"אם יוון תפרוש מגוש האירו - השווקים יקרסו ב-50%"

קלאודיה פאנסרי, מנהלת מחלקת אסטרטגיה בבנק ההשקעות, כתבה במזכר פנימי כי שוקי המניות עשויים להיכנס לגל ירידות שיימשך שנתיים ויתפשט גם למדינות אירופה החזקות כמו צרפת וגרמניה

אם יוון תפרוש מגוש האירו, שוקי המניות באירופה עלולים לצנוח בכ-50% בטווח הקצר, כך לפי מזכר שפרסם בנק ההשקעות סוסייטה ז'נרל בסוף השבוע.

קלאודיה פאנסרי, מנהלת מחלקת אסטרטגיה בבנק ההשקעות, כתבה במזכר כי מדד ה-DJ Euro Stoxx 50, המדד של 50 המניות המובילות בגוש האירו, עשוי להיכנס לגל ירידות שיימשך כשנתיים ולהשיל מערכו כ-50%, זאת אם במקרה שהתרחיש הנורא מכל יתממש ויוון אכן תפרוש מגוש האירו.

פאנסרי טוענת גם כי פרישה של יוון מגוש האירו עלולה להכניס את כלכלות צרפת וגרמניה למצב של קיפאון כלכלי מתמשך, שיתפשט גם למדינות הפריפריה בגוש האירו.

"הבנק המרכזי האירופי (ECB) אומנם נוקט בצעדים שנועדו לייצב את המערכת הפיננסית בגוש האירו ולמנוע התפשטות של המשבר, אך אנו מאמינים כי הקורלציה החזקה בין מדדי המניות השונים עלולה לגרום לגל ירידות שיתפשט בכל מדדי המניות", כותבת פאנסרי.

לפי מחלקת המחקר של בנק ההשקעות, אחת ההשלכות הנוספות מפרישתה של יוון מגוש האירו, עלולה להיות צניחה של עד כ-30% ברווחי החברות הפועלות באירופה, זאת בשל צריכה פרטית נמוכה יותר ומשמעת תקציבית הדוקה יותר, שינהיגו מדינות אירופה. "התשואות על האג"ח הממשלתי עלולות לזנק בעד כ-200 נקודות בסיס", דברי פאנסרי.

לכן, במקרה שתרחיש האיימים אכן יתממש, בבנק ההשקעות ממליצים על סקטור המזון והפארמה, כסקטורים המועדפים להשקעה. "סקטורים אלו הם דפנסיבים ולכן יציגו תשואות יתר במקרה שיוון תפרוש מגוש האירו ומשבר החוב יתפשט גם למדינות אירופה החזקות יותר", טוענת פאנסרי, שממליצה גם להימנע מהסקטור הפיננסי.