תחילתה של מפולת? אנליסט: "שגיאה אחת - והכל יקרוס"

"אתה מושך חוט צמר בסוודר שלך, ופתאום חצי סוודר נפרם", אומר מנכ"ל בית השקעות בריטי על האפשרות שיוון תפרוש מגוש האירו ■ החשש: יוון תהיה רק הפרומו - ספרד תהיה זו שתעשה את הכותרות הגדולות

רגע לפני פתיחת המסחר מחר (ב') בשוקי חו"ל, המשקיעים עדיין חוששים מאוד מהאפשרות שיוון תפרוש מגוש האירו. זאת, בעוד שמפגישת ה-G8 בסוף השבוע יצאה הצהרה לפיה יש להשאיר את יוון בגוש ולנקוט צעדים מעודדי צמיחה במקום דגש על תוכניות צנע. אנליסטים מעריכים כי גם אם היא תנטוש את מועדון האירו, היא לא תהיה אלא הצגה צדדית, שכן ספרד תעשה את הכותרות.

לחששות הישנים למצב בריאותם של הבנקים הספרדיים הצטרף כעת חשש מפני התנפלות בעלי פיקדונות וחוסכים על הבנקים הללו, שתהיה הסיוט הגדול ביותר של קובעי מדיניות ומשקיעים.

"הסיכון הגדול כעת באירופה הוא ספרד", אומר סטפן דאו, הכלכלן של UBS לאירופה. לדבריו הוא מטפל בהרבה שאלות של לקוחות על מצב הבנקים בספרד. החשש הגדול ביותר שלהם הוא מפני בהלת משיכת פיקדונות.

אבל בשבוע שחלף החששות נדדו ממה יקרה ליוון למה שהיא עלולה לגרום לאחרים. שוקי המניות בספרד, איטליה, רוסיה וברזיל נכנסו כולם ל"שוק דובי", עם ירידות של מעל 20% מתחילת השנה. בבריטניה, מדד פוטסי 100 מצוי בתיקון, עם ירידה של מעל 10%. מניות הבנקים בגוש האירו מצויות כעת ברמות נמוכות יותר ממה שהן היו אחרי קריסת ליהמן ברדרס בשלהי 2008 ותחילת 2009.

"אתה מושך חוט צמר בסוודר שלך, ופתאום חצי סוודר נפרם. החוט הזה התחיל ביוון, אבל ספרד היא נייר לקמוס הרבה יותר טוב למה שמתרחש באמת", אומר אנדרו פרי, מנכ"ל חברת ההשקעות הבריטית Hermes Sourcecap.

"אם יוון לא תוכל להישאר בגוש האירו מכל סיבה שהיא, הבלגן שייווצר יהיה גדול באמת ויש לו השלכות על הבנקאות במקומות אחרים. הסכנה היא שבגלל שגיאה במדיניות או תאונה כלשהי, הכל יקרוס", אומר דיוויד ג'ייקוב, מנהל ההשקעות הראשי בהנדרסון גלובל אינבסטורס. שלשום בלילה דומה היה שהחששות הללו מוגזמים.

שני תרחישים עומדים כעת על הפרק: הבנק האירופי המרכזי יתערב בצורה מאסיבית ע"י הדפסת כספים ורכישות אג"ח ממשלתיות; או שגרמניה תקבל על עצמה יותר סיכון כלל-אירופי באמצעות הסכמה להנפקת אירו בונדס משותפות או איחוד תקציבי. ועדיין, ישנם ספקות רבים לגבי התרחישים הללו.

"בסופו של דבר זה יוליך לאסון או לכניעה גרמנית כלשהי", אומר ג'ייקוב. עמיתו לעבודה, פיל אייפל, אסטרטג הריביות של הנדרסון גלובל, אומר שהבוחרים הגרמנים טרם השתכנעו שלהנפקת אג"ח נקובות אירו של כל גוש האירו יש יתרונות, ומסע היחצנות שנועד לשכנע אותם בכך רק התחיל.

רבים חוששים מחזרה על מה שהיה בשנתיים האחרונות, כאשר אחרי התחלה חיובית של השנה מתעוררים שוב חששות גוברים מהמשבר האירופי. ג'ייקוב אומר שהרבה יהיה תלוי בחופשות הקיץ של הפוליטיקאים באירופה, ובכמה הם יהיו מוכנים לוותר עליהן.

"קשה מאוד להיות אופטימיים", הוא אומר, "אפשר לראות שהנזילות בשוק האג"ח הקונצרניות גרועה כמו ב-2008. אנחנו מגיעים לרמה שבה אף אחד לא מוכן לשים סיכונים על השולחן".

השווקים בטריטוריה דובית
 השווקים בטריטוריה דובית