מדוע השקעה באג"ח High Yield פחות מסוכנת ממניות?

טום אוריילי מחברת ניהול ההשקעות נויברגר ברמן רוצה להכפיל את הגיוסים שלו בארץ ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מפרט היכן נמצאות ההחזקות הגדולות שלו ובמה לא ישקיע לעולם

זה למעלה משנתיים שהגופים המוסדיים הישראלים מגדילים חשיפה לחו"ל, אלא שנראה כי התיאבון שלהם לסיכון מעבר לים עלה מדרגה. בשנה וחצי החולפות הצליחה קרן הנאמנות של בוטיק ההשקעות נויברגר ברמן, Neuberger Berman High Yield Bond, לגייס מהמוסדיים המקומיים למעלה מחצי מיליארד דולר. זוהי אחת מקרנות הנאמנות המובילות בעולם בהתמחות באג"ח High Yield שבארה"ב.

מדובר באפיק השקעה בדירוגי השקעה נמוכים. מתחילת השנה גייס האפיק כ-23 מיליארד דולר, ולרוב השקעה בו מהווה כ-5%-10% מתיק השקעות של מוסדי ממוצע. למרות הפופולריות הגואה של התחום, שזוכה ללא מעט המלצות מבתי השקעות זרים, יש לזכור כי מדובר באפיק בו הפרמטרים להשקעה שונים מאלה של אג"ח בדירוג השקעה.

לרוב נחשב האפיק לתנודתי, בדומה לאפיק המנייתי, אך אם תשאלו את טום אוריילי, מנהל השקעות משותף של צוות אג"ח High Yield בנויברגר ברמן, תופתעו לגלות שהשקעה בו לאורך זמן הייתה הרבה פחות תנודתית בהשוואה לשוק המניות.

"ב-25 השנים האחרונות שוק המניות היה תנודתי פי שניים מאפיק ה-High Yield, ואולם שניהם הניבו תשואה דומה (כ-8%, א.פ.). צריך לזכור שאג"ח נותנת קופון ששומר לרוב על תנודתיות ברמה נמוכה יותר", מציין אוריילי ומוסיף כי "לקוח שמעוניין בגיוון תיק ההשקעות שלו, ובתשואה לטווח ארוך של 7%-9%, High Yield הן מרכיב טוב בתמהיל הנכסים שלו".

- מהו שיעור הדיפולט של חברות אמריקניות?

אוריילי: "מדובר על כ-2% בלבד, נמוך מהממוצע העומד על 4%, והסיבה העיקרית היא עלייה ברמת בריאות התאגידים בארה"ב, לאחר שהחברות שיפרו את המאזנים שלהן ואת מצבן הפיננסי. בנוסף, מספר העלאות הדירוג גבוה ממספר הפחתות הדירוג בתחום זה, והדבר מעיד על איכות אשראי טובה מאוד. להערכתנו, גם בתנאים של צמיחה איטית יישאר שיעור הדיפולט ברמות הנמוכות בהן הוא שוהה כיום".

בעולם קיימות מעט מאוד חברות ניהול כספים בבעלות עצמאית, ומבחינה זו מהווה נויברגר ברמן, מנהל הנכסים בבעלות עצמאית הרביעי בגודלו בעולם, מקרה חריג. הגוף שהוקם ב-1939 על ידי רוי נויברגר ורוברט ברמן, נקנה על ידי בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. לאחר קריסתו של הבנק ב-2008 נרכשה הקבוצה בידי עובדיה, ומאז ועד היום העובדים בה הם גם הבעלים.

"הייתי אומר שכרטיס הביקור שלי פשוט השתנה במשך הזמן, אך אסטרטגיית ההשקעה נותרה אותו הדבר", אומר אוריילי. "מרבית המשקיעים מעדיפים להיות עם מנהל כספים שמחזיק בבעלות החברה".

"מוסדיים לא קונים בעיניים עצומות"

כיום מנהל נויברגר ברמן כ-200 מיליארד דולר באפיק ה-High Yield. הקרן האמריקנית לה מיוחסים מירב הגיוסים בארץ, מנהלת כ-7 מיליארד דולר, והצוות עליו מופקד אוריילי יחד עם אן בנג'מין (האחראית על כלל השקעות ה-High Yeild בקבוצה) מונה 30 איש.

