דרגי: "נמשיך בפעולות להגברת הנזילות עד חודש ינואר"

(עדכון) הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על רמתה הנמוכה ביותר בהיסטוריה של גוש האירו ■ דרגי אמר שהבנק המרכזי ימשיך בתוכניות המימון שלו עד חודש ינואר לפחות

הריבית בגוש האירו לחודש יוני נותרה ללא שינוי ועומדת כעת על 1% - הרמה הנמוכה ביותר אי פעם בהיסטוריה של גוש האירו, כך הודיע היום (ד') הבנק המרכזי האירופי שלא הפתיע את האנליסטים. בעקבות ההודעה המדדים המובילים באירופה והחוזים העתידיים בוול סטריט מאבדים מהעליות שרשמו במהלך יום המסחר היום.

במסיבת העיתונאים שקיים יושב ראש הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי לאחר פרסום הודעת הריבית הוא טען שהצמיחה בגוש האירו עדיין חלשה ובשל כך חיוני מאוד להמשיך בתוכנית לאחדות פיסקאלית בגוש האירו הוא גם הודה שהיו כמה מחברי הוועדה של הבנק המרכזי שתמכו בהורדת הריבית. דרגי אמר שהבנק המרכזי ימשיך לבצע תוכניות מימון מגוונות, בריבית קבועה, עד חודש ינואר על מנת לשמור על אספקה יציבה של מזומנים לשוק.

דרגי הודה שהאינפלציה בגוש האירו עדיין נמצאת מעל ליעד שנקבע על ידי הבנק המרכזי שעומד על קצת פחות מ-2%. נשיא הבנק המרכזי טען ששתי תוכניות המימון שהשיק בדצמבר ופברואר לבנקים באירופה, "מנעו בעיות נוספות", אבל ההשפעה שלהן עדיין לא מורגשת בשווקים. דרגי התייחס במהלך דבריו גם למצב הבנקים בספרד וטען שספרד בעצמה היא זו שתחליט אם להשתמש בכספי הסיוע הקיימים בקופת החילוץ הזמנית של האיחוד האירופי.

לבנק האירופי המרכזי (ECB) יש מרחב תמרון לקיצוץ ריבית נוסף. כך אמרה יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, בראיון עיתונאי לפני פרסום החלטת הריבית. עם זאת, הכחישה לגארד שקרן המטבע פתחה במו"מ על סיוע לספרד.

"ניתן להמריץ את הצמיחה באמצעות מדיניות מוניטרית, כמו תוכנית המימון ארוך-הטווח LTRO שבה כבר משתמש ה-ECB. ברור גם שיש מרחב תמרון לקיצוץ ריבית נוסף", אמרה לגארד ליומון השבדי "סוונסקה דאגבלדט".

שני סבבי ההלוואות הזולות לשלוש שנים שהציע ה-ECB במסגרת ה-LTRO תרמו למניעת מחנק אשראי ולהגברת אמון השוק, לפחות באופן זמני, בסוף השנה שעברה ובתחילת השנה הנוכחית.

אך מאז הידרדרו התנאים הכלכליים עוד יותר, ועקב כך גברו הספקולציות שה-ECB עשוי לקצץ את הריבית בפגישת הריבית היום. עם זאת, העריכו 62 מ-73 האנליסטים שסקרה רויטרס שהבנק יותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 1%.

גובר החשש מספרד

יוון, אירלנד ופורטוגל עדיין פועלות במסגרת תנאי חבילות ההצלה הבינלאומיות, ובשוקי ההון גובר החשש מהאפשרות שספרד, השקועה במשבר בנקאות מחריף, תיאלץ ללכת בעקבותיהן.

לדברי מקורות, ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, לוחץ לקבלת חבילת הצלה אירופית ישירה לבנקים, ונציבות האיחוד האירופי מעניקה תמיכה מוסרית לרעיון זה, אך גרמניה עומדת בסירובה. על פי דיווחים תקשורתיים, ברלין לוחצת על מדריד לבקש חבילת הצלה במתכונת מלאה.

לגארד אמרה לעיתון שקרן המטבע הבינלאומית אינה מנהלת מו"מ כלשהו עם ספרד על תוכנית סיוע. "אנחנו בהחלט לא עושים דבר כזה. ספרד עשתה הרבה. הם הפגינו אומץ פוליטי וביצעו שורה של רפורמות וצעדי צנע", אמרה לגארד.