המסחר באירופה נחתם בעליות; "אירופה היא אסון עצום"

ביוון מפלגת סיריצה המתנגדת לחילוץ ממשיכה להוביל בסקרים לקראת הבחירות ביוני ■ הבנקים הגדולים בסין עלולים לא להגיע לרמת ההלוואות שנקבעה, בפעם הראשונה מזה שבע שנים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות, לאחר שהתאפיין במרבית שעות המסחר בתנודתיות רבה, כאשר ברקע התגבר החשש מפרישתה של יוון מגוש האירו, ולמרות שמדד בטחון הצרכנים בגרמניה הצביע על התייצבות בסנטימנט הצרכנות בכלכלה הגדולה ביבשת.

היום התפרסם בגרמניה כי אמון הצרכנים בכלכלה הגדולה באירופה נותר ללא שינוי במאי, ברמה של 5.7 נקודות. הנתון צפוי להישאר ברמה זו גם בחודש יוני.

"קיים תיסכול גדול", אומר ריק פיאר, מנהל מחלקת המסחר בחברת קוניפר. "הכלכלה האמריקנית מתקדמת בצורה טובה, אך הבעיה הגדולה היא אירופה שהורסת את הכל. אירופה היא אסון גלובלי והכלכלה שלה צועדת לפח האשפה".

לפחות מחצית ממדינות גוש האירו כבר החלו להכין תוכניות להתמודדות עם יציאה של יוון מהגוש, על אף שההצהרות הפומביות מפי מנהיגי אירופה מצביעות על כך כי ישנה העדפה להישארות המדינה מוכת החובות באיחוד המוניטרי.

ביוון עצמה ממשיכים להתכונן לבחירות החוזרות אשר יערכו בחודש הבא, כאשר מפלגת השמאל המתנגדת לחילוץ ולצעדי הצנע שנכפו על המדינה, סיריצה, שומרת על כוחה בסקרים עם כ-30% מקולות הבוחרים, 4% מעל המפלגה הקונסרבטיבית התומכת בחילוץ.

שלשום התקיימה בבריסל פסגה בהשתתפות מנהיגי אירופה - ה-18 במספר תוך שנתיים - בה נידונו פתרונות אפשריים למשבר ביבשת. הצעה חדשה-ישנה שעלתה הינה הנפקת אגרות חוב כלל-אירופאיות שנועדו לעזור לכלכלות חלשות לגייס כספים. מהלך שכזה זכה לתמיכה נרחבת מצד נשיא צרפת החדש פרנסואה הולנד ומראש ממשלת איטליה מריו מונטי. גרמניה חזרה על ההתנגדות שלה לאגרות החוב הללו. המהניגים חזרו על העמדה שהוצגה בכינוס מנהיגי ה-G8 שהתקיים בארצות הברית ולפיה הם מעוניינים שיוון תישאר בגוש האירו בכפוף לעמידה בכל ההתחייבויות שלה.

ארבעת הבנקים הגדולים ביוון יקבלו בימים הקרובים כ-18 מיליארד אירו במטרה לעמוד בדרישות של הבנק המרכזי האירופי שחתך את הזרמת הכספים לבנקים ביוון, כך אמר אתמול יושב ראש הבנק המרכזי של יוון ג'ורג' פרובופולוס.

הממשלה הספרדית הודיעה על חבילת חילוץ בהיקף של 9 מיליארד אירו לבנק בנקיה, הבנק הרביעי בגודלו בספרד. הממשלה ממשיכה בנסיונות שלה למנוע מהבנק, שהולאם לאחרונה, לקרוס במידה ומשבר החוב בישבת יחריף כתוצאה מעזיבתה של יוון את גוש האירו.

בגזרת המאקרו פורסם אתמול מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור בגוש האירו אשר רשם ירידה לרמה של 45 נקודות מרמה של 45.9 נקודות שנרשמה בחודש אפריל כשהצפי היה לעליה קלה לרמה של 46 נקודות.

מגמה מעורבת באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת, על רקע המשך החשש מהתפשטות משבר החוב באירופה במקרה שיוון תפרוש מגוש האירו, ועל רקע חוסר הבהירות באשר לצמיחה הכלכלית בסין.

מדד הניקיי היפני עלה היום לאחר שנפל במעל 16% מאז הגיע לשיא של שנה בחודש מארס, ולאחר רצף הירידות הארוך ביותר מזה 20 שנה.

הבנקים הגדולים בסין עלולים לא להגיע לרמת ההלוואות שנקבעה, בפעם הראשונה מזה שבע שנים. זאת, לאור ההאטה בכלכלה במדינה שפגעה בדרישה לאשראי. ירידה בהלוואות בחודשים אפריל ומאי משמעה שבכל 2012 יסתכמו ההלוואות בכ-7 טריליון יואן (1.1 טריליון דולר), פחות מההערכה של הממשלה שעומדת על כ-8-8.5 טריליון יואן, כך אמר בכיר באחד הבנקים הגדולים בסין. הדבר עשוי ללחוץ על נגיד הבנק המרכזי הסיני להוריד עוד את שיעורי הריבית ולהרחיב את התמריצים. כל זאת, על רקע החשש כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תציג ב-2012 את קצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה 13 שנים.

זאת, לאחר שאתמול התפרסם מדד מנהלי הרכש בסין לחודש מאי אשר הצביע על המשך התכווצות הייצור במדינה, זה החודש השביעי ברציפות ובקצב מהיר מהצפוי: 48.7 נקודות לעומת 49.3 באפריל.

אתמול נחתם המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, לאחר שהמדדים המרכזיים מחקו ירידות של עד כ-1%. מנהיגי גוש האירו נפגשו אתמול בבריסל והסכימו על הצורך להשאיר את יוון בגוש האירו, אולם נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו ביבשת העיבו על המסחר.

בארה"ב פורסמו אתמול תביעות האבטלה הראשוניות והמתמשכות לשבוע החולף, שירדו ב-2,000 לרמה של 370 אלף תביעות. כמו כן, משרד העבודה עדכן את הנתון של השבוע הקודם לרמה של 372 אלף, לעומת הנתון המקורי שפורסם ועמד על 370 אלף.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]