"בניגוד למה שקרה עם יוון, שיטת הסלאמי לא תעבוד הפעם"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט: "החדשות הטובות בבקשת החילוץ הספרדית הן שעל אף חוסר הלכידות הפוליטית, האיחוד ממתחיל להתמודד עם הבעיות. החדשות הרעות: זה לא קרוב להספיק"

"ישנן לא מעט חדשות מעודדות באשר לכוונת ספרד לפנות לבקשת סיוע בסך 100 מיליארד אירו למערכת הבנקאות המקומית, אולם לתפישתנו לא מדובר בפתרון כולל לבעיה קשה זו אלא בפתרון אירופאי בשיטת הסלאמי המוכרת, שיטה אשר הכזיבה בעבר פעמים רבות". כך אומר היום האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, בתגובה לחדשות מסוף השבוע.

החולה הספרדי הפנים את מצבו וסיים את שלב ההדחקה לפיו הוא מסוגל להתמודד עם המחלה הבנקאית ללא סיוע חיצוני. פנייתה של ספרד לבקשת עזרה מהווה התפשרות על הגאווה הלאומית למטרת הצלת כלכלת ספרד וגוש האירו בכללותו. "אנו סבורים כי האסקלציה האחרונה בבנק הספרדי Bankia המחישה למנהיגות הספרדית את עומק הבור הפיננסי במאזני הבנקים הספרדים ואת עומק "הברוך" הפיננסי בפניו ניצבת המדינה והכשירה את הקרקע לבקשת סיוע מהמוסדות האירופאים. אירוע Bankia המחיש את רפיסות מערך הדיווח החשבונאי בספרד ורפיסות מערך הפיקוח על הבנקים המקומית והוכיח כי על אף "מבחני הלחץ" והשקיפות לכאורה אנו יודעים מעט מאוד אודות היקף הנכסים הרעילים המצויים על גבי מאזני מערכת הבנקאות בספרד".

פגוט מעריך כי הנכונות של הנהגת אירופה לפעול לחילוץ הבנקאות הספרדית באמצעות הזרמת מאה מיליארד אירו מקרן הייצוב מלמדת כי על אף חוסר הלכידות הפוליטית באירופה כתוצאה מחילופי המנהיגות האחרונים בצרפת ובמדינות נוספות, אירופה עדיין מסוגלת להתעשת ולבצע מהלכים מהותיים על מנת להציל עצמה ובכך יש איתות חיובי חשוב לתפקוד המנגנון הפוליטי האירופאי בתרחישי קיצון.

משאבי הסיוע הקיימים - שמיכה קצרה מדי לגוש אירו חולה

יעוד כספי קרן הייצוב האירופאית יוגמש, זאת על מנת להעמיד לרשות ספרד את המשאבים הנדרשים שכן לא קיים מקור כספי זמין אחר לחילוץ המערכת הבנקאית בספרד בו בזמן ששוקי ההון מאותתים לספרד כי המשחק עומד להסתיים. בניגוד לעמדה הגורסת כי סכום סיוע מיועד של מאה מיליארד אירו מהווה את "הבזוקה הגדולה" המכסה את התרחיש הגרוע בכל האמור בהיקף הנכסים הרעילים בספרי הבנקאות הספרדית, פגוט סבור כי הסכום הדרוש לתרחיש הגרוע גדול הרבה יותר ועומד על כרבע טריליון אירו.

אם חוזרים לחילוץ Bankia, הרי זה לבד דורש הזרמה של כ-20 מיליארד אירו לכל הפחות, ולא מדובר בבנק הגדול בספרד. "אנו סבורים כי בהינתן רמת האבטלה הנוכחית בספרד והצמיחה הכלכלית השלילית תיק המשכנתאות הבנקאי בהיקף של 650 מיליארדי אירו ימשיך להישחק ורמת ההפרשות בגינו תגדל משמעותית. פגיעה ניכרת צפויה גם בתיק ההלוואות לחברות בהיקף של 800 מיליארדי אירו אשר רבות מהן מגולגלות באופן מלאכותי על ידי הבנקים הספרדיים".

כמו במקרה של הסיוע הראשון ליוון בתחילת משבר החובות האירופאי, סיוע אשר הרגיע את השווקים לתקופה מסוימת, אולם לא פתר את הבעיה של החוב היווני, כך גם במקרה הספרדי היקף המשאבים האמור יתברר במהרה כנמוך בכדי להקיף את בעיית הנכסים הרעילים במערכת הבנקאות הספרדית.

הסיבה המרכזית שאירופה לא תעמיד כבר כעת רבע טריליון אירו לבנקים הספרדיים על אף העובדה שגם במסדרונות האירופאים יודעים להעריך את מספרי האמת הינה כי היקף סיוע שכזה ירוקן כמעט כליל את משאבי קרן הייצוב האירופאית וזו לא תוכל לסייע לחוליות הנוספות בדומינו של גוש האירו בתרחיש של הידרדרות נוספת. "להבנתנו, המתווה להתמודדות עם הבעיות העצומות של גוש האירו הינו הגדלת המשאבים המיועדים לטיפול במשבר באמצעות הנפקת אג"ח יורו או אמצעים זמינים נוספים ולא שימוש במשאבי הסיוע הקיימים אשר מהווים שמיכה קצרה מדי לגוש אירו חולה", אומר פגוט.