מודי'ס: "פרישת יוון מגוש האירו תסכן את המטבע האירופי"

בסקירה כוללת על המצב הכלכלי באירופה התייחסה סוכנות דירוג האשראי לאפשרות של פרישה אפשרית של יוון מגוש האירו ■ במודי'ס התייחסו גם למשבר במערכת הבנקאות הספרדית, וניסו להרגיע

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס פרסמה אתמול הודעה לפיה פרישה של יוון מגוש האירו עלולה לסכן את עתידו של המטבע האירופי. בנוסף על כך הסוכנות מזהירה שמתן חבילת סיוע לבנקים בספרד עלולה לסכן את דירוג האשראי הנוכחי עבור ספרד וגוש האירו בכלל.

"אם יוון תעזוב בסופו של דבר את גוש האירו, מה שיעמיד בסכנה את המשך קיומו של מטבע האירו, אנחנו נאלץ לבחון מחדש את דירוגי האשראי של כל מדינות אירופה, אפילו מדינות שיש להם דירוג אשראי מושלם של AAA", נכתב בהודעה שפרסמה אתמול הסוכנות. מי שבעיקר ייפגעו מהמהלך הזה יהיו ספרד, איטליה, פורטוגל אירלנד וקפריסין.

בהודעה שלהם התייחסו בסוכנות גם למשבר במערכת הבנקאות הספרדית אבל ניסו להרגיע במעט את החששות וטענו שאין שמדובר בעניין מקומי ושאין חשש מהתפשטות ההשלכות של קריסת הענף לעבר מדינות נוספות באירופה. באיטליה לעומת זאת, שמערכת הבנקאות שלה הפוכת תלויה יותר ויותר בבנק המרכזי האירופי, יש חשש כזה.

"התפקיד שהבנק המרכזי מילא בתור ספק נזילות לשווקים לא יכול לפתור את בעיית גיוס הכספים שקיימת בשוק לטווח הבינוני", נכתב בהודעה של מודי'ס. "השקט הזמני שבא לאחר השקת שני הסיבובים של תוכנית ההלוואות לטווח ארוך של הבנק נעלם כעת".