תרחיש אימים: "כלכלת ארה"ב תיגרר למיתון עמוק"

סיכונים רבים לכלכלה העולמית, מגבירים החשש כי הצמיחה בארה"ב תואט משמעותית - והכלכלה הגדולה בעולם תיגרר לעבר מיתון ב-2012

נתוני התעסוקה העגומים מיום שישי האחרון, החשש מהרעה במשבר באירופה, ההאטה בסין - סיכונים רבים לכלכלה העולמית, מגבירים יותר ויותר את החשש בקרב כלכלנים ואנליסטים כי הצמיחה בארה"ב תואט משמעותית, והכלכלה הגדולה בעולם תיגרר לעבר מיתון במהלך שנת 2012.

"אני לא חושב שכלכלת ארה"ב תיכנס למיתון - ההאטה בצמיחה, אם תתרחש, תהיה נסיבתית", אמר ג'ון רידינג, לשעבר כלכלן בפדרל ריזרב וכיום מנהל השקעות ב-RDQ Economics בניו יורק. "יש נתונים חיוביים לגבי הכלכלה. אנו נימנע ממיתון".

אמש, נזכיר, ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, כאשר המשקיעים בארה"ב המשיכו להגיב לדוח התעסוקה המאכזב לחודש מאי (שהצביע על 69 אלף משרות חדשות בלבד) שהוביל לספקולציות חדשות בנוגע לתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), ולתקווה בקרב המשקיעים כי מובילי המדיניות הפיננסית בעולם יפעלו לטיפול במשבר המתגבר. ברקע, שרי האוצר של פורום ה-G7 יקיימו היום שיחת ועידה בכדי לדון במשבר.

"אנו נשארים בני ערובה לחדשות מאירופה", אומר מארק לוצ'יני, מנהל השקעות ראשי בבנק ההשקעות ג'ני מונטגומרי. "עד שמנהיגי אירופה יחליטו מה הם רוצים לעשות הרבה משקיעים יפסידו כסף. כלכלת ארה"ב עלולה להיגרר למיתון עמוק".

אולם לפי נתונים בארה"ב, המצב בכלכלה הגדולה בעולם לא כה עגמומי: חובות משקי הבית הסתכמו בכ-100 מיליארד דולר ברבעון הראשון, הבנקים במדינה רווחיים יותר (התוצאות העסקיות עלו ברבעון הראשון מזה הרבעון ה-11 ברציפות), ושוק הדיור המקרטע ממשיך להתאושש לאט אך בטוח (בארבעת החודשים של 2012 עלו המחירים בכ-24% ביחס לאשתקד).

"למרות שהכותרות בתקשורת מאותתות על משבר עולמי מתקרב, אני מרגישים טוב יותר מכפי שהרגשנו ב-5 השנים האחרונות", אמר יו"ר חברת הבנייה Toll Brothers, רוברט טול, לאחר פרסום דוחותיה הכספיים. החברה, יש לציין, היכתה את תחזיות האנליסטים והציגה זינוק של 47% ברווח ביחס לאשתקד.

אולם, לא כולם כה מעודדים מהמצב. כלכלנים רבים קוראים לפדרל ריזרב לצאת בהצהרה לה מצפים משקיעים רבים, ולהכריז על תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) אשר תתמקד בשוק הדיור ותלחץ את הריביות על המשכנתאות כלפי מטה. התקווה היא כי לאחר נתוני התעסוקה העגמומיים של חודש מאי, ימהר יו"ר ה'פד' בן ברננקי לעשות כן.

"לאחר דוח התעסוקה הקודם הערכנו כי נתוני שוק העבודה אינם גרועים דיים כדי להצדיק תכנית רכישות שלישית (QE3) על ידי ה-Fed, או חבילת תמריצים פיסיקאלית חדשה", הסביר רונן מנחם ממזרחי טפחות, לאחר פרסום נתוני התעסוקה. "ברור עתה כי הלחץ עליו יגבר ולכן הסיכוי לנקיטת צעדים בסגנון זה גדלו מאוד".