פייסבוק הנפיקה בטווח העליון לפי שווי של 104 מיליארד ד'

(עדכון) גייסה 16 מיליארד דולר, מהם 7 מיליארד דולר לחברה והשאר למשקיעיה ■ תתחיל להיסחר היום בנאסד"ק תחת הסימול FB, עם מכפיל של 100

הצלחה להנפקת פייסבוק. מחיר מניית החברה, המפעילה את הרשת החברתית הגדולה והחשובה ביותר באינטרנט, נקבע לאחר המסחר של יום ה' בוול סטריט על 38 דולר, מה שמעניק לפייסבוק שווי חברה של 104.2 מיליארד דולר.

מבחינת שווי השוק הנקבע בהנפקה, הנפקת פייסבוק היא הגדולה בכל הזמנים. החברה הוקמה ב-2004, כך שמאז היווסדה עברו רק 99 חודשים. בשווי שוק של 104 מיליארד דולר, לפנינו קצב ייצור ערך מטורף של יותר ממיליארד דולר בחודש.

פייסבוק , שתתחיל להיסחר היום (שישי) בבורסת נאסד"ק תחת הסימול FB, גייסה בהנפקה 16 מיליארד דולר, אולם מהם 7 מיליארד דולר יוזרמו לחברה עצמה והשאר לכיסי משקיעיה. בנוסף ל-4 מיליארד דולר שכבר בקופת החברה, פייסבוק מתחילה את דרכה הציבורית עם 11 מיליארד דולר.

בתחילה תכננו החברה והמשקיעים בה למכור 337.4 מיליון מניות, אך לאור הביקוש הרב החליטה להגדיל את מספר המניות שיעמדו למכירה בהנפקה. בסופו של דבר, נמכרו 421.2 מיליון מניות.

פייסבוק, שהוקמה בפברואר 2004 על-ידי מארק צוקרברג וחבריו לספסל הלימודים באוניברסיטת הרווארד, החלה את דרכה כרשת פנימית שנועדה לאפשר לסטודנטים באוניברסיטה לתקשר ביניהם באופן מקוון. הרשת החברתית החדשה התפשטה במהרה גם לקמפוסים של אוניברסיטאות אחרות, ולא עבר זמן רב עד שהפכה לנגישה לכל, ב-26 בספטמבר 2006.

כיום יש לפייסבוק יותר מ-900 מיליון משתמשים חודשיים, והכנסות של 3.7 מיליארד דולר ב-2011.

לצוקברג עצמו יש אחרי ההנפקה 503.6 מיליון מניות ואופציות, מה שהופך אותו מיידית למדורג 29 בדירוג העושר האישי העולמי, עם שווי של 19.1 מיילארד דולר. שווי זה, אגב, הופך את צוקרברג לאדם עשיר יותר ממייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין.

הפוקוס עובר עכשיו רשמית להכנסות

החל מהבוקר, לאחר שהפכה ציבורית, יבחנו המשקיעים בקפידה את התקדמותה של פייסבוק ב"מסלול הכסף", בעיקר בסעיף ההכנסות מפרסום. בפני פייסבוק עדיין עומדים שני אתגרים לא פשוטים בתחום זה, שעדיין לא פוצחו:

1. לשכנע חברות וגופים מסחריים אחרים לשלם לה כסף ולא רק להציב פעילות משמעותית ברשת החברתית.

2. לשלב ברשת עצמה, בעמודי המשתמשים, פרסום אפקטיבי מחד, שלא יפגע בחוויית המשתמש המפורסמת והפופולרית כל-כך של פייסבוק.

השבוע, כמה ימים לפני ההנפקה, ספגה החברה של צוקרברג מכה תדמיתית, לאחר שג'נרל מוטורס הודיעה כי היא מפסיקה לפרסם בפייסבוק מפאת חוסר אפקטיביות. אמנם, מדובר רק בתקציב של 10 מיליון דולר בלבד, בהחלט מכה לא קשה בכנף לפייסבוק, אבל הנזק, כאמור, בעיקר תדמיתי. חוסר אמון של מפרסמים עלול להיות מדבק.

