אנחת רווחה: המפלגות התומכות בצנע ביוון זכו בבחירות

(עדכונים שוטפים) - מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה: "נעבוד עם שותפינו האירופים" ■ בלומברג: שרי האוצר באירופה יקיימו שיחת ועידה מיוחדת בבוקר

אפשר לנשום לרווחה? הבחירות הגורליות ביוון נחתמו בניצחון למפלגות התומכות בהישארות בגוש האירו - כך עולה מדיווחים בסוכנויות הזרות הלילה.

הקלפיות ננעלו ב-19:00 אתמול, כאשר עם ספירת יותר מ-99% מהקולות עולה כעת כי מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" התומכת במדיניות הצנע היוונית ובהישארותה של המדינה בגוש האירו, זכתה לכ-29.7% מהקולות. מפלגת השמאל "סריזה", הידועה בהתנגדותה לצנע וברצונה לדון מחדש על תנאי החילוץ של יוון, זכתה לכ-26.9% מהקולות.

עוד נציין את מפלגת "פאסוק", מפלגתו של ר"מ היווני לשעבר גיאורג פפנדריאו, אשר זכתה לכ-12.3% מהקולות. לפיכך, יכולות שתי המפלגות ("הדמוקרטיה החדשה" ו"פאסוק") להרכיב קואליציה יציבה בהיקף של 162 מהמושבים בפרלמנט (מתוך 300 בסך-הכל), להמשיך במדיניות הצנע, ולפעול לפירעון חובותיה של הממשלה היוונית מול נושיה.

סמרס, מנהיג מפלגת "הדמוקרטיה החדשה", נשא דברים בסביבות השעה 22:30 - טרם פרסום התוצאות הסופיות - ונשמע כמנצח. הוא קרא לכונן ממשלת אחדות לאומית והדגיש כי "העם היווני הצביע היום בעד הישארות יוון בגוש האירו. אני מזמין את כל הכוחות הפוליטיים התומכים באירו להצטרף אלינו לממשלת אחדות". סמרס השמיע קולות הרגעה בכל הנוגע לעמידתה של יוון בהתחייבויותיה בצעדי הצנע: "נכבד את כל ההתחייבויות. נעבוד עם שותפינו האירופים על מדיניות צמיחה ותעסוקה".

שרי האוצר של האיחוד האירופי צפויים לקיים היום (ב') שיחת ועידה עם היוודע התוצאות הסופיות של הבחירות, בשעה 10:00 שעון בריסל. סמרס, מנהיג מפלגת הדמוקרטיה החדשה, אמר שהבחירות היום נוגעות לשאלה האם להישאר בגוש האירו או לא.

גורם רשמי במפלגת סיריזה אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא נותן לקואליציה חצי שנה בלבד, ולאחר מכן יתקיימו בחירות נוספות שבהם "נהיה מוכנים למשול לחלוטין".

לאחר 5 שנות מיתון, היוונים סובלים משיעור אבטלה של יותר מ-22% ומתחושת דיכדוך לאומית שהעלתה את שיעור ההתאבדויות במדינה הקטנה והאופטימית שבעבר התגאתה בשיעורי ההתאבדויות הנמוכים שלה. כך למשל, כולם זוכרים את הפנסיונר היווני שהתאבד בכיכר המרכזית של יוון לפני מספר חודשים תוך שהוא מאשים את הממשלה שקיצצה את הפנסיה שלו. מאז, סיפורים דומים זיעזעו את המדינה חדשות לבקרים וחיזקו את מפלגות הקיצון שאינן תומכות בצעדי הצנע הכואבים.

מי רץ לבחירות ביוון
 מי רץ לבחירות ביוון

החששות של העם היווני מצעדי הצנע והרפורמות, באו לידי ביטוי בבחירות הקודמות, שנערכו לפני כחודש, אז מפלגת השמאל הקומוניסטית "סיריזה", בראשותו של אלכסיס ציפראס, זכתה למקום השני והפתיעה את כולם. "התגברנו על הפחדים ועלינו כעת על דרך התקווה", אמר היום בצהריים ציפראס לקול תשואות ההמון, בנאום שנשא בכיכר המרכזית באתונה. "יוון חייבת להיות חברה שווה מאירופה שעוברת שינויים".

"הצבענו לציפראס בגלל שהוא קול חדש ביוון הישנה", אמרה אנדריאנה וריקיו, עורכת דין בת 37 מאתונה, לעיתון "וול סטריט ג'ורנל". "הוא מאוד דינאמי והוא יכול לשפר את תנאי העסקה שהושגה עם האיחוד האירופי, כולם יודעים זאת".