מהפכת הדיור שמציע יאיר לפיד: 150 אלף דירות במימון קרנות הפנסיה

לפיד: "בדקנו את היתכנות התוכנית מול קרנות הפנסיה והתגובה הייתה: איך לא חשבו על זה קודם"

אחרי שהציג את תוכניתו לשירות שווה לכולם, חושף היום יו"ר תנועת "יש עתיד", יאיר לפיד, עוד חלק ממצע המפלגה המתגבשת ומציג את הפתרון שלו למצוקת הדיור ולהחזרת מחירי הדירות לרמתם ב-2007. התוכנית הוצגה בכנס אקונומיקס, שהתקיים בשיתוף לשכת המסחר ת"א והמרכז ו"גלובס".

תחת הכותרת "מהפכת הדיור", מציג לפיד תוכנית לבניית 150 אלף דירות לשכירות בטווח ארוך במרכזי הערים, במחירים שיעמדו על 65% ממחיר השוק כיום וימומנו מכספי הגופים המוסדיים וקרנות הפנסיה. תוכנית הדיור היא אחת משור,תוכניות שצפוי לפיד להתייחס אליהן בקרוב.

"דירה ממוצעת של ארבעה חדרים בשבדיה עולה 30 משכורות. באנגליה - 71. בישראל - 138 משכורות", אומר לפיד, "איזה אדם צעיר יכול לעצור את חייו ל-138 חודשים, כמעט 12 שנים? אף אחד".

"לא יעלה אגורה"

לפיד מציע לבנות 150 אלף דירות להשכרה לטווח ארוך במרכזי הערים בתוך 10 שנים. 75 אלף יושלמו בתוך 5 שנים. הבניינים ייבנו במקבצים של 300 דירות לפחות כדי להקל את ניהולם. הדירות יושכרו ל-3-5 שנים עם אופציה להארכה, ושכר הדירה יהיה 35% פחות מעלות השכירות כיום. לפי התוכנית, לפחות 25% מהדיירים בשכירות ובקנייה יהיו בעלי מקצועות מועדפים: שוטרים, מורים, רופאים מתמחים, אחיות, עובדים סוציאליים, ומשרתי קבע צעירים.

הקרקע שעליה ייבנו הבניינים תישאר בידי מינהל מקרקעי ישראל והיא תוקצה לבנייה להשכרה ללא תשלום. ההקמה והבנייה של דירות להשכרה לטווח ארוך תבוצע ע"י חברות בנייה ישראליות, ב"מודל כביש 6": הן ייגשו למכרז מול המדינה, והזוכות יבנו את הפרויקט, וינהלו את הבניינים במשך 30 שנה. לאחר מכן יעברו הבניינים חזרה לידי המדינה. "זה לא יעלה למדינה אפילו אגורה שחוקה אחת, ולא יצריך פריצה של מסגרת התקציב", מסביר לפיד.

לפי התוכנית של לפיד, עלות ההקמה (ללא קרקע) של הבניינים החדשים תמומן באמצעות אג"ח ארוך טווח מגופים מוסדיים. האג"ח ישולם מתוך תשלומי השכירות ולא ידרוש כל הוצאה תקציבית. "המוסדיים, ובעיקר קרנות הפנסיה שלנו, מחפשים כל הזמן דבר אחד: אפיקי השקעה ארוכי טווח, עם תשואות סבירות, שיש להם ביטחונות. הבעיה היא שאין אפיקים כאלה, אז הם משקיעים בשטויות. הם שמים את הכסף של הפנסיה שלנו בכל מיני מיזמים חסרי אחריות של הטייקונים. שמים את הכסף על קזינו בווגאס או על מיזמים במזרח אירופה, עם כל מיני שותפים מושחתים, ויום אחד אנחנו קמים בבוקר ומגלים שהטייקון מבקש תספורת על האג"ח שלו ואיבדנו שני שליש מהכסף", אומר לפיד. "אם המדינה תבוא אליהם ותגיד להם, 'יש לי פתרון בשבילכם', יש לי פרויקט בנייה, שבו יש לכם תשואה בטוחה על הכסף ל-30 שנה, שבו יש ביטחונות על הכסף - יש בניין, יש דיירים, יש הכנסה קבועה - הם יקפצו על זה".

לדברי לפיד, הצוות שגיבש את התוכנית בדק את היתכנותה מול קרנות הפנסיה, עם אנשי מקצוע מהמגזר הפיננסי, משוק הנדל"ן ועם גורמים באוצר, והתגובה הייתה: "איך לא חשבו על זה קודם".

כחלק מתוכניתו מתכוון לפיד להחזיר את קריטריון "מיצוי כושר ההשתכרות" כקריטריון מרכזי בזכאות לדיור, לאחר שהוסר ע"י הממשלה והוחלף בקריטריון ותק בנישואים. "ראש הממשלה היה צריך להגיד: התפקיד שלי הוא לעזור למצוקת הדיור של מעמד הביניים הישראלי, לא לעסוק בפוליטיקה ישנה של אינטרסים", תוקף לפיד את ההחלטה".