ציפיות גבוהות - וחשש

פייסבוק תתחיל להיסחר היום במכפיל של יותר מ-100 על רווחיה ב-2011, שהסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר. כל זאת, לעומת מכפיל ממוצע של 14 במדד ה-S&P 500. פירושו של דבר, שהמשקיעים מאמינים, בשלב זה, כי החברה תהיה פי כמה וכמה יותר רווחית מהממוצע של החברות האמריקניות.

אנליסטים מצפים מפייסבוק להגיע לרווח נקי של 4.5 מיליארד דולר כבר ב-2014, אבל כדי להגיע שם פייסבוק תהיה חייבת רוח גבית משוק פרסום מתאושש, כמו גם אמונה של מפרסמיה באפקטיביות של הפרסום בה. בניגוד לגוגל, שם הפרסום משתלב לפי מלות מפתח ולא פוגע בחוויית המשתמש של המחפשים - אולי אפילו משפר אותה - הפרסום בפייסבוק עדיין אינו מפוצח.

לקנות או לא לקנות?

"בתמחור הנוכחי של המניה, פייסבוק היא כמו כרטיס לוטו", אומר לאתר mashable.com קנת' פרוויסת', פרופסור לכלכלה מ-NYU Stern School of Business. "האם אפשר לעשות מכה כאן? כן, אבל גם בלוטו יש מי שזוכה בכל פעם וזה עדיין לא הופך אותו להשקעה כלכלית טובה. המניה נמצאת כעת מיד אחרי הנפקה, יש סביבה הייפ מטורף - במצב כזה, קנייה היא רעיון טוב רק לעיתים רחוקות".

"בכל 40 השנים שאני עוקב אחרי הנפקות של חברות, לא ראיתי מעולם מנייה שנמצאת ברמת ההתלהבות וההייפ בה נמצאת כעת פייסבוק", אומר לואי אלטפסט, בעלים של חברה לניהול השקעות מניו-יורק.

אלפסט מפנה את שימת לב המשקיעים לנקודות חולשה נוספות של פייסבוק: ההכנסות מפרסום בסלולר, ונתוני הרבעון הראשון של 2012. בסלולר, פייסבוק אמנם הצטיידה באינסטגרם, אבל יש לה עוד דרך ארוכה בתחום זה, בעיקר בכל הנוגע לעשיית כסף.

והנתונים הפיננסים? פייסבוק דיווחה על רווח של 205 מיליון דולר ברבעון הראשון ב-2012, ירידה לעומת 302 מיליון דולר ברבעון הרביעי ב-2011. ירידה ברווח מרבעון לרבעון, גם אם מביאים בחשבון את ההשפעות העונתיות הידועות של סוף השנה, אינה משהו המצופה מחברה הנסחרת במכפיל של יותר מ-100.

אגב, לפי חישוב שבוצע באתר הפיננסים המוערך Fool.com, כדי להגיע לתשואות הדומות לאלו של גוגל מיום הנפקתה, פייסבוק תצטרך לטפס לשווי חברה של יותר מ-600 מיליארד דולר. כדי להשיג את הצמיחה של יאהו מיום הנפקתה, פייסבוק אמורה להגיע לשווי כמעט דמיוני של 2 טריליון דולר. וכדי להשיג את צמיחת מיקרוסופט מיום הנפקתה, פייסבוק אמורה לשוטט באיזורי השווי של 3 קוואדריליון (ובמספרים: 3000000000000000)...

מארק צוקרברג פייסבוק / צילום: בלומברג
 מארק צוקרברג פייסבוק / צילום: בלומברג

המתעשרים החדשים של פייסבוק
 המתעשרים החדשים של פייסבוק