הערכות: קרן הייצוב האירופית תכנס לתוקפה ב-9 ביולי

קרן הייצוב הקבועה, שהיקפה מוערך בכ-500 מיליארד אירו, תחליף את קרן החילוץ הזמנית ■ הקרן ממתינה לאישור 17 המדינות החברות בגוש האירו על מנת להיכנס לתוקף

קרן הייצוב הקבועה של האיחוד האירופי, שהקיפה עומד על 500 מיליארד אירו, תחל לפעול ב-9 ביולי השנה, כך אומר גורם רשמי באיחוד האירופי. על פי אותו גורם תאריך היעד שנבחר הוא לא סופי מכיוון שזה תלוי באישור התוכנית בקרב 17 המדינות שמרכיבות את גוש האירו.

על פי המסתמן המדינה שיכולה לעכב את מועד כניסתה לתוקף של קרן הייצוב היא דווקא גרמניה שתקיים את הדיונים על אישור הקרן רק לקראת תחילת יולי. בשל כך מקווים באיחוד האירופי שלא יהיו עיכובים מצד גרמניה על מנת להשיק את התוכנית במועד המתוכנן.

קרן הייצוב הקבועה מהווה חלק חלק הארי בתוכנית של האיחוד האירופי לבניית "חומת אש" מפני התפשטות אפשרית של משבר החוב שהיקפה הכולל מוערך בכטריליון אירו. שאר הכספים ל"חומת האש" הזו יגיע מהכספים שנשארו בקופת קרן החילוץ הזמנית שהיקפם מוערך בכ-240 אירו ועוד 300 אירו שיתקבלו מקרן מהטבע הבינלאומית.

פורטוגל וצרפת כבר אישרו את קרן הייצוב החדשה בפרלמנט שלהן, בעוד ששאר המדינות בגוש יעשו זאת במהלך החודש הנוכחי. מיכאלה מארקוסין, ראש מחלקת הכלכלה העולמית בבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל, מעריכה שקביעת יעד לתאריך התחלת קרן הייצוב מעבירה סימן ברור לשאר המדינות בעולם שמדינות אירופה ממשיכות לפעול בכל הכוח על מנת לפתור את משבר החובות ביבשת.

"נראה שזה לוקח זמן, אבל הם ממשיכים לנוע קדימה בכל הכוח", אמרה מארקוסין. "יש מצב שזה עלול להדחות למועד מאוחר יותר. זה לא מהווה בעיה בפני עצמו, אולם דחיה שכזאת עלולה להגביר את חוסר הוודאות בנוגע למצב בגוש האירו בכללותו".