"המדינה מסכנת שוק החשמל הפרטי לטובת תחרות בגז"

איתן מאיר, מנכ"ל דליה אנרגיות, בתגובה להקלות שדורשת המדינה מתמר להכניס להסכמים עם יצרנים פרטיים: "עם כל הכבוד, אני מעדיף את ההסכם שעליו חתמתי"

המדינה מקריבה את שוק החשמל הפרטי לצורך יצירת תחרות עתידית בשוק ספקי הגז, כך טוען איתן מאיר, מנכ"ל יזמית החשמל הפרטית דליה אנרגיות, בתגובה לשינויים שדורשת המדינה להכניס להסכמי הגז בין תמר ללקוחות הפרטיים. מדובר בשינויים שעשויים להקל מאוד על לקוחות הפרטיים להשתחרר מהתלות במונופול הגז של תמר, ולמרות זאת אומר מאיר: "עם כל הכבוד, אני מעדיף את ההסכם שעליו חתמתי".

המגעים סביב דרישות הממשלה לשנות את הסכמי הגז של תמר עם חברת החשמל והלקוחות הפרטיים התחדשו היום לאחר הפוגה בת שלושה ימים. את רוב תשומת הלב ריכזה בשבוע שעבר עסקת הענק עם חברת החשמל לאחר שרשות החשמל דרשה לשנות את מנגנון ההצמדה של מחיר הגז שנקבע בעסקה. ואולם מתברר כי פוטנציאל הנפיצות הגבוה ביותר מבחינת תמר נמצא דווקא בהסכמי הגז בינה לבין הלקוחות הפרטיים. בתמר טוענים כי הבנקים המממנים לא יקבלו חלק מהשינויים שהמדינה דורשת להכניס להסכמים עם הלקוחות הפרטיים, ובהם האפשרות לבחור לקצר את ההסכם לשבע שנים או להמשיך בהסכם תוך הפחתת כמות הגז המחויבת בתשלום ב-50%.

* גם אתם תרוויחו מהשינויים שהמדינה מבקשת להכניס להסכמים. למה אתה לא מרוצה?

"לכאורה אני צריך למחוא כפיים, אבל עם כל ההקלות ועם כל הכבוד, אני מעדיף את ההסכם שכבר חתמתי. אני מבין את הרצון של המדינה לארגן את המשק אחרת ממה שהוא כרגע. רוצים שיהיה כאן חשמל פרטי בתוך שנתיים ושתהיה תחרות במשק הגז. אני בעד, אבל הבעיה היא שאף אחד לא יודע מה יהיה כאן בעוד עשר שנים, ובינתיים לא זורם לכאן גז ואין נקודת כניסה נוספת לגז בדור, ובסופו של דבר כל הדחיות וחוסר הוודאות עלולים לגרום לי לא לקום בכלל. בעבור ארגון שוק גז תחרותי שיקום מתישהו בעתיד ושאף אחד לא יודע כיצד הוא ייראה - יכולים להרוג את תחנות הכוח הפרטיות, את שוק החשמל הפרטי שהמדינה מנסה להקים כאן מאז 1996. אני אגיד לך יותר מזה: כל הזמן דואגים מתמר המונופול, אבל אם יבוא ספק גז חדש וייתן מחירים יותר זולים, הרי תמר יורידו מחירים".

* בדיוק בגלל זה בא הממונה על ההגבלים ודורש לקצר את משך ההסכמים.

"הטענה היא שאם יהיה שוק גז תחרותי אז מחיר החשמל ירד. לכן הממונה רוצה לקצר חוזים מבלי לשנות את יתר התנאים - רק שבינתיים לא ראיתי שתמר מסכימה לזה. אף יצרן חשמל פרטי לא יתנגד שיהיה כאן שוק גז תחרותי. הלוואי. אבל יש מציאות מסוימת ויש כאן בעיה של טיימינג. הכי טוב כרגע זה לאפשר לדליה לקום אחרי שכבר הוצאנו 150 מיליון שקל, חלקם רק בגלל בזבוז זמן. יש היום שלושה (יצרני חשמל פרטיים, ע"ב) שצריכים ודאות. כל עוד ההסכם של חברת החשמל וההסכמים של היצרנים הפרטיים לא נחתמים - אין ודאות. המשפט 'האויב הכי גדול של הטוב הוא הטוב מאוד' הוא בעיניי הדוגמה המושלמת לכך. אז יהיו לנו חוזים מצוינים אבל אולי לא יהיה לנו גז".

