פישר תומך באוצר לקראת הגזירות של תקציב 2013: "בזמנים כאלה צריך להעלות מסים, וזה לא קל כעת"

כך אמר נגיד בנק ישראל בכנס של ארגון הנמלים ■ "כשאתה קורא עיתונים, אתה מקבל את הרושם שהכל כאן מבולגן אבל אני מציע שנתייחס למספרים - הגרעון והחוב שלנו תחת שליטה" ■ "עצם העובדה שאין משבר עמוק זה הישג"

"יש הרבה אתגרים, יש בחירות בחירות בפתח. נדרשת מדיניות פיסקאלית לא פשוטה בזמנים כאלו. אתה צריך לעלות מסים וזה לא קל כעת. אני מקווה שנצליח לשמור על יציבות וגם על צמיחה. הצלחנו לעשות את זה ואני מקווה שכך זה ימשיך".

כך אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס השנתי של ארגון הנמלים העולמי שמארחת היום (ד') חברת נמלי ישראל בירושלים.

לדבריו, "הביצועים שלנו היו די טובים בעשור האחרון. התוצר לנפש שלנו דומה לזה של ספרד ויוון - אבל לא בגלל שאנו השתפרנו אלא בגלל שהן הידרדרו. עדיין אנו לא מתקרבים לארה"ב או גרמניה".

"ההאטה של השנה הנוכחית היא בגלל מה שקורה באירופה ובכלכלה העולמית. הצלחנו לשמור על שיעורי צמיחה טובים ואנו מקווים שהיצוא לא יירד יותר מדי, אבל ארה''ב ואירופה צומחות לאט מאד, או לא צומחות כלל - במקרה של אירופה".

"כשאתה קורא עיתונים בישראל, אתה מקבל את הרושם שהכל כאן מבולגן", המשיך פישר. "אני מציע שנתייחס למספרים - הגרעון והחוב שלנו תחת שליטה. הצלחנו לשמור על משמעת פיסקאלית גם בעת המשבר".

פישר הוסיף כי "הכלכלות המפותחות בבעיות כי הצמיחה נמוכה והאבטלה גואה - זה לא פשוט. עכשיו הנפילה הסתיימה. האתגר הגדול מבחינת המדיניות הייתה למנוע משבר עמוק ומתמשך. אז היה מיתון עמוק אבל לא משבר עמוק. עכשיו שואלים למה אנו לא מתאוששים מהר מאוד. עצם העובדה שאין משבר עמוק, זה ההישג האמיתי של המדיניות בכל העולם".

בהתייחסות למשבר העולמי ציין הנגיד כי "יש לנו בעיה גדולה באירופה ויש האטה בארה"ב. מה שקורה באירופה היא צמיחה נמוכה בגרמניה, צרפת ובריטניה וצמיחה שלילית בספרד ואיטליה. המצב של האבטלה הוא קשה עוד יותר. השינוי בממשלות היא תוצאה ישירה מהמספרים הללו. יש גם אפשרות שמדינות יפרשו מהגוש אבל אף אחד לא יודע מה יקרה, וזה בלשון המעטה. אין לנו מושג גם מה יקרה אם אחת או שתי מדינות יעזבו. הכאב והסבל החברתי הוא לא פשוט ואין דרך קלה להתמודד עימה".