הורים, כך תשמרו על בטיחות ילדכם באינטרנט

איש היי-טק בכיר חשוד בהטרדת מאות ילדים; כיצד ניתן לסייע לדור הצעיר? מדריך

1. מיקום: מקמו את המחשב באזור גלוי בבית, ולא בחדרו של הילד, כדי שתוכלו לפקח, גם אם מרחוק, על פעילותו. הדבר חשוב במיוחד בשעות הערב והלילה. נסו, בעדינות, גם להגביל את שעות הישיבה של ילדיכם מול המחשב.

2. מעורבות: גם אם אינכם מבינים בפייסבוק, סמארטפונים וכל הקדמה הטכנולוגית, גלו מעורבות בהרגלי הגלישה של ילדיכם, מה שיעניק להם עוצמה לחלוק עמכם את החוויה. נצלו כל הזדמנות לגלישה משותפת. זה גם יעזור לכם לפתח איתם שיחה בנושא.

3. שיחה אישית: מה שאנחנו עושים אונליין, הוא השתקפות של מה שאנחנו עושים במציאות, ולכן כמו שאתם מסבירים לילדיכם למה אסור לדבר עם אדם זר ברחוב או לפתוח לו את דלת הבית, כך צריך לדבר איתם ולהסביר להם על הסכנות שיש באינטרנט.

4. פרטים אישיים: הסבירו לילדכם שאין שום סיבה שימסור באינטרנט את שמו המלא, כתובת המגורים, בית הספר שבו הוא לומד או מספר הטלפון שלו - או שלכם. אם ילדכם נדרש להכניס פרטים אישיים באתר מסוים כחלק מההרשמה, בקשו ממנו לאשר אתכם מראש.

5. צ'אטים: אנונימיות המשתמשים באתרי צ'אטים ובשירותים כמו מסנג'ר או ooVoo - כפי שהיה במקרה שדווח אתמול (ב') - מאפשרת לאדם מבוגר להתחזות לילדה קטנה מבלי שנהיה מודעים לכך. לכן, הסבירו לילדיכם לא לדבר עם גולשים שהם לא מכירים. כמו כן, הסבירו לילד להימנע מלשוחח עם אנשים בחדר צ'אט פרטי אלא בחדר ציבורי, שבו יש השגחה יחסית. בנוסף, המליצו לו לבחור כינוי בצ'אט שלא יוכל להשליך על מין, שם משפחה, כתובת מגורים או בית הספר שבו הוא לומד.

6. פייסבוק: הרשת החברתית אמנם סגורה רשמית לילדים עד גיל 13, אך רבים מרמים בגילם ופותחים חשבון. הבעייתיות בפייסבוק היא קודם כל סיסמת הכניסה; לכן נסו לעודד את ילדכם לשתף אתכם בסיסמה. כמו כן, דאגו לעבור איתו על הגדרות הפרטיות, כמו אפשרות שרק חברים שהוא אישר יוכלו לשלוח לו מסרים. כמו כן, הציעו לו חברות והסבירו שכך תוכלו להשגיח עליו מבלי לחדור לו לפרטיות יותר מדי.

7. פגישות: הסבירו לילדכם שאסור לו להיפגש עם אנשים זרים מהאינטרנט, גם אם הם בגילו ובעלי תחומי עניין משותפים. אם בכל זאת הוא מעוניין להיפגש, קודם כל שישוחח איתכם או עם המורים שלו ושנית, שלא ילך לפגישה לבד ושלא יקיים אותה במקום פרטי. כמו כן, הסבירו לו כי עליו להתנות את הפגישה בשיחת טלפון, כדי לדעת אם מדובר במישהו בגילו או במבוגר מתחזה.

8. תמונות: הסבירו לילדכם כי אסור לו להעלות לאינטרנט ולרשתות חברתיות תמונות אישיות שלא עברו אישור שלכם. כמו כן, דאגו שתמונות אלה לא יסגירו מידע כלשהו על אזור מגוריו, או בית הספר שבו הוא לומד.

9. תוכנות סינון: ספקיות האינטרנט וחברות שונות מציעות תוכנות סינון שמאפשרות לחסום תכנים פורנוגרפיים ואלימים. היצע תוכנות הסינון רב, אך זכרו - הוא אינו מהווה פתרון מלא לבעיה, ואינו מחליף חינוך לגלישה בטוחה. הסבירו לילדכם שמטרת הסינון להשגיח עליו מתוך אחריותכם כהורים.

10. מעקב גלישה: בדומה לתוכנות הסינון, קיימות בשוק גם תוכנות מעקב מרחוק או מקרוב (כמו בדיקת היסטוריית הגלישה שלו במחשב), אך הבעיה שאם ילדכם יגלה שאתם עוקבים אחריו - הוא ייפגע בדיוק כפי שהיה קורה אם הייתם קוראים ביומן האישי שלו. נסו לעשות זאת בשיתוף פעולה איתו, ותוך כדי שיחת הסבר על חשיבות המעקב וההשגחה.

מקור: עמותת אשנב ואיגוד האינטרנט הישראלי