"האמנה הפיסקלית גרועה; מותו של גוש האירו - בתוך שנתיים"

הכלכלן הנודע פול קרוגמן יוצא בביקורת חריפה כנגד האמנה הפיסקלית והמדיניות שמובילים אנגלה מרקל והבנק המרכזי האירופי בניסיון לטפל במשבר החוב ■ קרוגמן:"בכל מקרה קיים סיכוי של 50% שגוש האירו יתמוטט בשנתיים הקרובות"

הכלכלן הנודע וזוכה פרס הנובל פול קרוגמן, יוצא כנגד האמנה הפיסקלית של גוש האירו ומגנה את החלטתה של אירלנד לתמוך באמנה זו, שלטענתו תגרום להתפרקותו של גוש האירו בשנתיים הקרובות.

קרוגמן אמר את הדברים בראיון לרדיו האירי RTE, בוא הוא טען כי האמנה הפיסקלית עליה הסכימו מדינות גוש האירו לפני מספר חודשים, כדי להעמיק את האינטגרציה ולהדק את התקציב של המדינות החברות, הוא רעיון גרוע והוא לא מבין מדוע הבוחרים האירים תמכו ברעיון זה במשאל העם שנערך בסוף השבוע.

"הבוחרים האירים היו צריכים לבחור רק מה שטוב להם ולא ליישר קו עם הבונדסבאנק", (הבנק המרכזי של גרמניה) דברי קרוגמן. "בכל מקרה קיים סיכוי של 50% שגוש האירו יתמוטט בשנתיים הקרובות, בעיקר בשל הלחצים הגוברים מכיוונן של ספרד ויוון".

כאמור, את הרעיון של האמנה הפיסקלית הובילה בעיקר אנגלה מרקל, קאנצלרית גרמניה שתומכת במדיניות של העמקת האיחוד (האינטגרציה) ושמירה על צעדי הצנע והרפורמות עליהן התחייבו המדינות השונות המתבוססות במשבר החוב. מול המחנה שמובילה מרקל, ניצב המחנה הנגדי בהובלת מדינות רבות כגון צרפת ויוון, המבקשות להקל ברפורמות ובצעדי הצנע ומבקשות ליצור אג"ח משותפות לכלל גוש האירו (אירו-בונדס).

בהתייחסו למצב ביוון, אמר קרוגמן כי במקרה שהקואליציה המסתמנת בין המפלגה הדמקורטית החדשה לבין מפלגת פאסוק (PASOK) תאבד את המומנטום שלה, לאחר הבחירות השניות הקרבות (ב-17 ליוני), אז סביר להניח שיוון תנהל משא ומתן עם מנהיגי גוש האירו בדבר הקלות ברפורמות ובצעדי הצנע - עניין שיוביל לפרישתה מהאיחוד כמעט באופן מיידי. "גם אם יוון תישאר בגוש האירו במקרה שכזה, היא רק תדחה את הקץ ותפרוש בתוך כשנה - עניין שגוש האירו לא יוכל להתמודד עימו", הוסיף קרוגמן.

הכלכלן הנודע מתח ביקורת חריפה גם על הבנק המרכזי האירופי ועל המחנה שמובילה מרקל, וטען כי המדיניות שהם מובילים ייגרמו לפירוקו של גוש האירו בתוך חודשים ספורים, שכן המדיניות הזו אינה מעודדת צמיחה.