פיליפ פרוסט משקיע ביצרנית ישראלית לחיסון לצהבת B

חברת התרופות אופקו שנמצאת בשליטת יו"ר טבע תרכוש 45% מ-Sci-B-Vac הישראלית ■ העסקה מוערכת בכמה מיליוני דולרים

חברת התרופות הרב תחומית אופקו, שנמצאת בשליטת יו"ר טבע פיליפ פרוסט, הודיעה על רכישת 45% ממפעל Sci-B-Vac, מפעל ביוטכנולוגיה ברחובות שמייצר חיסון לצהבת נגיפית מסוג B. פרטי ההסכם לא נמסרו.

במפעל הושקעו בעבר כ-10 מיליון דולר והוא נרכש לפני שנה על ידי קבוצת FDS Pharma , שפועלת מבריטניה ומנוהלת על ידי בכירים בתעשיית התרופות הרוסית. העסקה הקודמת העניקה בוצעה תמורת 2 מיליון דולר ותמלוגים, כך שככל הנראה העסקה הנוכחית היא בהיקף של כמה מיליוני דולרים.

סייג'ן הסינגפורית, בראשות איש העסקית היהודי שאול משעל, הקימה את המפעל ברחובות. משעל הצהיר כי ישקיע במפעל אף מעבר ל-10 מיליון דולר, אולם סייג'ן נאלצה למכור את הפעילות לאחר שהחברה האם שלה נקלעה לקשיים.

המפעל נמכר כאמור ל-FDS, שקיבלה את זכויות לייצר ולשווק את החיסון, שכיום נמכר בישראל בלבד ומגלגל מחזור של כ-150 אלף דולר בשנה. החיסון מאושר לשיווק במדינות נוספות, אולם נכון לעכשיו אינו נמכר בהן.

את החיסון פיתחה במקור חברת ביוטכנולוגיה כללית (BTG) הישראלית, והוא נמכר לסייג'ן שהחליטה לפתח אותו ברחובות, לא רחוק ממשרדי BTG, בעזרתם של חלק מהמדענים שפיתחו את החיסון במקור.

בהודעה לעיתונות מסרה אופקו כי המוצר מצליח בחולים שבהם החיסון הקיים אינו יוצר תגובה, וייתכן כי בעתיד ניתן יהיה להשתמש בו כחיסון טיפולי, ולא רק כחיסון מניעתי.

אופקו, חברה בורסאית בה פעיל פרוסט מ-2007, עסקה בעבר בתחום העיניים. לאחר שנכשלה במוצר העיקרי שלה בתחום זה, מיצב אותה פרוסט מחדש כחברה רב תחומית שמפתחת מגוון סוגי תרופות, מוצרי אבחון וחיסונים. המוצרים העיקריים של אופקו נמצאים בניסויים ואינם נמכרים בארה"ב, אך החברה משווקת מוצרים בצ'ילה ומקסיקו. הפורטפוליו של אופקו כולל בעיקר בדיקות דם למחלות מורכבות לאבחון, ובראשן אלצהיימר.

הרכישה השנייה של אופקו בישראל

לפני כחצי שנה ביצעה אופקו רכישה ראשונה בישראל. החברה קנתה תמורת 27.5 מיליון דולר את חברת FineTech מנשר, חברה רווחית, שהקים ד"ר אריה גוטרמן, אשר עוסקת בייצור חומרי גלם ייחודיים ומוגני פטנט לתעשייה הרפואית.

אופקו מסרה בשעתו כי העסקה תעניק לה יכולות מורכבות בתחום ייצור התרופות.

בעקבות העסקה החדשה יש לאופקו כבר שתי פעילויות בישראל, ששתיהן עוסקות גם בייצור מסחרי, תופעה נדירה יחסית עבור חברות מקומיות ישראליות, שרובן נמצאות בשלב הפיתוח.

נראה כי אופקו, בהנחייתו של פרוסט, בונה את ישראל כמרכז ייצור, והיא אף עשויה לרכוש כאן פעילויות נוספות מסוג זה - קטנות, שקטות אך יצרניות. אופקו נסחרת בבורסת ה-NYSE לפי שווי של 1.35 מיליארד דולר.

פרוסט הגדיל לאחרונה את חלקו בחברת אופקו והוא מחזיק כעת מעל 50% בחברה, שבה הוא משמש כמנכ"ל וגם כיו"ר החברה.