מארק פאבר: "הסיכוי למיתון עולמי עומד כרגע על 100%"

הכלכלן הנודע מעריך שיש סכנות הרבה יותר גדולות שאורבות לכלכלה העולמית מאשר יוון ואירופה ■ מעריך שהכלכלה העולמית תיכנס למיתון ברבעון הרביעי של השנה הנוכחית או בתחילת 2013

הכלכלן והמשקיע הידוע מארק פאבר מספק תחזית דובית ביותר לגבי מצב השווקים בעולם והזהיר שבעוד רב המשקיעים בעולם מתרכזים במה שקורה ביוון ובאירופה בכלל, יש דברים הרבה יותר גדולים ומשמעותיים שמסכנים את הכלכלה העולמית.

"כמתבונן מהצד, כשכל המשקיעים מתרכזים בדברים שקורים ביוון ובאירופה, הם עלולים לפספס את האיומים הגדולים באמת על הכלכלה העולמית בדמות האטה משמעותית בכלכלות של סין והודו", אמר פאבר בראיון לתוכנית Fast Money של רשת CNBC.

הנתונים שפורסמו לאחרונה בסין מאששים את דבריו של פאבר. מדד מנהלי הרכש של HSBC לחודש מאי בסין רשם קריאה של 48.7 נקודות לעומת 49.3 נקודות שנרשמו בחודש אפריל. מדובר בחודש השביעי ברציפות שהמדד נמצא מתחת לרף ה-50 נקודות שכל קריאה מעליו מצביעה על צמיחה ואילו קריאות מתחתיו מצביעות על התכווצות או האטה.

לפי פאבר, כל הכלכלות בעולם יושפעו לרעה כתוצאה מההתפתחויות הרעות הללו. "אני מעריך שאנחנו עומדים בפני מיתון עולמי חדש ברבעון הראשון של השנה הנוכחית או תחילת 2013 והסיכוי הוא 100%", אמר פאבר. למרות הפסימיות שלו, הוא טוען שעד אז אנחנו צפויים לראות ראלי בשווקים.

ומה הוא אותו אירוע שעלול להצית ראלי מחודש בשווקים? על פי פאבר, יציאה של יוון מגוש האירו תהיה הזרז לאותו ראלי שדיבר עליו. "אני חושב שהשווקים יגיבו באנחת רווחה במידה ויוון אכן תצא מגוש האירו כי זה יפזר בקצת את הערפל סביב עתידו של האירו. למרות שאלו יהיו חדשות רעות עבור המניות של הבנקים וחברות הביטוח אבל בגדול זה יצית מחדש את הראלי".

צריך לציין שפאבר מדבר בצורה היפוטתית בעניין של יוון שכן הוא לא מאמין שהמדינה תעזוב את גוש האירו בעתיד הקרוב, כך שכנראה הראלי שהוא חוזה לא יתממש. "לדעתי, מה שיקרה בסוף הוא שגרמניה תיאלץ להתפשר ותתמוך בהנפקת אירו-בונדס".