ארה"ב: "זוג נכנס למשרד, יוצא - ותוך שעה קונה 2 דירות"

6 שנים לאחר התפוצצות מכוערת של בועת הנדל"ן בארה"ב - מתווכים מספרים על זוגות צעירים ומשפרי דיור שיורדים מהגדר, והקבלנים חוזרים לחייך ■ והמחירים? דירת יוקרה עם נוף לנהר ההדסון ומנהטן במחיר של 3 חדרים בת"א

משהו טוב קורה בשוק הנדל"ן בארה"ב. 6 שנים חלפו מאז התפוצצה באכזריות בועת הנדל"ן שהביאה לאוויר העולם את משבר הסאב-פריים הידוע לשמצה, ממנו צמח משבר האשראי שהכניס את העולם למיתון שאת השלכותיו אנו חווים עד היום. אך לאחרונה משהו משתנה: מחירי הבתים בארה"ב מתייצבים, המכירות מתאוששות וריביות שפל על משכנתאות מפתות את הרוכשים לחזור לשוק.

שימו לב לנתונים הבאים: חברות הבנייה מדווחות על עונת מכירות האביב החזקה ביותר מזה 7 שנים (עלייה של 25% במכירות בממוצע, לפי נתוני בנק ברקליס), הריביות על משכנתאות ל-30 ו-15 שנים נמצאות בשפל היסטורי של 3.8% ו-3.17% בהתאמה, המלאי מצטמק, משרות חדשות בענף הבנייה נוצרות, בחודש אפריל נרשמה עלייה של 3.3% במכירות בתים חדשים לרמה של 343 אלף יחידות והתחלות הבנייה זינקו ב-20% ברבעון הראשון (בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד).

מעבר לנתונים היבשים, האביב בשוק הנדל"ן האמריקני ניכר גם בשטח, עם חזרתם של הקונים לשוק. דגלאס יירלי, מנכ"ל חברת הבנייה טול ברדרס , סיפר למשקיעים בשיחת ועידה בשבוע שעבר על דוגמה אחת בהוקובן (Hoboken), ניו ג'רזי: "זוג צעיר שנכנס למשרד מכירות בחודש שעבר והתלבט בין 2 דירות. הם אמרו שיחשבו על זה בארוחת צהריים. כעבור שעה הם שבו למשרד וסגרו עסקה; 2 הדירות נמכרו".

טול ברדרס דיווחה בשבוע שעבר על זינוק של 47% בהזמנות ברבעון הראשון. יירלי דיבר באותו יום על שובם של רוכשי הדירות לשוק: "אנשים מרגישים שזה הזמן לקנות. הביטחון עולה. הריביות בשפל. אנשים חיכו הרבה זמן על הגדר והנה הם יוצאים לשוק באביב".

אמנם עיקולי בתים נמשכים ברחבי ארה"ב, אך סטן המפריס, הכלכלן הראשי של סוכנות התיווך Zillow, טוען כי לאחרונה החלו לרדת מהגדר זוגות צעירים ומשפרי דיור, כלומר לא רק משקיעים שמחפשים מציאות נכנסים לשוק.

וכשהשוק מתאושש, המחירים כבר לא יורדים. לאחר נפילה של יותר מ-30% במחיר הממוצע של בתים בארה"ב מאז השיא ב-2006, קבלנים מרגישים בנוח להתחיל להעלות מחירים עם ההתאוששות במכירות. טול ברדרס, למשל, מתמקדמת במגורי יוקרה; בפרויקט האמור בהוקובן היא בונה 147 דירות וכבר הספיקה להעלות את המחירים בפרויקט 6 פעמים. המחירים נעים כעת בין 450 אלף דולר למיליון דולר לדירה. החברה מכרה כבר 108 דירות ולדבריה מוכרת בקצב של 12 דירות בחודש. הפרויקט, אגב, משקיף לנהר ההדסון ולמנהטן.

סוכנות בלומברג מביאה גם את סיפורים של דניס וסאלי ווברט, שהעדיפו לשכור דירה בשנים האחרונות ולא לקנות במחירי שיא או בזמן שהאוויר יוצא מהבועה והמחירים נופלים. כעת, משהשוק התייצב, הם החליטו לקנות דירה בפרויקט של חברת פולט גרופ באלבקרקי, ניו מקסיקו. הם ניצלו מבצע ורכשו דירה ב-140 אלף דולר. "שמנו עין על דירות באזור כבר כמה שנים; עכשיו הגיע הזמן לקנות", אומרים בני הזוג.

5,000 קונים פוטנציאליים הגיעו בשבוע שעבר לבחון 9 בתים לדוגמה של חברת הבנייה GL Homes ב-Delray Beach שבפלורידה, טוען רוברט מקיאס, סוכן מכירות של החברה. החברה מכרה 18 דירות בפרויקט לפני כשבוע ועוד 5 דירות בסופ"ש האחרון. המחירים בפרויקט נעים בין חצי מיליון דולר ל-1.5 מיליון דולר.

"היו רגעים שהיית נכנס לבית שהוצג לדוגמה והיו בפנים 50 אנשים", מספר מקיאס לבלומברג. "זה לא כמו בבועה כי האנשים שהתעניינו בבתים רוצים לגור בהם, זה לא לצרכי השקעה".

הנתונים והמצב בשטח אמנם מעודדים, אך עדיין ישנם מספר גורמים שעלולים להעיב על ההתאוששות בשוק הנדל"ן. בראש ובראשונה, משבר החוב באירופה מאיים על הצמיחה בארה"ב. כמו כן, שיעור האבטלה עדיין גבוה ועומד על 8.1%, לעומת ממוצע של 6.6% ב-10 השנים האחרונות. קצב מכירות הבתים החדשים היה נמוך בכ-50% מהממוצע ב-10 השנים האחרונות, או במילים אחרות: המצב משתפר, אך עדיין רחוק מלהיות נורמלי.