"תתכוננו לגל פשיטות רגל, מחנק אשראי ומיתון של כ-4%"

הסיכוי לפרישת יוון מגוש האירו הולך ומתגבר ■ כלכלני בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ מזהירים: "הדבר יסב נזק היקפי לכלכלה" ■ מנגד, הסקרים במדינה מצביעים על תמיכה גוברת במפלגות התומכות בצנע - ובהמשך קבלת הסיוע

יוון, האחראית לכ-0.4% מהצמיחה העולמית, עומדת במרכז סדר היום הכלכלי מזה מספר שבועות. החשש המתגבר כי בבחירות הקרובות ביוון יזכו המפלגות המתנגדות למדיניות הצנע, ויובילו בסופו של דבר לפרישתה של יוון מגוש האירו - מדירות שינה מעיניהן של כלכלנים ומשקיעים רבים.

"יציאה של יוון מגוש האירו תסב נזק היקפי", אומר ריצ'ארד קלרידה, כלכלן מבנק אוף אמריקה. לדבריו, "הדבר עלול להסב לגל של הכרזות על חדלות פירעון באירופה, בריחה מהבנקים, מחנק אשראי ומיתון כבד יותר בגוש האירו".

החשש המרכזי ביוון, כעת, הוא כי בבחירות שצפויות להתקיים ב-17 ביוני תזכה המפלגה השמאלנית סיריזה, שמתנגדת למדיניות הצנע - אשר המשכיותה הכרחית עבור הסיוע החיצוני לו זכאית יוון. רבים חוששים כי בתרחיש בו סיריזה תזכה לרוב קולות בפרלמנט, תשתנה המדיניות המוכרת, והסיוע הכולל - בהיקף של 130 מיליארד אירו - ייפסק.

מנגד, יוון אינה הבעיה היחידה. גם בספרד מקרטעת המערכת הפיננסית, עם חשש מהותי כי חלק מהבנקים יפשטו רגל לאור הררי חובות וחשיפה ניכרת לנכסים ביוון, אירלנד ופורטוגל. רבים כעת מקווים כי האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי יושיעו עם פתרון בדוגמת עירבונות נוספים מצד כלכלות אירופה, למשל הנפקתן של אירו-בונדס בגוש.

גם בסיטיגרופ מזהירים כי אי-נקיטה בצעדים אקטיביים לטיפול במשבר, תוביל בסופו של דבר לנזקים מרשימים באירופה: בבנק מעריכים כי לאחר פרישת יוון מגוש האירו, עלולה כלכלת גוש האירו להתכווץ בכ-4% - בדומה לשיעור בו התכווצה לאחר משבר המשכנתאות של 2008.

"המון תלוי במה שיעשו מובילי המדיניות הפיננסית באירופה כדי לטפל במשבר", אמר ברי אייכנגרין, פרופ' לכלכלה באוניברסיטת קליפורניה. "אם מעט מדי יבוצע, הכל עלול להתפורר. אני יכול לדמיין כיצד הדברים מידרדרים כך".