ה"פיננשל טיימס" מכריז: "זהו מותו של שוק המניות"

כך הכריזה כותרת ה"פיננשל טיימס" הבוקר ■ גם ב-1979 יצא ה"ביזנס וויק" המוערך בכותרת זהה, ומאז - זינק מדד ה-S&P500 בכ-1200% ■ מה יקרה הפעם?

ב"פיננשל טיימס" מכריזים הבוקר, בכותרת העיתון, על לא פחות מ"מותו של שוק המניות". בפיננשל מסבירים כי גופים מוסדיים - מקרנות פנסיה ועד קרנות נאמנות - הולכים וחותכים את השקעותיהם במניות לאורך שני העשורים האחרונים. "המניות לא היו כה מפוקחות מזה 50 שנה", כותבים בפיננשל, ולפיכך לא פלא שמציינים כי "רבים מכריזים על מותו של שוק המניות". וכך, נראה שער העיתון הבוקר:

מותו של שוק המניות
 מותו של שוק המניות

כך למשל, ניקהיל סיריוואסן, מנהל ההשקעות בענקית הביטוח Allianz, מספר על מגמת "בריחה" משוקי המניות לנכסים סולידיים יותר. "זה קורה בהתאם לרצון המנהלים. אנחנו פשוט כבר לא צריכים להיות אגרסיביים יותר על מניות", הוא מסביר.

Allianz מנהלת יותר מ-1.7 טריליון אירו, ורק כ-6% מנכסיה מושקעים במניות, לעומת יותר מ-90% באיגרות חוב. עשור לפני כן, 20% מנכסי Allianz הושקעו במניות - וחברת הביטוח הגדולה הזו אינה לבד במגמה.

"מה שקורה כאן, זה למעשה הטלת ספק במודל הקפיטליסטי הקיים", אומר אנדראס אוטרמן, מנהל השקעות בתת-חטיבה ב-Allianz, המנהלת נכסים בהיקף של 300 מיליארד אירו.

"ההשלכות כבר מורגשות", כותבים הבוקר בפיננשל. "אפילו פייסבוק הגדולה התקשתה לגייס הון במניות. בגלל ששוק המניות נעשה בעייתי, גם חברות רבות מעדיפות לגייס הון באמצעות אג"ח. מנגד, המניות מאבדות גובה ולמעשה מקטינות את השליטה בפועל של בעליהן בחברות, ויוצרות איום מסוג חדש על אופן השליטה על תאגידים במאה ה-21".

"בהשוואה לאג"ח, שוקי המניות לא נראו זולים באופן כזה מזה 50 שנה. רבים מקווים שמגמת הבריחה ממניות תתהפך, ואנשים ישובו להשקיע בשוק", כותבים בפיננשל, אולם מבהירים: "רבים מאמינים כי תרבות הנהירה למניות - שאפיינה משקיעים רבים שהעמיסו את תיקי ההשקעות שלהם במניות - פשוט מתה".

אולם, חשוב לזכור, כי אין זו הפעם הראשונה בה התפרסמה כותרת כזו. הפעם הקודמת, הייתה ב-1979, כשה"ביזנס וויק" מפרסם הכותרת תוך ציון כי "האינפלציה הרחיבה את שוק המניות". כך, נראה שער העיתון אז:

מותו של שוק המניות
 מותו של שוק המניות

ובכל זאת, חייבים לשאול: מה קרה מאז לשווקים? מדד ה-S&P500 זינק מאז ביותר מ-1219%, מרמה של בערך 100 נקודות (ב-1979), לרמה של סביב 1,319 נקודות, נכון לזמן כתיבת שורות אלה. לתשומת לבכם.

גרף - מותו של שוק המניות
 גרף - מותו של שוק המניות