שטייניץ: "לא לחשוש לעצור ההתלהמות נגד המגזר העסקי, גם במחיר של ביקורת נגד המחאה"

(עדכונים שוטפים) - הוועידה לחיזוק המגזר העסקי בישראל, ECONOMIX.IL, נפתחה הבוקר ■ שר האוצר: "המשבר העולמי אפילו מחמיר; אירופה על סף קריסה כלכלית" ■ אוריאל לין: "בניהול כלכלה לאומית אסור להיות רגועים"

שר האוצר יובל שטייניץ, יו"ר הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי פרופ מנואל טרכטנברג, המשנה לראש הממשלה שאול מופז ויו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד - אלה רק חלק מהמשתתפים היום (ג') בכנס אקונומיקס של "גלובס" ולשכת המסחר ת"א והמרכז.

הוועידה מתקיימת היום בשיתוף לשכת המסחר תל אביב והמרכז ו"גלובס", ועוסקת בכוחות המניעים את כלכלת ישראל. הוועידה מתקיימת במלון דן פנורמה ת"א.

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין ציין בפתיחת הוועידה כי "יש לנו הישגים כלכליים בעלי משקל רב. בעשור האחרון הצלחנו לעצב מדיניות כלכלית אחראית בתקופה שראש הממשלה הנוכחי שלנו היה שר אוצר. אנחנו צריכים לדאוג להמשך צמיחת המגזר העסקי, וחשוב לדעת מה לעשות ואולי אף חשוב מזה - מה לא לעשות.

הבעיה לדעתי היא שיותר מדי עוסקים במאקרו ופחות במיקרו, בשטח. בניהול כלכלה לאומית לעולם אסור להיות רגועים או מרוצים. צריך לזכור שכל מדינת ישראל נשענת על המגזר העסקי".

לין יצא במתקפה חריפה נגד הביורוקרטיה ואמר כי "המדינה והפקידים מתנהגים כאילו הם עושים לכם (לעסקים) טובה. הם לא מבינים שהם צריכים לתת את השירות הטוב ביותר שהם יכולים לתת".

שטייניץ: "הדבר המרכזי הוא צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה"

לאחר לין, עלה לנאום שר האוצר שאמר כי "אנחנו מתמודדים כבר 4 שנים עם משבר כלכלי גלובלי, שהעולם לא ידע כדוגמתו מזה 70 שנה. אנחנו רואים אילו מדינות נפגעות ואילו מתאוששות. באירופה רואים את ההבדלים המהותיים בין גרמניה לספרד, בין שבדיה ליוון. זה קודם כל בזכות מדיניות המאקרו.

אם חשבנו שאחר שנה או שנתיים המשבר יהיה מאחורינו, בזאת טעינו. לצערי הרב מה שמעיב על ההצלחה הכלכלית שלנו זה שהמשבר העולמי עדיין כאן. מבחינות מסוימות, נראה שהוא אפילו מחמיר. אירופה בקשיים גדולים על סף קריסה כלכלית וארה''ב מקרטעת. ראינו מה קרה רק השבוע בספרד. קשה להבחין בין סיוע לבנקים לבין סיוע לממשלה כי אם הבנקים היו נופלים אז המדינה היתה צריכה לשים את הכסף. אנו צריכים לומר את האמת: הסיבה שכולם יוצאים להצלת יוון איננה בגלל אהבת האי, אלא בגלל החשש שיציאת יוון בגוש תפגע קשות בגוש ובהן. זו הסיבה שה-IMF שמה שם כסף כי היא מפחדת שהקריסה באירופה תגרום לקריסה בארה''ב".

שטייניץ הזהיר כי "אם חס וחלילה ננהג בחוסר אחריות ונקלע למצב שמתקרב לזה של יוון או ספרד, אין בעולם גורם שיזרים למדינת ישראל חבילות סיוע או חילוץ. אנחנו חייבים להיות זהירים שבעתיים כי לנו אין מי שיחלץ אותנו. עד היום התמודדנו עם המשבר בהצלחה יחסית אבל לא לעולם חוסן. אם לא נמשיך באותה מדיניות כלכלית של עידוד הצמיחה וההשקעות, אנחנו נאבד את המנוע שלנו. המצב לא פשוט. אנחנו מאוימים ממה שקורה באירופה, ובנוסף אנחנו רואים בדאגה רבה את מה שקורה במדינות המתפתחות - מדינות ה-BRIC. גם שם בחודשים הקרובים יש האטה כלכלית".

"גם בתקציב החדש תעמוד בראש סדר העדיפויות הנוסחה של צמיחה גבוהה ככל האפשר ואבטלה נמוכה ככל האפשר. מי שלא משיג את זה, כל השאר פחות חשוב. אני מכבד כל סקטור ומגזר אבל שאלת ניהול המאקרו קריטית גם היא, במיוחד בשנות המשבר האחרונות. אסור ששום פופוליזם זול ושום מחאה חברתית יסיטו אותנו מהדבר המרכזי: צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה. כדי לשמור על זה, קודם כל צריך לנהוג באחריות תקציבית ואי פריצת המסגרות המרחיבות ממילא, אבל לא נוכל לתת את כל מה שקיווינו בבת אחת".

שר האוצר הוסיף כי "מותר להרוויח, וזו המוטיבציה של המגזר העסקי, ואין למדינת ישראל צמיחה בלי מגזר עסקי חי ותוסס, מרוויח ומשקיע. את ההתלהמות נגד המגזר העסקי צריך לעצור בלי חשש, גם אם זה כרוך בביקורת על המחאה שבחלקה הייתה התלהמות נגד אנשי העסקים תוך התעלמות ממצבה של הכלכלה העולמית".

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אמר בתגובה לדבריו של שטייניץ כי "האמירה של שר האוצר היא אטומה ומתנשאת. דווקא מי שמיהרה להתנער מאחריות ולזרוק את כל האשמה על המגזר העסקי הייתה הממשלה. מוטב ששר האוצר יצא מעמדת הפרשן החברתי ויתחיל להתמודד עם יוקר המחיה והמצוקות החברתיות שרבות מהן נוצרו במהלך כהונתו".

גם בתנועת "ישראל יקרה לנו" תקפו את שטייניץ ואמרו כי "מי שפוגע בשמו הטוב של המגזר העסקי הוא לא אחר מאשר שר האוצר שלא מבדיל בין רוב אנשי העסקים ההגונים לבין מספר טייקונים וסקטורים אשר חולבים את אזרחי ישראל. יש הבדל תהומי בין אנשי עסקים הגונים המכבדים את עקרונות התחרות החופשית לבין מספר אנשי עסקים שלמדו לנצל את המערכת ולקמבן אותה נגד ועל גב אזרחי ישראל".