הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: גיל הנישואין יוגבל ל-18

ח"כ דב חנין: "הגבלת גיל הנישואין לגיל 18 הינה הכרחית על מנת להגן על צעירים ובעיקר צעירות, מפני נישואין בכפייה שבמקרים רבים כרוכים בפגיעה בריאותית, פיזית ונפשית"

הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה הצעת חוק האוסרת על נישואי קטינים, כפי שהוצעה על ידי ח"כ דב חנין (חדש).

לדברי ח"כ חנין: "באיסורה על נישואי בוסר שולחת הכנסת היום מסר חשוב להגנה על קטינים וקטינות. הגבלת גיל הנישואין לגיל 18 הינה הכרחית על מנת להגן על צעירים ובעיקר צעירות, מפני נישואין בכפייה שבמקרים רבים כרוכים בפגיעה בריאותית, פיזית ונפשית וכן בפגיעה בזכותן להתפתחות תקינה, לחינוך הולם ובכך גם באפשרויותיהן להשתלב במעגל התעסוקה".

כיום, חוק גיל הנישואין משנת 1950 קובע את גיל 17 כגיל מינימלי לנישואין. לטענתו של חנין, קביעה זו אינה עולה בקנה אחד עם נורמות בינלאומיות מקובלות ועם התפתחויות במשפט ובמחקר הנוגע לנישואי קטינים. הצעת החוק מבקשת להעלות את הגיל המותר לנישואין ל-18. על פי האמנה הבינלאומית לזכויות הילד, עד גיל 18 כל אדם נחשב ילד. החוק הנוכחי אפשר למעשה חיתון ילדים וילדות, בטרם אפילו סיימו את לימודיהם וזכו לאפשרות להשתלב במעגל התעסוקה. העלאת הגיל המותר בחוק מתקנת את העוול הזה.

עוד טוען חנין כי תופעת נישואי קטינים מהווה פגיעה חמורה בזכויות היסוד של הקטין, ובראשון הזכות להיכנס בברית הנישואין תוך הסכמה חופשית. עיקר קורבנות התופעה הן נערות צעירות, אותן משיאים תוך לחץ של משפחתן וסביבתן ולמעשה בכפיה. נישואי בוסר כרוכים לרוב בפגיעה בריאותית, פיזית ונפשית, בקטינים ובעיקר בקטינות, ופעמים אף בניצול. מקטינות נשואות נשללת פעמים רבות הזכות לחינוך. הריון ולידה בגילאים צעירים מסכן את בריאותן, החובות והאחריות הנובעים מקשר הנישואין פוגעים לעיתים בבריאותן הנפשית של הנערות ועוד.