איזי כהן: "לא הצלחתי לשכנע את המוסדיים; זו תעודת אמון"

(עדכון) - בשל היענות נמוכה מ-25% להצעת הרכש-חליפין לאג"ח אפריקה ישראל, לא תבוצע ההחלפה

גם לאחר ששיפרה את הריבית המוצעת, העדיפו רוב מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל לא להיענות בחיוב להצעת הרכש-חליפין לאג"ח החברה, סדרה כ"ו. החברה הודיעה אמש כי בשל היענות נמוכה מ-25%, ההצעה להחלפת האג"ח הקיימת באג"ח חדשה (סדרה כ"ז) מבוטלת.

"מצד אחד לא הצלחתי לשכנע את המוסדיים, אבל מצד שני יש בכך כבוד גדול לאפריקה ישראל וללב לבייב. זאת תעודת אמון שהחברה תעמוד בהתחייבויות שלה - מחזיקי האג"ח העדיפו להישאר עם החוב המקורי, למרות האפשרות שניתנה להם להקטין את רמת החשיפה ליזמות נדל"ן במזרח אירופה", כך אמר היום ל"גלובס" איזי כהן, מנכ"ל הקבוצה.

אפריקה פרסמה את הצעת הרכש למחזיקי האג"ח בסוף חודש מאי, ואתמול היה היום האחרון להיענות להצעה. ההצעה עלתה לרכישה של 75% מאג"ח כ"ו (סדרה בהיקף של 3.5 מיליארד שקל ערך נקוב). אג"ח זו אמורה להיפרע ב-13 תשלומים ממאי 2013 עד 2025, ויש לה ריבית הולכת ועולה משיעור של 6% עד ל-10.75% בסוף התקופה. האג"ח נסחרת במחיר של 87 אג' המשקף תשואה של 12%.

מעדיפים ליטול סיכון

האג"ח החדשה הוצעה בריבית קבועה של 6%, ובהמשך שיפרה אפריקה ישראל את ההצעה לריבית של 6.5%. הפירעון של הקרן החדשה, ששמה אמור היה להיות סדרה כ"ז, היה 12 תשלומים, עד שנת 2025. היתרון בסדרה החדשה שהוצעה היה פירעון של 18% מהקרן כבר בחודש הבא. החסרונות הם שיתרת הקרן תשולם רק משנת 2016, והריבית נמוכה יותר מאשר בסדרה הקיימת. בכל מקרה מדובר בתשלום פארי מלא ללא "תספורת".

מחזיקי האג"ח העדיפו כאמור לוותר על הצעת החברה, שלה נרשמה היענות של כ-13% בלבד. כך, שנתיים לאחר הסדר החוב הענק באפריקה ישראל מעדיפים מחזיקי האג"ח ליטול סיכון מאשר לקבל כחצי מיליארד שקל במזומן כבר עכשיו.

אפריקה ישראל מחזיקה במניות אפריקה נכסים (שמחזיקה באפי אירופה), דניה סיבוס (שמחזיקה באפריקה מגורים), אפריקה תעשיות, ואפי פיתוח (שנסחרת בלונדון). את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 2.3 מיליארד שקל ורווח נקי של 10 מיליון שקל. בקופת החברה כ-900 מיליון שקל.

"בחודשים האחרונים ניסתה הנהלת החברה להוביל מהלך יוצא דופן, אשר בולט במיוחד בימים אלה של אי ודאות בשווקים, של הקדמת תשלומי חוב בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקל", אמר כהן.

"בתהליך אף קיבלנו החלטה להעלות את שיעור הריבית שהצענו, אך רוב מחזיקי האג"ח בחרו לא לממש את האפשרות שניתנה להם, והעדיפו להמשיך להחזיק באג"ח הנוכחית וליהנות מהתשלומים בגינה ב-13 השנים הקרובות. אנו שמחים לראות כי ציבור מחזיקי החוב שלנו מאמין בעתידה העסקי של החברה", הוא הוסיף, "נמשיך לפעול ללא הרף להמשך חיזוק חוסנה הפיננסי של החברה ולהצפת ערכה עבור מחזיקי החוב ועבור בעלי המניות".