"כשהפאניקה תשקע, המניות בגרמניה ימגנטו את המשקיעים"

בשלושת החודשים האחרונים איבד מדד הדאקס כ-14% מערכו ■ רינת אשכנזי מאקסלנס נשואה מסבירה למה מדובר במצב זמני בלבד

זמן שאירופה מתקשה לייצב את כלכלתה, רוב המשקיעים ממשיכים להימנע מחשיפה לשוקיה. אך ביבשת קיימות הזדמנויות השקעה, והבולטת שבהן היא גרמניה.

ככל שהבנקים המרכזיים באירופה מזרימים עוד ועוד חבילות חילוץ למדינות הטובעות, גוברת התלות הכלכלית של מדינות האיחוד בגרמניה - היחידה שמפעילה תוכנית התייעלות ממשית. אין ספק כי כיום גרמניה היא הכלכלה החזקה באירופה - היא נהנית ממודל צמיחה מצליח, ומקצב הגדילה המהיר ביותר של התמ"ג לנפש בין המדינות המתועשות, לאחר שהפכה ליצואנית השנייה בגודלה בעולם (אחרי סין).

מנגד, על רקע אי הוודאות סביב יציאה אפשרית של יוון מהאיחוד האירופי, הערפל הפוליטי לאחר חילופי השלטון בצרפת וחשש מקריסת של המערכת הבנקאית בספרד, בשלושת החודשים האחרונים איבד מדד הדאקס הגרמני (הכולל את 30 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסת פרנקפורט שבגרמניה) כ-14% מערכו; זאת בעוד מדד EuroStoxx50 (הכולל את 50 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בגוש האירו - 14 מהן גרמניות) נחלש בכ-10% בלבד. שני המדדים זולים יחסית, ומספקים חשיפה נאותה לאזור. אם כך, האם הירידות הללו מגלמות הזדמנות השקעה בגרמניה, ואם כן - באמצעות איזה מדד עדיף להיחשף אליה?

לוטשים עיניים לשוק המניות

"למרות שלא הכול ורוד בגרמניה, המשקיעים כבר לוטשים עיניים לעבר שוק המניות שלה", אומרת רינת אשכנזי, אנליסטית מאקרו בכירה באקסלנס נשואה. "מדד מנהלי הרכש ירד מתחת לרמה של 50, מדד אמון העסקים נפל בחדות בחודש האחרון, ואפילו מספר המובטלים עלה מעט - כל אלה בשעה שתפקידה של גרמניה במשבר החובות של גוש האירו שנוי במחלוקת, וקשה לחזות את ההתפתחויות בחודשים הקרובים".

מנגד, אשכנזי מציינת, כי הצמיחה במדינה, שעלתה ב-0.5% ברבעון האחרון, הפתיעה לחיוב והצילה את אירופה מכניסה רשמית למיתון. כמו כן, שבע חברות גרמניות נמנות השנה עם המצטיינות שבמניות מדדEuroStoxx50, לראשונה בעשור האחרון (מדובר בחברות השייכות לליבת התעשייה, כמו יצרנית הרכבים BMW, ענקית התוכנה SAP ותאגיד הכימיקלים BASF).

מיהן החברות שמעניקות יציבות

כדי לגבש דעה האם שוק המניות הגרמני אטרקטיבי להשקעה, יש להבין תחילה מה עומד מאחורי כלכלת המדינה. "ניתן לומר כי את פריחתה הכלכלית גרמניה חייבת לשני הסקטורים, הציבורי והפרטי", אומרת אשכנזי. ב-2005, היא מזכירה, הציע הקצנלר דאז, רהרד שרודר, שורה של רפורמות מבניות, שבמסגרתן קוצצו תשלומי האבטלה, הוגמשו חוקי העבודה והאיגודים הסכימו להפחית את גובה השכר, בתמורה לביטחון התעסוקתי שהבטיחה הממשלה. "אי-השוויון גבר, אבל גם התעסוקה. כדי להבטיח תעסוקה מירבית הושקה תוכנית חדשה, שבמסגרתה הופחתו שעות העבודה, והממשלה כיסתה חלק מהירידה בשכר".

לדברי אשכנזי, הסקטור הפרטי שיחק תפקיד לא פחות חשוב, בעיקר חברות Mittelstand - חברות קטנות ובינוניות, המאגדות בתוכן את יתרונות הניהול המשפחתי, אשר מבטיח יציבות וראייה לטווח ארוך, וכן התמקדות במוצרים מתוחכמים שבאסיה מתקשים להעתיק. לדברי אשכנזי, "בניגוד לתאגידי ענק בינלאומיים, שמונעים משיקולים כלכליים בלבד, חברות ה-Mittelstand נותנות עדיפות לעובדים גרמנים ומעסיקות מיליונים מהם. התפיסה הרווחת היא כי חברות אלו אינן שואפות למקסם רווחים בטווח הקצר".

עוד מוסיפה אשכנזי, כי ענף התעשייה, שמגיע לכ-30% מהתמ"ג, נשען על תעשיית הרכב וחברותMittelstand, כולל כאלו המייצרות ציוד מכני מתוחכם, שלו זקוקים השווקים המתעוררים כדי לפתח את התעשייה המקומית. "זה אולי נשמע כמו לתת נשק ליריב, אולם יחסי גומלין אלו עובדים נהדר עבור שני הצדדים".

איזה מדד עדיף

חרף המשבר באירופה והירידות בשווקים, מתחילת השנה הצליח הדאקס הגרמני להציג עלייה של 4.5%, בהשוואה לירידה של כ-7% במדד EuroStoxx50 וברחבי אירופה. חברות כמו מותג האופנה אדידס (Adidas) ויצרנית השבבים Infineon (שכ-60% מההכנסות שלהן מקורן מחוץ לגוש) הצליחו להפתיע לטובה, וגם תעשיית הרכב, שמכוונת לאסיה, זוכה לפריחה כלכלית. לדברי אשכנזי, הדאקס הגרמני הפך לדרך טובה להשקיע באירופה בקרב רבים, בין היתר משום שהוא מעניק תשואת דיבידנד של 4% (ב-EuroStoxx50 תשואה זו עומדת על 5%).

בשורה התחתונה, סביר כי שני המדדים יעלו או ירדו בהתאם לסנטימנט סביב משבר החובות באירופה. השאלה היא מי מהשניים יבצע מהלך חד יותר. "על פניו, נראה כי שניהם אטרקטיביים מבחינת התמחור, אך התשובה לשאלה באיזה מדד לבחור אינה חד-משמעית, והיא טמונה במידת הסובלנות של המשקיע לתנודתיות", אומרת אשכנזי.

נציין כי המכפיל העתידי במדד הדאקס עומד על 9.5 (לעומת ממוצע ארוך טווח של 11-11.5), וסטיית התקן עומדת על 24.5% (תנודה יומית של 1.5%), בעוד המכפיל של מדד EuroStoxx50 עומד על 8.5 וסטיית תקן 13% (תנודה יומית של 0.86%).

לסיכום אומרת אשכנזי: "מיתון באירופה וחולשה בשווקים מתעוררים אינם בשורה משמחת עבור חברות היצוא בגרמניה; ובכל זאת, עם כלכלה שמתרחבת כפול מהממוצע באזור, מותג גרמני זול ורמת מכפילים אטרקטיבית - נראה כי המניות בגרמניה ימגנטו אליהן את המשקיעים אחרי שהפאניקה תשקע".

המדדים דאקס
 המדדים דאקס