שמחון: שר האוצר פועל בניגוד לכללי מינהל תקין

שר התמ"ת יבקש מהממשלה לאשר היטלי הגנה בניגוד לעמדת שר האוצר ■ שמחון: "שטייניץ התחמק ממתן תשובות במשך 9 חודשים"

גוברת המתיחות בין שר התמ"ת שלום שמחון לבין שר האוצר יובל שטייניץ בעניין היטלי הסחר וסוגיות כלכליות אחרות. שר התמ"ת שמחון מתכוון להביא בקרוב לאישור הממשלה, בניגוד לעמדת שטייניץ, הצעת מחליטים, שלפיה יושת מס מיוחד על יצוא גרוטאות ברזל לחו"ל. לדעת שמחון, במהלך זה יהיה כדי להגן על שני מפעלי המתכת היחידים בארץ, יהודה פלדות מאשדוד וחד אסף תעשיות מעכו. ההחלטה על השתת ההיטל התקבלה כבר לפני כעשרה חודשים על ידי ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, שדנה בסוגיה בעקבות בקשה שהגישו שני המפעלים.

לטענת המפעלים, עתיד פעילותם מוטל בספק על רקע פעילות גוברת לאיסוף גרוטאות מתכת בארץ וייצואן לטורקיה. בחוד אסף תעשיות וביהודה פלדות מזהירים, כי ייצוא בלתי מבוקר של גרוטאות מסכן את גישתם לחומר הגלם הבסיסי.

הצעת המחליטים, שנוסחה בלשכת שמחון, עתידה לעלות לדיון בממשלה חרף התנגדות שר האוצר. לדעת שטייניץ, היטלי הסחר נועדו למצבים קיצוניים בלבד, שבהם קיים חשש ממשי לפגיעה חיצונית ובלי מוצדקת בתעשייה המקומית. בנוסף, שטייניץ סבור כי המצב הפיננסי של מפעלי המתכת לא מעיד על מצוקה, והתערבות ממשלתית בשוק באמצעות היטלים תפר את שיווי המשקל בענף.

"התנהלות שטייניץ לא סבירה"

לדברי שמחון, כפי שעולים מהצעת המחליטים שגיבש, עם קבלת החלטתו להטיל את ההיטל האמור, הוא העביר את החומרים והנימוקים הרלוונטיים לעיונו ולאישורו של שר האוצר, כמתחייב וכמקובל.

שטייניץ, כך טוען שמחון בפרוטרוט במסגרת הצעת ההחלטה, התעלם ממנו במשך חודשים ארוכים: שמחון ציפה לתשובה מהירה, שיגר מכתבים בהולים לשטייניץ, הפציר בו למסור לו את עמדתו - אך לא נענה. את הודעתו הרשמית על ההתנגדות העקרונית להיטל הב*טחה מסר לו שטייניץ רק אחרי 9 חודשים, בתחילת מאי האחרון.

"התנהלות זו מצד שר האוצר לא יכולה להימשך, בפן העקרוני ובפן הפרטני", כותב שמחון, "ברור שפרק הזמן שאותו נטל לעצמו שר האוצר בכדי לסרב לאישור החלטת שר התמ"ת לא סביר באופן קיצוני. התנהלות שר האוצר בכל הנוגע להיטלי בטחה נוגדת מינהל תקין ולא סבירה ביחס להיטלי הסחר. שר האוצר נטל לעצמו סמכויות שלא ניתנו לו במסגרת חוק היטלי הסחר, שכן אין לו סמכות להטיל היטלים, והוא רשות מאשרת בלבד".

"מקצצים איפה שאין לובי"

למהלך החד-צדדי, שמוביל כעת שמחון בעניין הגרוטאות, מתוכנן להיכנס גם ויכוח בעניין עקרוני אחר, היטלי הגנה להגבלת יבוא צמר הסלעים וצמר הזכוכית. זאת, כדי להגן על הייצור המקומי של חומרים אלה, שמתקיים במפעל ש. כהן בקרית גת, ומאיים כי המשך חשיפת השוק לתוצרת מיובאת יוביל לסגירתו ולפיטורים של כ-100 עובדיו.

שמחון סבור כי עליו להגן על הייצור המקומי ושטייניץ משוכנע כי היטל כזה יעמיד לש. כהן כוח מונופוליסטי דווקא בעת שבה רשויות המדינה פועלות לפירוק מונופולים. בסביבת שמחון אמרו, כי יתכן שהצעת המחליטים שלו בעניין הגבלת הייבוא של צמר סלעים וצמר פלדה תועלה אף היא לאישור הממשלה, בניגוד לעמדת שטייניץ.

מוקדם יותר השבוע שמחון נשא דברים בכנס תעשייתי, וביקר את התנהלות אגף התקציבים באוצר, בעניין קיצוץ שהוא מתכנן בתקציבי מרכז ההשקעות ולשכת המדען הראשי. שמחון האשים את אנשי האוצר בכך שקל להם לקצץ במקומות שאין בהם לובי.

אבי כל הריבים

מתקפות אלה נשמעות על רקע "אבי כל הריבים" המתנהל בעניין התנהלות שני המשרדים במו"מ עם נציגי אינטל בניסיון לשכנע אותם להשקיע בהקמת מפעל בישראל. במשרד התמ"ת טענו, כי שטייניץ חתר תחת הצוות הייעודי בראשות המנכ"ל קדמי, שתפקידו לשאת ולתת עם הענקית האמריקנית, והבטיח לאינטל הטבות מפליגות. למרות מאמצים אלה מצד שטייניץ, אינטל החליטה להשקיע בהקמת המפעל החדש שלה באירלנד.

בסביבת שטייניץ מתבוננים בשבועות האחרונים על המהלכים שמוביל שמחון, ולא מבינים לאן שר התמ"ת חותר: "יש כאן התנהלות מתלהמת לאורך כל התקופה האחרונה, וקשה להבין מדוע", אומר גורם באוצר. "בעצם הניסיון של שמחון להביא את שתי הסוגיות שקשורות להיטלים לאישור הממשלה יש כדי להעיד שהוא רוצה להפקיע את מנגנון הווטו שמחזיק כיום שר האוצר, ולהעבירו לפורום אחר. זה תקדים שלא נסכים לו, אך מצד שני, אנחנו גם לא מפחדים מלהתעמת איתו בממשלה. נציג את עמדתנו, והממשלה תסכים איתנו. אולי בכלל הגיע הזמן לפתוח את הנושא הזה אחת ולתמיד בממשלה ולגמור עם זה".

מקורבים אחרים ציטטו היום (ה') מדו"ח ועדת טרכטנברג, שנוגע באותן סוגיות שמסעירות את השרים. כך, בעניין ההיטלים קובעת הוועדה כי "דווקא השפעתה הזניחה של כל הגנה והגנה היא שמייצרת סיכון להעמסת עלויות משמעותיות ביותר על משקי הבית".

ראש בראש
 ראש בראש