הפתעה: מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי במאי

האינפלציה השנתית עומדת על 1.6%, מתחת לאמצע יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%) ■ המדד נותן מרחק תמרון רב לבנק ישראל להפחית את גובה הריבית אם ימצא לנכון

המשק מאט. מדד המחירים לצרכן נותר בחודש מאי ללא שינוי. זאת בניגוד לתחזיות שניבאו עלייה של 0.3%-0.4%. האינפלציה השנתית (12 חודשים אחרונים) עומדת על 1.6%, מתחת לאמצע יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (1%-3%).

מתחילת השנה עלה המדד ב-1.3% (ינואר-מאי).

גם החודש התייקרו מחירי העגבניות ב-28%. כמו כן סעיף הדיור (שירותי דיור בבעלות הדיירים) ממשיך להתחזק ועלה במאי ב-0.3%.

עוד זינקו גם מחירי הפירות ב-9.6%. סעיף ההלבשה, משקאות ועריכת מסיבות עלה ב-1%.

מנגד, ירד מחיר הדלק ב-1.7%. גבינה, חלב ומוצריו ירדו ב-1.8%, ריהוט ב-1.5%, לחם ומוצריו בשיעור דומה ומחיר העופות ירד ב-2.5%. בדומה לחודש הקודם, צנח מחיר המלפפונים ב-29.4%.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים מארס - אפריל, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר - מארס, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.4% (נתון שאינו כלול בחישוב המדד). עלייה זו מבטאת את שינוי המחירים בניכוי שינויי האיכות בתמהיל ובסוג הדירות. הנתון אינו סופי מאחר שקיימות עסקאות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו.

המדד נותן מרחק תמרון רב לבנק ישראל להפחית את גובה הריבית אם ימצא לנכון. הירידה הצפויה בייצוא וכנראה שגם בביקושים מחזקת את הטענה שהמדד יישאר נמוך גם בחודשים הקרובים ולכן האינפלציה הנמוכה תומכת בתחילת התהליך של הורדת ריבית אם המשבר הגלובלי יחריף, כפי שנראה.