מפקד חיל האוויר לשעבר: לא צריך לעורר פאניקה לגבי איראן

אלוף (מיל') עידו נחושתן בראיון ל"דיפנס ניוז": "אני יכול לדבר יום ולילה על האיומים והסכנות ולעשות כותרות צעקניות, אבל מה הטעם לחלוק עם הציבור את הקשיים והאתגרים שלפנינו?"

מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') עידו נחושתן, יוצא נגד התססת פניקה והדגשת האיום האיראני בשיח הציבורי בישראל על מאמצי טהראן להשיג יכולת גרעינית צבאית, ובעקיפין נגד גל ההצהרות הפומביות בסוגיה זו שהשמיעו ישראלים בעלי רקע ביטחוני.

בראיון ב"דיפנס ניוז" נשאל נחושתן האם העיסקה על העשרת האוראניום, שמתגבשת במו"מ בין איראן למעצמות, תחזק את מה שמכונה "אזור החסינות" של איראן מפני התקפה של חיל האוויר הישראלי. תשובתו למראיינת, ברברה אופל-רום: "זו שאלה לגיטימית, אך, אנא, הביני, שכל מה שאומר על נושא זה לא יהיה מועיל. הפילוסופיה שלי היא, שאנו נמדדים על סמך מעשים, לא דיבורים".

"אני יכול לדבר יום ולילה על האיומים ועל הסכנות ולעשות כותרות צעקניות, אך מה הטעם לחולל פניקה ולחלוק עם הציבור את הקשיים והאתגרים שניצבים לפנינו"? - אמר נחושתן.

"ניפוח האיום האיראני לא מביא שום תועלת", הוא הוסיף. "מטרתי היא לדאוג לכך שהציבור הישראלי יהיה בטוח ורגוע… ובכל מקרה, הציבור - הילדים שלי, הוריי והשכנים - אינם יכולים בעצם לתת לי עצות מבצעיות טובות לגבי איראן או לגבי כל איום אחר שנשקף לישראל".

נחושתן גילה, כי חיל האוויר הרחיב משמעותית את קשריו הבינלאומיים. בתשובה לשאלה כיצד מפצה ישראל על אבדן טורקיה כשותפה לניהול תרגילים צבאיים משותפים, השיב נחושתן: "איבדנו את טורקיה ועכשיו יש לנו יוון וכמה מדינות חדשות נוספות ושיתוף הפעולה (עימן) הוא מצוין. אני מעריך שבשנים האחרונות שחלפו רשמנו עליה של 25% בשיתוף הפעולה הבינלאומי שלנו. צוותים של חיל האוויר מאמנים חילות אוויר בכ-20 מדינות ברחבי תבל וחילות האוויר של כעשר מדינות מגיעים לישראל".

"רק אשתקד הגיעו לכאן (מטוסים של) חילות האוויר של פולין, יוון ובולגריה, בפעם הראשונה", אמר האלוף. "הם מגיעים לכאן עם המטוסים הטובים ביותר שלהם (והביקורים האלה) מביאים תועלת לכל הצדדים. אנחנו מוסיפים להגיע לרומניה, איטליה וכמה מדינות אחרות, לרבות ארה"ב מפעם לפעם. זה חשוב מאוד לחיזוק רמת המקצוענות שלנו ולהעמקת הקשרים הצבאיים עם ידידים ובעלי ברית".

נחושתן אמר, כי מטוסי אף 35, מטוסי הדור החמישי, ישנו את חיל האויר הישראלי. הוא ביקר במפעל לוקהיד מרטין בדאלאס, טקסאס, ונפגש עם הנהלת הפרוייקט, שאותו הגדיר כ"מרשים מאוד". הוא אמר, שיש לו ביטחון מלא שהיצרנים יתגברו בסופו של דבר על הקשיים וימסרו את המטוסים. "עצוב לי שלא אוכל להטיס מטוסים אלה, אך השלמתי עם כך", הוא אומר.

נחושתן ציין, שבארבע שנות כהונתו, מ-2008 ועד 2012, טס חיל האוויר טס חיל האוויר 150 אלף שעות מבצעיות, ורובן המכריע היה טיסות מל"טים, בזירות רבות. כמעט 7000 פצצות ותחמשות אחורות הוטלו או שוגרו לעבר מטרות, לרבות ירוט רקות שנורו מעזה.