אנשי עסקים העבירו למופז 4 הצעות לשינוי שיטת הממשל

קבוצה של אנשי עסקים וחברה, החברים בפורום לייצוב הממשל, העבירו ליו"ר קדימה, השר שאול מופז, הצעה לארבע הצעות חוק לשינוי שיטת הממשל

קבוצה של אנשי עסקים וחברה, החברים בפורום לייצוב הממשל, ביניהם יצחק נזריאן, דורה קדישה, מיכאל שטראוס, נוחי דנקנר, עמוס שפירא, רון נחמן, פרופ' שמעון שטרית, אלישע ינאי, ארז מלצר, גזי קפלן , גליה אלבין, שרגא ברוש ואורי דורי, הגישו הלילה הצעה לארבע הצעות חוק לשינוי שיטת הממשל ליו"ר קדימה, השר שאול מופז.

הצעות החוק הוגשו במהלך פגישה סגורה ומצומצמת שקיימו חברי הפורום לייצוב הממשל, מיסודו של המרכז להעצמת האזרח, עם השר מופז בתל אביב. בפגישה נכחו בין היתר איש העסקים ומייסד המרכז להעצמת האזרח יצחק נזריאן, דורה קדישא, אורי דורי, נשיא המרכז להעצמת האזרח, אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, מאיר ברק, רו"ח עליזה שרון, פרופ' שמעון שטרית ואחרים.

הפגישה עם מופז נערכה בהמשך להסכם שנחתם בין הליכוד לקדימה עם הקמת ממשלת אחדות במסגרתו התחייבו שתי המפלגות לפעול לשינוי שיטת הממשל.

ארבע הצעות החוק שהוגשו לשר מופז מתייחסות להעלאת הרוב הדרוש להצעת אי אמון, צמצום מספר השרים המכהנים בממשלה ל-18, העלאת אחוז החסימה ל-2.5% ושילוב מרכיב אזורי בבחירות הארציות, כך ש-60 ח"כים ייבחרו בבחירות ארציות ו-60 בבחירות אזוריות.

במהלך הפגישה ביקשו אנשי הפורום לייצוב הממשל מהשר מופז ליזום החלטת ממשלה בדבר הקמת צוות מומחים מקצועי שירכז את הטיפול בשינוי שיטת הממשל מטעם הממשלה. לפי המלצת חברי הפורום למופז, יוקם צוות מומחים מקצועי שייקרא "הצוות לבחינת שינוי שיטת הממשל". תפקידו של הצוות יהיה בין היתר לייעץ לצוות הפרלמנטארי שיוקם מטעם מפלגת קדימה לשינוי שיטת הממשל, להמליץ לממשלה בתוך 45 יום באשר לתיקוני חקיקה בנושא שינוי שיטת הממשל, העברת חוות דעת מקצועיות והמלצות לוועדת שרים לענייני חקיקה והצגת מסקנות הוועדה בפני הציבור. הרכב צוות המומחים ייקבע על ידי נציג מטעם קדימה שימונה על ידי מופז לרכז את נושא שינוי שיטת הממשל, והוא יכלול: אנשי מדע המדינה, משפטנים, נציגי ארגוני החברה האזרחית, המגזר העסקי והשלטון המקומי.

בפנייתם למופז הביעו אנשי העסקים תמיכתם בכוונת שאול מופז לשנות את שיטת הממשל: "אנו מברכים על ההזדמנות ההיסטורית שנוצרה לשנות את שיטת הממשל, עוד בקדנציה הנוכחית. ההסכמות שהושגו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבינך בדבר יוזמה ממשלתית לשינוי שיטת הממשל, סוללות את הדרך לתיקון חיוני לטובת היציבות הפוליטית, החברתית והכלכלית בישראל", נאמר. בנוסף מסרו אנשי העסקים למופז "כמי שמקדמים את סוגיית המשילות בישראל למעלה מ-8 שנים, נשמח לתרום מניסיוננו וללוות את קידומן של הצעות החוק בממשלה ובכנסת, ככל שתמצא לנכון".

שאול מופז בירך את אנשי העסקים על קיום המפגש ואמר: "הנושאים שסיכמנו עליהם בהסכם הקואליציוני - שינוי חוק טל ושינוי שיטת הממשל - כל אחד מהם הוא יעד לאומי. הלכתי על המהלך ממשלת האחדות כדי לקדם את נושאי המהות של מדינת ישראל, מרגע שבשלו התנאים לכך. כל המהלכים המדיניים והכלכליים בישראל תלויים ביציבות השלטון. לשינוי שיטת הממשל יש תמיכה ציבורית רחבה. הוועדה תחל את עבודתה במהלך חודש יוני ותשים דגש על שקיפות וייצוג. אני מאמין שהציבור צריך להיות מעורב ולקחת חלק בתהליך חשוב זה".

יצחק נזריאן אמר בפגישה: "הגיע העת להעביר את היוזמה לשינוי שיטת הממשל לפסים מעשיים. הצעות החוק והמלצה להקמת צוות מומחים מקצועי תחת אחריותו של המשנה לראש הממשלה השר מופז מאפשרות לקדם באופן מיידי שינויים מתחייבים לטובת היציבות הפוליטית בישראל. הכדור עובר כעת למגרש של הממשלה ליישם את ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לקדימה ולהשתמש בהצעות המפורטות שהוגשו כדי לשנות את השיטה לטובת אזרחי ישראל".