* היכן עלולה דליה אנרגיות להיפגע?

"אי ודאות עסקית וזמן שהוא לא זמן - הם רעה חולה לשוק פרטי. אני כבר יותר משנתיים בהמתנה עם חוזים של 750 מיליון דולר. כשהתחלנו את התהליך ב-2005 היה רק ספק גז אחד, המצרים, שדרשו מחיר שלא יכולנו לעמוד בו. ב-2010 חתמנו מכתב כוונות עם תמר. בא ששינסקי והמו"מ הוקפא. אח"כ חיכינו עוד שנה עד שייסגר הסכם עם חברת החשמל. חתמנו את ההסכם שלנו בינואר ומאז המדינה בודקת אותו. עכשיו באים ורוצים לשנות תנאים. אין לי מושג מתי רשות ההגבלים ורשות החשמל יקבלו את ההחלטה, אבל בינתיים אני צריך להאריך הסכם עם הקבלן (חברת אלסתום, ע"ב) - ואף אחד לא ערב לי שהוא יסכים להאריך ואיזו תוספת מחיר הוא ידרוש".

* היכן בכל זאת הרגולטור תורם לך בשינויים שהוא דורש מתמר?

"המשמעות העיקרית היא השינוי ב'טייק אור פיי' (כמות הגז שעליה הצרכן מתחייב מראש לשלם, ע"ב), אבל בסופו של דבר מה שיקבע הוא סקר הגז המחייב שאמור לקבוע כמה שעות יפעילו את התחנה. הוא מגדיר את רשת הביטחון של המדינה לקניית גז".

* איך הסקר קשור להסכם תמר?

"הכול תלוי בהכול ושום דבר לא נסגר".

מסתמן: הסכמי הגז עם תמר יבוטלו וייערכו מחדש

אחת התוצאות הנראות כרגע כאפשריות היא re-shuffling, או ביטול כל ההסכמים שתמר חתמה עם לקוחות פרטיים והכנתם מחדש בהתאם לדרישות הרגולטור. במקרה כזה אחת המפסידות העיקריות תהיה דליה אנרגיות, יצרנית החשמל הפרטית הראשונה שחתמה על הסכם עם תמר. מי שירוויח הן מתחרותיה של דליה, דוראד ו-OPC, שהעדיפו לחתום עם יבואנית הגז המצרי, חברתEMG , ונותרו ללא הסכם גז.

* אתה חושש שתמר תעשה רי-שאפלינג ותפתח מחדש את כל ההסכמים, כולל אתכם?

"המדינה דורשת היום רי-שאפלינג. אני לא יודע איך תמר יגיבו. יש להם את החשבון שלהם. אני יודע רק דבר אחד, שחתמתי איתם על הסכם מינואר".

* אבל אולי זו רק טקטיקת הפחדות של תמר?

"הכי קל לבוא ולהגיד 'תמר, תמר, תמר', אבל בינתיים הם מניחים את הצינור ומשקיעים מכספם ומתחייבים להביא את הגז. תמר לא יכולה להביא גז ב-2013 אם אין לה חוזים. איך היא תעשה סגירה פיננסית?".

* אולי מאחורי השינויים שדורשת המדינה מתמר עומדים לחצים שהפעילו המתחרים שלכם?

"אנחנו לא לחצנו ואני לא יודע על לחצים שהפעילו גורמים פרטיים אחרים. אני רק יודע ששני הסכמים מאוד משמעותיים נמצאים על השולחן ואי אפשר לממש אותם. אני לא יודע מה האחרים רוצים לשפר אבל ככה לא יגיע חשמל יותר מהר".

הסכמי הגז של
 הסכמי הגז של