"ארדואן צדק - באמת אין לו צורך בתיירים הישראלים"

דן קטריבס, ראש אגף סחר חוץ וקשרים בינלאומיים מהתאחדות התעשיינים: "הטורקים הם מעצמה בתיירות - מאות אלפי התיירים הישראלים לא משנים"

דן קטריבס, ראש אגף סחר חוץ וקשרים בינלאומיים מהתאחדות התעשיינים אמר היום (ד') כי "כשארדואן אמר, כפי שהופיע היום ב'מעריב', שהוא לא צריך את התיירים הישראלים - הוא צדק. הם מעצמה בתיירות, ומאות אלפי התיירים הישראלים לא העלו או הורידו אותה". את הדברים אמר בכנס של הפורום לכלכלת המזרח התיכון של מרכז דיין שעסק ביחסים הכלכליים בין ישראל וטורקיה.

קטריבס ציין כי מדובר בכלכלה של 960 מיליארד דולר בשנה, וכי היא מאוד תלוייה בסחר חוץ ובייבוא שלה. האבטלה בטורקיה עומדת על כ-10%, ואילו הצמיחה שלה בשנה שעברה עמדה על כ-8.5% - התאוששות מאז המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 (1.1%) וב-2009 (צמיחה שלילית של כ-5%).

"ארדואן קיבל הרבה קולות בבחירות האחרונות בזכות הכלכלה הצומחת, כח הקנייה הגדל ומעמד הביניים החדש שצמח", הסביר קטריבס, והוסיף כי היא ממוקמת במקום יחסית גבוה בקרב כלכלות העולם. יש לציין כי יחס החוב-תוצר של המדינה במצב טוב, בייחוד בהשוואה לישראל - כ-40%.

"זה מסביר את הבטחון העצמי של ארדואן", אמר קטריבס. "הרבה מהמכוניות שנוסעות פה בארץ מיוצרות בטורקיה. הם מקום שלישי באירופה בייצור כלי רכב, ומקום שביעי בעולם בייצור ספינות".

בנושא האנרגיה אמר כי טורקיה "מאוד תלוייה באנרגיה. זהו עקב האכילס שלה. עם זאת, היא צינור לכל האיזור מסביב, רוסיה וכל מדינות ה'סטאן'. כך שהמיקום הגאוגרפי מאוד חשוב, היא נקודת מפתח בהובלת אנרגיה". רוסיה היא המקור העיקרי של הייבוא הטורקי (21.6 מיליארד דולר), לעומת ישראל שזניחה לעומתה (1.3 מיליארד דולר).