שטיגליץ: "התוכנית לא תעבוד, כלכלת ספרד היא כלכלת וודו"

הכלכלן הנודע וזוכה פרס הנובל מתנגד לתוכנית החילות הספרדית וטוען כי הפתרון הנכון לאירופה הוא מערכת בנקאות משותפת ■ "הכלכלה הספרדית לא עובדת ולא הולכת לעבוד בעתיד, עם תוכנית חילוץ או בלעדיה"

"התוכנית האירופית להלוות כסף לספרד כדי לרפא חלק מהבנקים שלה, עלולה לא לעבוד, זאת מפני שהממשלה והלווים הגדולים תומכים אחד בשני", כך אמר הכלכלן הנודע וזוכה פרס הנובל ג'וזף שטיגליץ.

במהלך ראיון ל-CNBC טען שטיגליץ כי במערכת הכלכלית הספרדית קיימת קורלציה גבוהה בין הממשלה הספרדית לבין הבנקים הספרדים כך שהם "מחלצים אחת את השניה".

כאמור, במסגרת תוכנית החילוץ שאושרה באופן מהיר על ידי מוסדות האיחוד האירופי ביום שבת, הבנקים הספרדים יוכלו להינות ממסגרת אשראי של 100 מיליארד אירו - סכום עצום שלדעת רבים גדול בהרבה מהערכות המוקדמות שעמדו על כ-40 מיליארד אירו.

במקרה שהבנקים הספרדים יממשו באופן מלא את מסגרת האשראי שניתנה להם, תוכנית החילוץ הגדולה תוסיף עוד 10% ליחס החוב תוצר של המדינה שקועת החובות, כך שהוא צפוי לעלות לרמה של כ-80% בסוף 2012, זאת לעומת 68.5% כיום. אנליסטים רבים מציינים כי עובדה זו תקשה על ספרד למכור אג"ח ותייקר את העלויות שלו.

"זוהי כלכלת וודו", אומר שטיגליץ. "הכלכלה הספרדית לא עובדת ולא הולכת לעבוד בעתיד, עם תוכנית חילוץ או בלעדיה".

במקום זאת, שטיגליץ טוען כי הפתרון למשבר החוב האירופי מצוי בין היתר במערכת בנקאית משותפת. "לא קיימת דרך שבה כלכלה הנמצאת במשבר, תוכל לייצר מדיניות שתתמוך בצמיחה, מבלי להקים מערכת בנקאות משותפת".