האבטלה באירופה בשיא של 11%: ספרד מובילה עם 24.3%

110 אלף אירופים הצטרפו למעגל האבטלה באפריל ■ יוון פרסמה נתונים רק לחודש פברואר - האבטלה זינקה ל-21.7% ■ ירידות בשווקים בעקבות הנתונים: החוזים בוול סטריט מאבדים יותר מ-1%, באירופה ירידות של כ-2%

משבר החוב באירופה ממשיך לגבות מחיר כבד: שיעור האבטלה בגוש האירו המשיך לשהות בשיא של 11% בחודש אפריל, אם כי 110 אלף איש הצטרפו למעגל האבטלה. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו היום (ו') באירופה, אשר הביאו לירידות חדות בבורסות אירופה ולירידות של יותר מ-1% בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט.

17.4 מיליון איש מובטלים באירופה. ספרד מובילה עם שיעור אבטלה של 24.3% (עלייה לעומת 24.1% בחודש במארס), כאשר מבין הצעירים הספרדים כמעט כל אדם שני מובטל. שיעור האבטלה הנמוך ביותר בגוש האירו הינו באוסטריה - 3.9%.

שיעור האבטלה ירד ב-11 מדינות בגוש האירו ועלה ב-15 מדינות אחרות. באירלנד נותרה האבטלה ללא שינוי, ביוון עלתה האבטלה ל-21.7% בשנה שהסתיימה בפברואר, לעומת 15.2% אשתקד. אלה הנתונים המעודכנים ביותר שפרסמה ממשלת יוון. בצרפת שיעור האבטלה הינו 10.2% (עלייה קלה מ-10.1%), באיטליה שיעור זהה ובפורטוגל 15.2% באפריל לעומת 15.1% במארס.

החברות באירופה נתונות תחת לחץ לפטר עובדים כדי לקצץ בהוצאות נוכח המצב הכלכלי הקשה שפוגע ברווחיהן. לופטהאנזה, למשל, הודיעה רק בחודש שעבר כי תפטר 1,000 עובדים.

"המיתון בשוק העבודה ממשיך להתפשט והוא מעמיק", אמר לסוכנות בלומברג מרטין ואן-ולייט, כלכלן בבנק ING באמסטרדם. "אנו צופים ששיעור האבטלה יטפס לשיא של 11.5% ומניחים שכלכלת אירופה תצא מהמיתון לקראת סוף השנה".

בשבוע הבא, ב-6 ביוני, יפרסם הבנק המרכזי האירופי את החלטת הריבית שלו, כאשר הנתונים הכלכליים הגרועים שפורסמו לאחרונה תומכים בהורדת הריבית, העומדת היום על 1%. עם זאת, הווארד ארצ'ר, כלכלן בכיר ב-IHS Global Insight שבלונדון, מעריך שהבנק המרכזי האירופי לא ימהר להוריד את הריבית: "הבנק המרכזי לא יוריד את הריבית אלא ימתין לתוצאות הבחירות ביוון. בכל זאת, גובר הלחץ על הבנק המרכזי להוריד את הריבית בשל ההידרדרות הכלכלית".