זהב רשמה תשואה מצטברת של 5.91% בשנה, ותשואה של 22.8% בשלוש שנים.

"לא עשינו שינויים מיוחדים"

אחד האפיקים שבלטו בתשואות מתחילת השנה, היה האג"ח הצמוד. 36% מנכסי דש גמל זהב נמצאים ברכיב צמוד (כולל פיקדונות בנקאיים), וכ-50% מושקעים באג"ח קונצרניות. רק 6% מנכסי הקופה הם במניות. תמהיל השקעות זה התברר בדיעבד כמוצלח.

מי שתוהה מה גרם לשינוי בדש, אולי יתאכזב לשמוע את דבריו של יאיר ספלטר, מנהל ההשקעות הראשי בקופות הגמל. "לא עשינו שינויים מיוחדים. לתיק יש דינמיקה משלו, ולעתים להשקעות לוקח זמן ויש להן תקופת הבשלה. מה שחשוב הוא איכות התשואה. אם יש משתנה בודד שהוא זה שנותן תשואה עודפת, אז איכות התשואה נמוכה; כי זה אומר שאם יש 'פינה', גם אם היא אנליטית ומקצועית, היא לפעמים עובדת, אבל לפעמים לא. אנחנו נזהרים ממקומות כאלה".

מי שבלט בדירוגי התשואה האחרונים, והדברים אמורים בעיקר לגבי אלטשולר שחם, השיג את התשואות שלו על-ידי חשיפה לחו"ל. גם בקופות הגמל של דש ישנה חשיפה לחו"ל, וספלטר מסביר את הרציונל מאחורי ההשקעה שם: "אנחנו משקיעים בחו"ל בשביל סחירות, נזילות ופיזור סיכונים. אנשים לעתים מתבלבלים, ויוצאים לחו"ל למקומות שקשה לצאת מהם, בעוד ההשקעה בחו"ל אמורה להיות גורם מאזן. דווקא את רכיב הסיכון ניתן להשיג בארץ, שבה הסיכונים מתומחרים מעולה".

עם זאת, ספלטר מציין, כי "אין פערי תמחור לטובת חו"ל בנקודת הזמן הזו. פרמיות הסיכון של ישראל שנפתחו בחודשים האחרונים, הביאו לתמחור כזה שהסטת כספים לחו"ל עלולה לגרוע מתשואות עתידיות. כל זאת תחת הנחה שלא יתממש תרחיש קיצוני, לרבות ברמה הגיאופוליטית".

בימים האחרונים נרשמו ירידות חדות בשוקי המניות בהובלת מניות התקשורת, על רקע כניסת המתחרים החדשים לענף שמציעים את מוצריהם במחירים נמוכים. לדברי ספלטר, "המרווחים נפתחו מאוד בשלושת הימים האחרונים, לאור ירידות חדות בשווקים. השוק כה קיצוני, שמי שלא רוצה ליטול סיכונים יקבל תשואה נמוכה מאוד. בשביל להשיג תשואה צריך לקחת סיכונים, ודווקא ברכיבי סיכון נותר הרבה בשר".

ספלטר מוסיף לגבי שוק התקשורת, כי "השוק הזה עובר שינויים קיצוניים, הן ברמת רגולציה והן ברמת התחרות העסקית. השינויים הם משמעותיים, וכניסה של שחקנים כה רבים ואגרסיביים, מביאה לכך שאסטרטגיית התחרות לא ברורה ומתכנסת כנראה לרעה מכולן - תחרות על מחיר. במצב הזה המודלים העסקיים והניתוחים האנליטיים נמצאים באי-ודאות קיצונית, באופן שישפיע בוודאות על איכות החוב. יחד עם זאת, יש להפריד בין החברות התפעוליות המהוות את נכס הבסיס, לבין מינוף גרעיני השליטה באמצעות חברות הצינור שהנפיקו בעצמן אג"ח. ברור שמצבן של הקומות העליונות נחות משמעותית ביחס לנכס הבסיס".

תשואות
 תשואות

נחשפים לחו"ל גם באמצעות אג"ח

בדירוג קופות הגמל של חודש אפריל אין הרבה חדש, ואת טבלת התשואות ממשיכות להוביל קופות אלטשולר שחם, שבניהול יאיר לוינשטיין. קופות בית ההשקעות שבבעלות ובניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, רוכבות על הגל כבר תקופה ארוכה, ובזכות ביצועיהן הן גם מצליחות לגייס מאות מיליוני שקלים מדי חודש.

מה שמייחד את קופות בית ההשקעות, בין היתר, הוא החשיפה שלהן לחו"ל, העומדת על כ-40% באמצעות מניות ואג"ח זרות. זאת בעוד רוב המנהלים מבצעים את חשיפתם לחו"ל באמצעות מניות בלבד. את הדירוג מובילה קופת גמל קלאסי, עם תשואה של 8.27% בשנה החולפת, ו-31.96% בשלוש השנים המצטברות. קופות גמל אחרות של אלטשולר שחם ממוקמות במעלה הטבלה, עם תשואות של כ-4.4% בשנה החולפת, וכ-35% ב-36 חודשים.

גם קופת הגמל מתן של מיטב, שאת ההשקעות בקופות הגמל שלה מנהל יניב צלאל, ממשיכה לבלוט בדירוג. היא השיגה תשואה של 7.32% בשנה ו-20% בשלוש שנים. מתן היא קופה סולידית, כמעט ללא מניות או אג"ח לא מדורגות. קופה דומה לה היא יסודות של אקסלנס, שאת ההשקעות שלה מנהל רונן מטמון, או איתן של כלל ביטוח, שההשקעות בה מנוהלות על-ידי רועי יקיר. גם בשתי אלו יש רכיב גבוה של אג"ח ממשלתיות, ועל רקע העליות באפיק זה הן השיגו תשואות של 5.7% ו-5.9% בשנה בהתאמה.

תשואות
 תשואות