ב-15 השנים האחרונות סיפקה הקרן תשואה של כ-9% ללקוחותיה, ואוריילי מסביר את ההצלחה בכך ש"לא חרגנו מהתחום המובהק שלנו, אנחנו לא קונים מניות ואג"ח להמרה, ומקפידים מאוד על משמעת בגישה שלנו לאשראי".

דמי הניהול הממוצעים שגובה הקרן הם כ-0.6%, וכמובן שהדבר תלוי בגודל הלקוח. עבור משקיע פרטי, שאינו מוסדי, מעמידה הקרן רף כניסה של אלף דולר. מתחילת השנה הניבה הקרן תשואה שלמעלה מ-6%, ואוריילי צופה כי תסיים את השנה בטווח של 8%-12%, ובשנה הבאה תניב קרוב יותר ל-6%-8%.

- הצלחתם לגייס סכום מרשים בישראל. זה אומר שהלקוחות פה רעבים יותר לסיכון?

"לדעתי, אג"ח High Yield אינן עתירות סיכון יותר ממניות. הלקוחות שלנו מאוד מגוונים בישראל, ואני לא חושב שהכניסה שלהם לתחום פירושה לקיחת סיכון. הם זקוקים להכנסה. תשואה עודפת במקום שבו מרכיבי היסוד הם טובים, פשוט לא תמצאו בישראל. זה קיים במקומות אחרים בעולם".

- מהי ההבנה של המוסדיים הישראליים בתחום?

"הידע שלהם על סוגי נכסים טוב מאוד, הם שואלים שאלות מאוד מתוחכמות ומפורטות. הם יודעים מה הם עושים, הם לא קונים את הנכס הזה בעיניים עצומות. מאוד התרשמתי מהפגישות שהיו לי עם לקוחות כאן. מדובר על שוק חשוב עבורנו ואנחנו בהחלט כאן לטווח הארוך".

- כמה כסף אתם מצפים להמשיך ולגייס בישראל?

"הייתי רוצה שנכפיל את הנתון שיש לנו, ושנתקרב למיליארד דולר בשנים הבאות".

לא לבנקים וחברות תעופה

אחת ההחזקות הגדולות בקרן של אוריילי היא חברת הרכב פורד (סימול: F). "להערכתנו, פורד תשוב עוד השנה לדרגת השקעה", צפה אוריילי בעת קיום הראיון. "לרוב כשחברה עוברת מאג"ח זבל חזרה לדרגת השקעה, ניירות הערך שלה רושמים עלייה משמעותית במחיר".

ואכן, כבר שלשום הוחזרה החברה לדירוג השקעה והיא צפויה לחזור למדדי האג"ח האמריקניים. זאת החזרה הגדולה ביותר מאז 1997, ו-24.5 מיליארד דולר יוזרמו לאג"ח החברה. אכן היסטוריה.

השקעה גדולה נוספת המדורגת על ידי אוריילי כ"תשואת יתר" היא חברת הפיננסים CIT. "מדובר על חברה שהדירוג שלה הונמך במהלך המשבר הפיננסי, לפחות מדרגת השקעה, אך היא שיפרה את פרופיל האשראי. להערכתנו בשנים הבאות היא תשוב לדרגת השקעה".

- במה אתם לא משקיעים?

"אנחנו לא משקיעים בבנקים מכיוון שהמודל העסקי שלהם לא עובד אצלנו. הם צריכים עלות הון נמוכה מאוד, וחברות High Yield לא לוות כסף בשיעורים נמוכים.

ושנית, מבחינתנו אנחנו לא יכולים לנתח את הנכסים במאזן של בנק. בנקים אינם יכולים לשרוד זמן רב כחברות High Yield, בסופו של דבר הם מקבלים חבילת הצלה או עוברים קונסולידציה, או פושטים את הרגל. מה גם, שהם מהווים רק כ-3% משוק ה-High Yield.

"בנוסף, אנחנו לא משקיעים באג"ח לא מבוטחות של חברות תעופה. מדובר בעוד מודל עסקי שמאוד קשה להפעיל כחברה ממונפת.

יש עלויות קבועות גבוהות מאוד וההכנסות תנודתיות, ולמעשה בעשר השנים האחרונות עלה שיעור פשיטות הרגל שלהן".