המסחר בוול סטריט נחתם בירידות; "הכל בגלל אירופה"

הבנקים הגדולים ביוון צפויים לקבל חבילת סיוע של 18 מיליארד אירו ■ בסין נודע כי הבנקים הגדולים במדינה ככל הנראה לא יעמדו ביעד ההלוואות של הממשלה ■ מאקרו: מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן טיפס לרמה של 79.3 נקודות

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') בירידות, על רקע החשש מיוון וירידות השערים באירופה, ביום המסחר האחרון לשבוע זה. המסחר צפוי להיות מושפע, כמידי יום, מחדשות המגיעות מכיוון אירופה ומשבר החוב, ובעיקר התפתחויות בעניין יוון ופרישתה הפוטנציאלית מגוש האירו. ספרד ממשיכה לעורר דאגה, זאת לאחר שבנקייה, הבנק הרביעי בגודלו במדינה, ביקש סיוע נוסף בהיקף של כ-15 מיליארד אירו. בזירת המאקרו: מדד אמון הצרכנים שפורסם היום עלה לרמתו הגבוהה ביותר מזה כ-5 שנים, כאשר רשם קריאה של 79.3 נקודות - מעלה צפי האנליסטים.

אתמול נחתם המסחר במגמה מעורבת, לאחר שהמדדים המרכזיים מחקו ירידות של עד כ-1%. מנהיגי גוש האירו נפגשו שלשום בבריסל והסכימו על הצורך להשאיר את יוון בגוש האירו, אולם נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו אתמול באירופה העיבו על המסחר.

"הדיווחים על התערבות נוספת של ממשלת ספרד במערכת הבנקאות והידיעות על כך שבאירופה מתכוננים לאפשרות שיוון תפרוש מגוש האירו, גורמים לשווקים להיות עצבנים", אומר מיכאל פראנסז, מנהל בחברת Wunderlich Securities. "בקיצור, אירופה ממש מעצבנת את המשקיעים".

באירופה התפרסם היום מדד אמון הצרכנים בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, אשר נותר ללא שינוי במאי, ברמה של 5.7 נקודות, מה שהעלה מעט את סנטימנט המשקיעים בשעות הראשונות למסחר. הנתון צפוי להישאר ברמה זו גם בחודש יוני.

ובנוגע ליוון - לפחות מחצית ממדינות גוש האירו כבר החלו להכין תוכניות להתמודדות עם יציאה של יוון מהגוש, על אף שההצהרות הפומביות מפי מנהיגי אירופה מצביעות על כך כי ישנה העדפה להישארות המדינה מוכת החובות באיחוד המוניטרי.

ביוון עצמה ממשיכים להתכונן לבחירות החוזרות אשר יערכו בחודש הבא, כאשר מפלגת השמאל המתנגדת לחילוץ ולצעדי הצנע שנכפו על המדינה, סיריצה, שומרת על כוחה בסקרים עם כ-30% מקולות הבוחרים, 4% מעל המפלגה הקונסרבטיבית התומכת בחילוץ.

עקב התפשטות משבר החוב עומדים הבנקים ביבשת באור הזרקורים. ארבעת הבנקים הגדולים ביוון יקבלו בימים הקרובים כ-18 מיליארד אירו במטרה לעמוד בדרישות של הבנק המרכזי האירופי שחתך את הזרמת הכספים לבנקים ביוון, כך אמר אתמול יושב ראש הבנק המרכזי של יוון ג'ורג' פרובופולוס.

לאחר שהממשלה הספרדית הודיעה על חבילת חילוץ בהיקף של 9 מיליארד אירו לבנק בנקיה, הבנק הרביעי בגודלו בספרד, היום דווח כי הבנק דורש סיוע גדול בהרבה, בהיקף של כ-15 מיליארד אירו, כאשר ברקע סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי שלו ושל עוד 4 בנקים ספרדים לרמה של זבל.

גם סין השפיעה על כיוון השווקים, כאשר שם נודע כי הבנקים הגדולים עלולים לא להגיע לרמת ההלוואות שנקבעה, בפעם הראשונה מזה שבע שנים. זאת, לאור ההאטה בכלכלה במדינה שפגעה בדרישה לאשראי. ירידה בהלוואות בחודשים אפריל ומאי משמעה שבכל 2012 יסתכמו ההלוואות בכ-7 טריליון יואן (1.1 טריליון דולר), פחות מההערכה של הממשלה שעומדת על כ-8-8.5 טריליון יואן. הדבר עשוי ללחוץ על נגיד הבנק המרכזי הסיני להוריד עוד את שיעורי הריבית ולהרחיב את התמריצים.

כל זאת, על רקע החשש כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תציג ב-2012 את קצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה 13 שנים. זאת, לאחר שאתמול התפרסם מדד מנהלי הרכש בסין לחודש מאי אשר הצביע על המשך התכווצות הייצור במדינה, זה החודש השביעי ברציפות ובקצב מהיר מהצפוי: 48.7 נקודות לעומת 49.3 באפריל.

בזירת המאקרו התפרסם היום האומדן השני (והאחרון) של מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן וטיפס לרמה של 79.3 נקודות בחודש מאי - הרבה מעל צפי האנליסטים שעמד על 77.8 נקודות.

מניות במוקד

טבע המשיכה לרכז עניין לאחר שיחת הוועידה שקיים אתמול מנכ"ל החברה ג'רמי לוין, במסגרתה הוריד לוין תחזיות את תחזית הרווח וההכנסות לשנת 2012 ואמר כי החברה תציג רווח נקי של 5.3-5.4 דולר למניה על הכנסות של 20-21 מיליארד דולר.

פייסבוק עשויה להעביר את המסחר במניית החברה מהנאסד"ק לבורסה של ניו-יורק. כך דיווחו ב-CNBC על פי שני מקורות הקרובים לנושא. זאת, בעקבות התקלות הטכניות המביכות שקרו ביום המסחר הראשון במניה.

HP עמדה במוקד, לאחר שהנהלת החברה הודיעה כי בכוונתה לקצץ כ-27 אלף משרות ודיווחה על תוצאות טובות יחסית ברבעון: הרווח לפני הוצאות חד פעמיות הסתכם ב-98 סנט למניה ברבעון השני, שהסתיים ב-30 באפריל. זאת לעומת צפי אנליסטים לרווח של 91 סנט. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-30.7 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטים ל-29.9 מיליארד דולר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]