שוב זה קורה: איטליה ויוון ספגו הורדת דירוג אשראי

סוכנות מודי'ס הורידה את תקרת הדירוג של יוון בארבע דרגות בעקבות התגברות החששות מפרישתה מגוש האירו ■ סוכנות אגן-ג'ונס הורידה את דירוג האשראי של איטליה בעקבות חשש מהבנקים שלה

יוון סופגת שוב הורדת דירוג אשראי, הפעם מצד סוכנות מודי'ס שהורידה את תקרת הדירוג של המדינה בארבע דרגות לרמה של Caa2 מרמה קודמת שעמדה על B1. בסוכנות ציינו שהסיבה לכך הינה התגברות החששות מכך שיוון תיאלץ לפרוש מגוש האירו זאת בעקבות תוצאות הבחירות שיתקיימו ב-17 ביוני.

"אם זה אכן מה שיקרה, תקרת הדירוג של יוון עלולה לרדת עוד יותר", נכתב בהודעה שפרסמה אתמול סוכנות מודי'ס. "למרות החששות מכך שיוון תעזוב את גוש האירו בסוכנות מעריכים שזה לא יהיה התסריט הסביר ביותר וזה לא יהיה העניין המרכזי מבחינת יוון".

אולם ליציאה אפשרית של יוון מגוש האירו עלולה להיות השלכות קשות על גוש האירו. לפי מחקר שעשה הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל, פרישה של יוון מגוש האירו תעלה לגוש כ-360 מיליארד אירו - כ-3.8% מהתמ"ג של גוש האירו - מה שעלול גם לרוקן את קופות של קרנות החילוץ והסיוע של האיחוד האירופי וגוש האירו.

ולא רק יוון ספגה הורדת דירוג אלא גם איטליה. הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו ספגה הורדת דירוג מסוכנות Egan-Jones לרמה של +B מרמה קודמת של BB. בסוכנות ציינו את הדשדוש בכלכלה האיטלקית והתגברות הסיכויים לכך שהבנקים המקומיים יצטרכו לקבל סיוע חיצוני על מנת לשרוד, כסיבות שהובילו להחלטה על הורדת דירוג האשראי.

"המצב באיטליה עלוב ביותר", נכתב בהודעה שפרסמה הסוכנות יחד עם ההחלטה שלה. "היכולת של איטליה לתמוך, באופן עצמאי, במערכת הבנקאות שלה מוטלת בספק רב, בהתחשב במצב הכלכלי הכללי של המדינה".